כשאנחנו חושבים על מה כדאי לנו לאכול, אנחנו הרבה פעמים מסתכלים רק על כמות הקלוריות. אבל הרבה אנשים לא יודעים שחוץ מקלוריות, כדאי גם לבדוק את כמות הפחמימות, החלבונים, הסיבים התזונתיים ומרכיבים נוספים שיתנו לגוף שלנו בדיוק את מה שהוא צריך. בתזונה קיים תחום שנקרא קבוצת תחליפים, והוא מאפשר לנו לגוון את התפריט שלנו ולשמור עליו מאוזן. ענבל בלוג, דיאטנית קלינית ומנהלת המכון הבריאטרי, מכבי שירותי בריאות במחוז השרון, מספרת לנו על התחליפים המוכרים וקובעת מה עדיף לאכול:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?


על מה חשוב להסתכל כשמשווים בין קבוצות מזון שונות?

אז איך באמת תדעו איך לבחור את המזון שלכם? "מוצר עם 0 אחוז שומן, לדוגמה, יכול להכיל המון סוכר ולהיפך. מנגד, מוצר שכתוב עליו "ללא סוכר" עלול להכיל כמויות רבות של שומן", אומרת בלוג. "לכן, צריך להסתכל על התווית, ולא רק על מה שמנסים למכור לנו. בנוסף, גם נתרן הוא רכיב שמסתתר במוצרים, וחשוב להסתכל גם על שומן טרנס וכמויות של אבות המזון, כמו חלבונים, פחמימות ושומנים".

עוד ב-mako בריאות:
>> האם חזייה תורמת לבריאות השד? ומה גורם לנפילת השדיים?
>> אלוף הקרוספיט: האיש שפתח את הסטודיו הראשון, לפני שזה נהיה אימפריה
>> אין לתאר: גברים אוכלים יותר מדי כדי להרשים נשים

"מה שקורה הרבה פעמים הוא שאנשים אוכלים חטיף אנרגיה אחרי אימון בחדר הכושר, והם יבחרו אותו לפי כמות הקלוריות בלבד. אבל אם הם עשו אימון כוח, הם בעיקר צריכים חטיף שיהיה בו חלבון, ומרבית חטיפי האנרגיה מכילים בעיקר פחמימות ומעט מאוד חלבון. לכן, עדיף לבחור בחטיף שיהיה עשיר יותר בחלבון, גם במחיר של יותר קלוריות", מסבירה בלוג. "וזה נכון לא רק לגבי חטיפים אלא לגבי כל מוצר מזון. למשל, בהשוואה שעשינו בין פיתה ללחם, כמות הסיבים התזונתיים היא משמעותית, ועדיף לבחור בלחם משום שיש לו יתרון בריאותי. וחוץ מזה, מאוד חשוב להסתכל גם על ויטמינים ומינרלים במוצר, כמו כמות הברזל והסידן". 

כמה שפחות מעובד

בנוסף, חשוב לזכור כי ספירת קלוריות היא לא תמיד הכי בריאה, אך גם הימנעות מפחמימות יכולה לפגוע בדיאטה המאוזנת שלכם. "בתור דיאטנית קלינית, אני נתקלת הרבה בשאלות מסוג "כמה פחמימות לאכול ביום? כמה אני צריכה לאכול בשביל לרדת במשקל?" והתשובה לעולם לא נגמרת במספר. השאלה היותר חשובה שצריכה להישאל היא - איזה סוגי פחמימות כדאי לאכול?", מספרת לימור ספקטור בנדק, דיאטנית קלינית מומחית לירידה במשקל. "ישנם סוגים של פחמימות במזונות שמעובדים במידה רבה, כמו פתיתים או אורז לבן, ולכן כמעט ואינם מכילים ויטמינים, סיבים ומינרלים חיוניים - כמו למשל קבוצת ויטמיני B, שדגנים מלאים עשירים בהם".

"לעומת זאת, פחמימות המצויות במזונות יותר גולמיים, המכילים את הקליפה של הדגן, כמו אורז מלא, לחם מקמח מלא וכוסמת יכילו יותר סיבים תזונתיים בזכות הקליפה וגם יותר ויטמינים ומינרלים. לחילופין, יש גם פחמימות מקטניות מבושלות או מונבטות מהן ניתן לקבל על הדרך גם חלבון מן הצומח, ברזל, סיבים תזונתיים ועוד דברים טובים. אז תמיד לפני שאתם מתכננים ארוחה או את רשימת הקניות, חישבו על היתרונות התזונתיים הנוספים של המזונות ולא רק על הקלוריות".

>> תרומה למדע: מה הכי גורם לכם לגזים?