כוכבת הטלוויזיה של הניינטיז, שאנן דוהרטי ("בוורלי הילס 902010"), חשפה לאחרונה כי לאחר סקירות שביצעה בינואר האחרון, נראה כי סרטן השד שאיתו היא מתמודדת כבר שנים, התפשט לכיוון מוחה. דוהרטי שיתפה סצנות אינטימיות שלה עם צוות אנשי מקצוע רפואיים המתכוננים לטיפולי הקרינה, שאמורים לסייע לה להילחם בתאים הסרטניים. 

כבר לפני כ-3 שנים, סיפרנו לכם שהכוכבת נאלצת להתמודד עם סרטן השד, שהוגדר כבר אז בדרגה 4. דוהרטי בת ה-52 התבשרה לראשונה כי היא חולה במחלה ב-2015 ומאז עברה תקופה של טיפולים ממושכים והפוגה, עד שהמחלה שוב הרימה את ראשה המכוער.

בעקבות החדשות העצובות, פנינו שוב לד"ר נאוה זיגלמן-דניאלי, ראש תחום אונקולוגיה במכבי שירותי בריאות,  שהסבירה מה זה אומר להיות בשלב כזה ומהם סיכויי ההחלמה של הכוכבת הנוסטלגית והאהובה.

"באופן כללי, סרטן השד הוא המחלה הממארת המובילה ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. ככל שהיא מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך עולים סיכויי הריפוי. איני מכירה את פרטי המקרה, אך נראה שכבר מהתחלה היה לדוהרטי גידול מתקדם יחסית, שהצריך טיפולים ממושכים כבר בזמן האבחנה", אומרת ד"ר זיגלמן-דניאלי.

בוורלי הילס (צילום: אינסטגרם, filmweb.pl)
דוהרטי (שנייה מימין) בימיה היפים ב"בוורלי הילס 90201" | צילום: אינסטגרם, filmweb.pl


מה זה אומר להיות בשלב שבו דוהרטי נמצאת ומה כולל הטיפול בדרך כלל?

"מהפרסומים נראה שאהיא ובחנה ונותחה בשנת 2015 ובאותו הזמן הגידול כבר היה מתקדם מקומית ועם מעורבות קשרי לימפה אזוריים. היא קיבלה טיפולים מונעים סיסטמיים (כנראה כימותרפיה, לבד או עם תרופות נוספות). למרבה הצער, מחלתה חזרה עם גרורות מרוחקות כשנתיים מסיום הטיפולים הכימיים ומאז היא כנראה מטופלת בתרופות. מינואר 2023 ידוע על מעורבות מוחית שכנראה הוקרנה וכעת היא מקבלת שוב טיפול קרינתי.

"חשוב לציין שבישראל מאובחנות מידי שנה כ-5,500 נשים עם גידולי שד (לכל 100 נשים יש גם גבר אחד שמאובחן) שמהן 85% מאובחנות עם גידול פולשני והשאר - לא פולשני. רק אחוזים ספורים מהמאובחנות הן עם גרורות מרוחקות כבר באבחנה הראשונית. בעת האבחנה מאפיינים את הגידול - את גודלו ואת מידת ההתפשטות שלו לקשרי הלימפה האזורים".

כמה הטיפול יעיל ומהן תופעות הלוואי שלו?

למעט מצבי קיצון שדורשים התערבות ניתוחית, הטיפול המקובל בגרורות מוחיות נעשה באמצעות קרינה ממוקדת לגרורות, שניתנת פעמים רבות עם טיפול קצר בסטרואידים להפחתת בצקת מקומית. הקרינה מחולקת למספר פגישות והמטופלת עוטה מסכה מיוחדת שמונעת תזוזה בעת הטיפול ומאפשרת דיוק רב של הקרינה רק לגרורות במטרה למנע פגיעה ברקמת מוח בריאה. בעבר ניתנה קרינה לכל המוח, אך כיום הודות להתפתחות הטכנולוגית המאפשרת קרינה מאד ממוקדת לגרורות, דרך זו מוצעת רק כאשר כמות הגרורות עצומה, היות שהיא כרוכה בתופעות לוואי כגון: נשירת שיער לתמיד, עייפות רבה, לעיתים ירידה בזיכרון.

האם יש לה סיכוי לשרוד למרות מצבה?

"גרורות מוחיות הן אף פעם לא חדשות טובות, אבל מאחר שתוחלת החיים עלתה מאד בקרב הסובלים ממחלה גרורתית, הסיכוי שהן יאובחנו בשלב כלשהו עולה. לאחרונה נכנסה לסל הבריאות בישראל תרופה הניתנת בכדרים המיועדת למטופלות עם סוג גידול מסוים. היא ניתנת בשילוב עם נוגדן רלוונטי ותרופה כימית ויכולה להאריך חיים ולשפר שליטה במחלה גם בקרב נשים שהמחלה שלהן התקדמה אחרי טיפולי קרינה או במצבים שבהם רוצים לחכות עם הקרינה, למרות הגרורות במוח וכאשר המטופלת מרגישה מצוין. ישנם פרסומים על תגובות טובות לטיפול בנוכחות גרורות מוחיות גם בעזרת תרופה נוספת, שגם מצויה לאחרונה בישראל בסל הבריאות למטופלות עם גידול שד גרורתי מסוג זה.

כמו כן, חשוב לציין כי יש מידע הולך הולך ומצטבר גם על תועלת טיפולים תרופתיים בקרב מטופלות (ומטופלים) עם גרורות מוחיות מגידולי השד, בכל סוגי הגידולים והטיפולים. בגידולים ההורמונים מקובל לתת קרינה לגרורה ולהמשיך בטיפול ההורמוני-ביולוגי, אם המחלה לא מתקדמת מחוץ למוח. 

לסיכום, מזכירה ד"ר זיגלמן-דניאלי כי סרטן השד היא מחלה שניתן לזהות בגילוי מוקדם כאשר נצמדים להנחיות המקובלות לבדיקות הסקר – כלומר ממוגרפיה בגילים המתאפשרים בסל הבריאות לאוכלוסייה בסיכון ממוצע, ו-MRI לאוכלוסייה בסיכון גבוה מאוד.

אנחנו כמובן מאחלים החלמה מהירה לשאנן.