עבודה, מטלות בית, ילדים או לימודים: רובינו נמצאים במרוץ החיים שלא באמת מאפשר לנו לעצור לחשוב על האיבר המשמעותי ביותר בגופינו - הלב. למרות השיח המתגבר על קיום אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה ושילוב של פעילות גופנית, נראה שיש מקום להרחיב על פעולות שנדרשות לשמירה על הלב.

הלב שלנו הוא ללא ספק קצב חיינו – הוא עובד כמשאבה המזרימה דם לכל איברי הגוף לאורך כל ימינו. לבו של אדם פועם כשלושה מיליארד פעמים ללא הרף, ומזרים כחמישה ליטרים של דם בכל דקה. מכאן ברור כי חשוב מאוד לשמור על לב בריא, כדי שישרת אותנו נאמנה לאורך שנים רבות וכדי שנזכה לאריכות ימים.

הנתון המדאיג הוא שכ-15 מיליון בני אדם מתים בכל שנה ברחבי העולם ממחלות לב וכלי דם. אורח החיים המערבי מקשה עלינו לשמור על בריאות הלב: אנחנו חיים במצבי לחץ תמידיים, לוקים במחסור בפעילות גופנית וסובלים מהרגלים קלוקלים של תזונה ועישון שפוגעים בבריאות הלב.

עם זאת, אני מאמין שבריאות הלב שלנו היא בידנו. מודעות ומוטיבציה יכולים למנוע אירועים קרדיו-וסקולריים. לפעמים מדובר בשינויים קטנים, ולפעמים בגדולים. חשוב שכל אחד וכל אחת יהיו מודעים למצבם הגופני, ובעיקר כאלה השייכים לאוכלוסיות בסיכון ולאוכלוסיות עם רקע משפחתי – להן אני ממליץ להיות במעקב במרפאה למשפחה ובמכון קרדיולוגי, כל אחד ואחת בהתאם לצרכים האישים.

הטיפים שישמרו על הלב שלכם

הקפידו על תזונה נכונה: הימנעו ככל האפשר ממזונות מעובדים, הפחיתו בצריכת שומנים מן החי, הפחיתו מלח במזון, הקפידו על אכילת פירות וירקות, הקפידו על שתית מים מספקת ובחרו בדיאטה ים תיכונית המבוססת בעיקר על ירקות, פירות, דגים, דגנים מלאים וקטניות. שינויים ושמירה על תזונה בריאה ומאוזנת, יעזרו לכם להגיע למשקל גוף אופטימלי ובריא וזאת בשילוב פעילות גופנית מתאמת.  

צלחת ים תיכונית  (צילום: edgar castrejon on unsplash)
תזונה ים תיכונית - מומלצת לשמירה על הלב | צילום: edgar castrejon on unsplash

שלבו בחיים פעילות גופנית: הקפידו לבצע פעילות גופנית סדירה וקבועה (לפחות 150 עד 200 דקות שבועיות של פעילות גופנית כולל הליכות), לכו ברגל ככל שניתן (החנו את הרכב רחוק מהעבודה, העדיפו מדרגות על פני מעלית וכו'), העדיפו טיולים רגליים כבילוי משפחתי מגבש.

הימנעו ממתח נפשי: חשוב לשמור על איזון רגשי ונפשי ולהימנע ככל הניתן ממצבי דחק נפשי. מתח נפשי ועצבנות יתר מסכנים את הלב. אם אתם חשים סטרס או מצוקה, כדאי לגשת להתייעץ עם גורם מקצועי. אפשר להתחיל משיחה קצרה אצל רופא המשפחה שיוכל להפנות לטיפול נפשי בעת הצורך.

הימנעו מעישון: על נזקי העישון דובר כבר הרבה, אך זו הזדמנות טובה להזכיר שוב שפעולה זו מזיקה לבריאות הכללית ובייחוד ללב. יש להימנע לחלוטין מעישון, ואם אתם מעשנים – עשו לעצמכם טובה וחדלו מכך.

עישון משפיע על משקל הדורות הבאים (צילום: Karuna Tansuk, shutterstock)
עישון הוא אחד מגורמי הסיכון המוכרים | צילום: Karuna Tansuk, shutterstock

אזנו את גורמי הסיכון: אנשים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם, או מעלייה בערכי הכולסטרול בדם חייבים לטפל בצורה אגרסיבית בגורמי הסיכון הללו על מנת למנוע התפתחות טרשת עורקים – שהיא אחד הגורמים המובילים למחלות לב.

בצעו בדיקות תקופתיות: ביצוע בדיקות סקר תקופתיות חשוב מאוד על מנת לאתר אנשים הנמצאים בסיכון להתפתחות טרשת עורקים.

צאו לטיולים בחוץ, אכלו מאוזן יותר, הורידו את רמת הלחץ ושמרו על הבריאות שלכם. הלב שלכם יודה לכם.

 

הכותב הוא ד"ר סמיר דקה מומחה בקרדיולוגיה בכללית מחוז שרון שומרון