לאחרונה דווח כי שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ נכנס לניתוח לטיפול בפריצת דיסק בגבו, פציעה שנותרה לו עוד מימי שירותו הצבאי. גנץ הוא בהחלט לא היחיד שנאלץ להפסיד ימי עבודה בשל בעיות בגב, שכן כאבי גב הם מבין התלונות הרפואיות הנפוצות ביותר ואחד הגורמיים העיקריים להפסד ימי עבודה ונכות תעסוקתית. בארצות הברית, כאבי גב תחתון חמורים הם הסיבה לכ-20% מהביקורים אצל רופאים. כ-9 מכל 10 מבוגרים חווים כאבי גב בנקודה מסוימת בחייהם וחמישה מכל עשרה גברים עובדים חווים כאבי גב כל שנה. כאבי גב עלולים לפרוץ עקב מקרה טראומטי חד פעמי כמו נפילה או תאונת דרכים, אך לרוב הם מופיעים לאחר מאמץ סטטי או דינמי של שרירי הגוף או משינוי מבני מתמשך.

מהי פריצת דיסק?

עמוד השדרה מורכב מחוליות שממוקמות אחת אחרי השנייה ולמעשה יוצרות את מבנה הגב. בין כל שתי חוליות, מונח דיסק סחוסי, שמורכב מטבעת קשיחה, שעשויה סיבים של סחוס. תפקידו של הדיסק לרפד את המרווח בין החוליות ובכך להגן עליהן. במרכז הדיסק יש נוזל דמוי ג'ל (שפועל כמעין בולם זעזועים) והמעטפת שלו היא מעין טבעת קשיחה. כל דיסק כזה נושא משקל משמעותי ממשקל הגוף וחשוף לתנועות, חבלות וזעזועים.

פריצת דיסק היא בריחה של אותו חלק דמוי ג'ל דרך פרצה במעטפת של הדיסק. מצב כזה יכול לגרום לגירוי העצבים באזור וללחץ על שורשי העצבים היוצאים מחוט השדרה. כתוצאה מכך להוביל לכאבים, תחושת נימול, עקצוצים או חולשה ביד או ברגל, בהתאם לאזור הפגיעה. הכאבים יכולים להתגבר בזמן תנועה, בהטלת שתן או צואה, בשיעול או בצחוק. במקרים חמורים יכולה להיות פגיעה של ממש בסוגרים. יש לציין כי מקרים רבים של פריצת דיסק יכולים להיות ללא תסמינים – ומתגלים כממצא מקרי בהדמיה.

 

ניתוח לפריצת דיסק - התאוששות וסיכונים

ד"ר ירון זאולן, מנתח ואורתופד בכיר במרכז הרפואי "כרמל" מקבוצת כללית, מסביר: "פריצת דיסק למעשה נובעת מכך שאחד הדיסקים בעמוד השדרה לוחץ על העצב וגורם לכאבים שונים בגוף. באופן כללי, הרעיון בניתוח לפריצת דיסק הוא לחמם/לצרוב את הדיסק על מנת שיתכווץ ולא ילחץ על העצב. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית, ומאחר שהוא נעשה בעמוד השדרה - אזור עשיר במבנים רגישים - נדרשים מיומנות ודיוק רבים. במקרים קלים הניתוח יתבצע בגישה אנדוסקופית, ובמקרים חמורים יותר תידרש הוצאה חלקית או מלאה של הדיסק, שכוללת גם קיבוע של החוליות הסמוכות.

בני גנץ (צילום: החדשות12)
"בשיבא פועל צוות מומחים מהבכירים בארץ" | צילום: החדשות12


"ההתאוששות הראשונית אורכת כמה ימים ולאחר מכן נדרש שיקום של כמה שבועות, בין היתר באמצעות פיזיותרפיה. הסיכון בניתוח תלוי בסוג הניתוח וגם בנוכחות של מחלות רקע כגון סוכרת או מחלות לב, המעלות את הסיכון הכללי בניתוח שנעשה בהרדמה מלאה. כאשר מדובר בניתוח שמטרתו להוציא חלק מהדיסק או את כולו, קיים סיכון מוגבר לפגיעה במבנים כמו כלי דם סמוכים, עצבים שנמצאים ליד הדיסק ויש גם סיכון תאורתי לנכות - אף שבדרך כלל זה לא קורה. אני מאמין שבני גנץ נמצא בידיים טובות – בשיבא פועל צוות מומחים מהבכירים בארץ".

 

  

עמוד השדרה הוא מבנה סבוך של עצבים, מפרקים, שרירים, גידים ורצועות שכולם יכולים לגרום כאב.
הכאב יכול להיות חד פעמי ולחלוף תוך מספר ימים בודדים או מתמשך ולהפוך לכאב כרוני (מעל כחצי שנה). הכאב יכול להישאר במקום אחד או להקרין למקומות אחרים (אגן, ירכיים, כפות הרגליים, כתפיים, ידיים).

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

על פי מיקומו האנטומי של הכאב ניתן לחלק אותו לכאבי צוואר, כאב גב עליון, כאב גב תחתון או כאב עצם הזנב. סוג הכאב יכול להיות חד, עמום, דוקר, שורף, חותך, "זוחל", יכול לדמות "זרם חשמלי" או תחושה של נמול או עקצוצים. עוצמת הכאב יכולה להיות חלשה, בינונית או כאב חזק ובלתי נסבל. החדשות הטובות הן שברוב בעיות הגב ניתן לטפל ואת חלקן אף ניתן למנוע.

הגורמים לכאבי גב

הסיבות לכאבי גב הן רבות ולרוב ניתנות לזיהוי.

 קיימים גורמים נוספים המגדילים את הסיכון לכאבי גב, למשל, עבודה הכרוכה במאמץ גופני, עישון, ספונדילוליטסיס - החלקה של חוליה אחת על גבי השנייה, ספונדילוליס- מעין שבר מאמץ ועוד. 

מיהם הסובלים מכאבי גב?

 

מתי חייבים לפנות לרופא?

  • הופעת כאב גב לראשונה לאחר גיל 50
  • כאב גב שמלווה בחום, חולשה כללית, ירידה במשקל
  • כאב גב שמלווה בכאבים ונפיחות של מפרקים אחרים
  • כאב שמעיר בלילה
  • כאב גב מלווה בחולשה הגפה או הפרעה בשליטה על מתן השתן והצואה
  • כאב שלא חולף במנוחה ולא מגיב לטיפול במשככי הכאב
  • מחלות רקע בהווה ובעבר כגון אוסטיאופורוזיס, סרטן, מחלות סיסטמיות דלקתיות, טיפול כרוני בסטרואידים
  • כאב שנמשך מעל 6 שבועות

כיצד מטפלים בכאבי גב?

אחד העקרונות החשובים ביותר בטיפול בכאבי גב הוא הפחתת עוצמת הכאב, במטרה לאפשר לאדם לחזור לפעילות גופנית רגילה בהקדם האפשרי. פעילות גופנית היא מרכיב מפתח של כמעט כל תוכנית טיפולית בכאבי גב. תכנית טיפולית חייבת לכלול 2 מרכיבים עיקריים: פיזיותרפיה פסיבית (עיסוי, טיפול באולטראסאונד, חימום או קירור, דיקור בנקודות טריגר וכדומה) ופיזיותרפיה אקטיבית (תכנית אימונים המכילה תרגילים אירובים, מתיחות, וחיזוק שרירים).

מגוון רחב של תרופות ללא מרשם וכן תרופות מרשם, זמינות כדי לעזור להפחית כאבים בגב ולאפשר ביצוע פעילות ספורטיבית מתונה. תרופות רבות מפחיתות את הדלקת, ואילו אחרות פועלות כדי לעכב את העברת אותות הכאב מלהגיע למוח. לכל תרופה ישנם סיכונים ייחודיים, תופעות לוואי אפשריות ואינטראקציות עם תרופות אחרות (או תוספי מזון), אשר צריכים להילקח בחשבון על ידי הרופא המטפל. תרופות ללא מרשם כדוגמת אדויל פורטה ניתנות במינון נמוך יותר מתרופות מרשם ונחשבות לבטוחות יותר. אדם שסובל ממחלות כרוניות כגון אי ספיקת לב, מחלת לב כלילית, יתר לחץ דם או אי ספיקת כליות חייב להתיעץ עם רופא המטפל לפני שימוש בתרופה.

עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

טיפול מיידי בכאבי גב

העדר טיפול מתאים בשלב החריף של כאב הגב עלול לגרום למעבר הכאב לכאב כרוני (כאב אשר נמשך יותר מ6 חודשים). כאב כרוני הוא מחלה בפני עצמה הפוגעת באיכות החיים, דורשת משאבים רפואיים, כלכליים וסוציאליים וגורמת להגבלה קשה ונכות.

 

מניעת כאבי גב

כדי לשמור על בריאות הגב ולמנוע הופעת כאבים מומלץ לנהל אורח חיים המעניק תנאים אופטימליים לשמירה על יציבה נכונה ותנועה נכונה של הגוף.  חשוב להקפיד על כמה כללים פשוטים בבית, בעבודה ובעת ביצוע פעילות גופנית. הכי חשוב הוא לשמור על רוגע ככל הניתן שכן למתח וללחץ השפעה גדולה על מצבו הפיזי של הגוף ככלל ועל הופעת כאבי גב בפרט.

איך לשמור על הגב הגב בבית ובעבודה

לאופן בו אנו ישנים ,יושבים על הספה מול הטלוויזיה ומזיזים חפצים השפעה רבה על השרירים ועמוד השדרה לכן מומלץ לשמור על כמה כללים פשוטים:

 

כיצד לבצע פעולות פשוטות מבלי לפגוע בגב

  • בעת הרמת חפץ כבד הקפידו על ברכיים כפופות, הכנסת הבטן והשתמשו בכוח שרירי הרגליים.
  • ישיבה פיזיולוגית: גב זקוף, כפות הרגליים על שרפרף כשהראש נמצא בהמשך ישיר לגב ומוטה כלפי מטה, כך ששרירי העורף מתארכים והסנטר קרוב לחזה בנינוחות.
  •  מומלץ לכוון את צג המחשב, בזוית 45 מעלות כלפי מטה.
  •  בישיבה ובנהיגה מומלץ להניח כרית קטנה או מגבת מגולגלת בין הגב התחתון למשענת.
  • שינה על הגב עם כרית תמיכה מתחת לברכיים.
  • שינה על הבטן מזיקה לחוליות הצוואר.
  • בשינה על הצד – יש לשים כרית בין הברכיים כדי למנוע מתח ממושך של שרירי הירך.
  • בחירת נעלים עם בולמי זעזועים ומניעה עד כמה שניתן מהליכה על עקבים.

ד"ר ריטה משוב, מומחית ברפואת משפחה, רכזת תחום כאב מחוז צפון, שירותי בריאות כללית החוג לטיפול בכאב באיגוד רופאי המשפחה

אינפוגרפיקה: flip creative