משפחת אמצעי המניעה היא רחבה וענפה: יש בה קונדומים ודיאפרגמות, התקן תוך רחמי מנחושת, אך גם אמצעי מניעה הורמונליים כמו גלולות והתקן תוך רחמי הורמונלי, שתפס תאוצה בשני העשורים האחרונים - בעיקר בקרב נשים לאחר לידה. ההתקן "מירנה" נחשב לאמצעי מניעה יעיל ובטוח, אך מהן תופעות הלוואי שלו ולמי כדאי להימנע ממנו?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ההתקן ההורמונלי פועל על מנגנון המפריש כל יום הורמונים באופן ישיר אל תוך הרחם. הדבר הופך את רירית הרחם לדקה יותר, מה שמוביל להפחתת הדימום בימי הווסת וגם מונע מביצית מופרית להיקלט ברחם. "אחד המאפיינים של ההתקנים התוך רחמיים ההורמונליים הוא שהם גרמו להפחתה ניכרת בדימום של נשים בזמן הווסת, באורך הדימום ובכמותו", אומר ד"ר קרלוס רוזנברג, רופא נשים מומחה, מיילד בכיר ומייסד "מרכז הרחם" להריון, לידה והורות. "ההתקן מומלץ לנשים לאחר לידה. יש מקומות בעולם שלנשים צעירות שמים התקנים באותה מידה כפי ששמים לנשים שילדו. בארץ, קיימת רגישות לנושא הילודה, ובגלל שאחד הסיבוכים של ההתקן הוא דלקת ברחם וכתוצאה מזה יכול להיווצר קושי בכניסה להריון, נמנעים להציע התקן למי שטרם ילדה".

למי לא מומלץ לשים את ההתקן?

"לאישה שיש לה עבר של דלקות ברחם, למי שעברה ניתוחי רחם, או שיש לה עיוותים או גידולים שפירים בחלל הרחם. כאמור, בארץ הרופאים לא נוהגים להמליץ לנשים לפני לידה על ההתקן כאפשרות ראשונה", מדגיש ד"ר רוזנברג.   

ד"ר מלכיאל אינו ממליץ למי שמחפשת מניעה לטווח קצר של שנה או פחות. "ככל שהתקופה ארוכה עולים היתרונות. הנטייה היא לא לשים התקן למי שלא ילדה בגלל החשש מסיבוכים והקושי להכניס את ההתקן. אחרי שמוציאים את ההתקן לוקח זמן לגוף לחזור לעצמו כמו לאחר שימוש בכל אמצעי הורמונלי אחר, אבל ככלל, ההתקן כאמצעי מניעה לא אמור לפגוע בפוריות לטווח הארוך אלא אם כן התרחשו סיבוכים שכאמור שכיחותם נמוכה יחסית".

למי כן מומלץ?

לדברי ד"ר רוזנברג, כאמור ההתקן מומלץ לנשים אחרי לידה (בין לידות או לנשים שסיימו לידות) שרוצות למנוע הריון, אך בנוסף, להתקן יש אלמנט טיפולי בכך שניתן להשתמש בו על מנת להפחית כמות דם וסתית מוגברת. "קופות החולים מכירות בהתקן הזה כתרופה ובמצבים של דימומים קשים במחזור, ההתקן הזה מסובסד. בנוסף, ההתקן מהווה תחליף לנשים שהיו רוצות להשתמש בגלולות אבל לא יכולות מכל מיני סיבות".  

עם זאת, יש לציין כי ההמלצה של האיגוד הגינקולוגי הישראלי מ-2005 כבר קובעת שההתקן יעיל ללא כל תלות בגיל האישה.

יתרונות – אמצעי בטוח ודימום מופחת

ד"ר רוזנברג מציין שלהתקן ההורמונלי יעילות מאוד גבוהה נגד הריון, ובדומה לשימוש בגלולות, באחוז גבוה של המשתמשות קיימת ירידה בכמות הדימום. כמו כן, אצל חלק מהמשתמשות לאחר זמן מה נפסקת הווסת. יתרון נוסף הוא הנוחות – אין צורך לזכור לקחת גלולות מדי יום.

ד"ר אבישי מלכיאל, מומחה ליילוד וגינקולוגיה מסביר כי נשים בשנות ה-40 לחייהן לעתים סובלות מרחם שרירני, ודימום משמעותי יכול לגרום גם לאנמיה. הטיפול המקובל בעבר היה כריתת רחם, וכיום יש מספר פתרונות נוספים ביניהם, התקן מירנה. "היתרון של 'מירנה' שהוא מפריש מינון נמוך של פרוגסטרון לתוך חלל הרחם, בשחרור איטי והופך את רירית הרחם לדקה, כתוצאה מזה הדימום פוחת, המחזור הופך קל וקצר, ואצל כ-20 אחוז מהנשים אחרי שנה אין מחזור בכלל. ההתקן עשוי במצבים מסוימים להוריד את הסיכון לסרטן של רירית הרחם בגלל השפעתו על רירית הרחם.

מדובר באמצעי בעל יעילות גבוה מאוד למניעת הריון - כ-97 אחוז", מוסיף ד"ר מלכיאל. "פרופיל זה הוא מהגבוהים הקיימים בשוק. בנוסף קיים לאמצעי זה ערך מוסף לנשים הסובלות ממחזור כבד וממושך".

אישה בים מביטה בגלים (צילום: istockphoto)
"המחזור שלי הפסיק וזה פשוט מושלם" | צילום: istockphoto

חסרונות  - זיהומים נדירים, דימומים לא סדירים

נתחיל מהתחלה. את ההתקן צריך להכניס לתוך חלל הרחם, זו נחשבת לפרוצדורה פשוטה אך עשויים להיות לה סיבוכים: "יכול להתפתח דימום, זיהום או ניקוב של דופן הרחם. זה אמנם נדיר אך עדיין קורה לפעמים. בנוסף, בגלל שההתקן מפריש פרוגסטרון בלבד, אצל חלק מהמטופלות, הדימומים בחודשים הראשונים או בשנה הראשונה עשויים להיות לא צפויים ולא סדירים, המצב הזה עשוי להיות בעייתי בייחוד באוכלוסייה השומרת על דיני טהרת המשפחה", אומר ד"ר מלכיאל.  "באופן אישי, אני אמליץ על השימוש במירנה רק אם מניעת ההיריון אמורה להיות לטווח של שנה לפחות".

"כשאישה בריאה מפתחת זיהום ברחם כתוצאה מההתקן, יכול להיווצר מצב שבעקבות אותו אירוע זיהומי, הרחם נשאר כמוקד להתקפים חוזרים של זיהום שיכולים להגיע כמה פעמים בשנה. אמנם, זה מצב נדיר, אבל אין רופא שלא ראה את זה. המצב הזה יכול לגרום לכאבי בטן כרוניים וקושי בכניסה להריון", מוסיף ד"ר רוזנברג. "בנוסף, עם ההתקן אפשר להיכנס להריון או להריון מחוץ לרחם".

גם ד"ר רוזנברג מתייחס לתופעת הזיהום של מערכת הרבייה הפנימית (רחם, שחלות וחצוצרות) כתוצאה משימוש בהתקן: "רוב ההריונות עם ההתקן יהיו בתוך הרחם, אבל שיעור ההריונות מחוץ לרחם אצל מי שיש לה התקן הוא גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה ללא התקן. סיבוכים נדירים אחרים יכולים להיות שההתקן יינתק ממקומו ויגיע לחלל הבטן או לשלפוחית השתן. כמו כן, כאשר הרחם מתנגד להתקן, מתחילות התכווצויות, דימומים וכאבי בטן. ההתקן עשוי להיפלט החוצה מהנרתיק, ומי שמשתמשת בו יכולה לחשוב שהיא מוגנת מפני הריון בשעה שהיא אינה מוגנת. זה נדיר אבל יכול לקרות", מסביר ד"ר רוזנברג. "סיבוך שכיח אחר הוא שהחוט שאמורים בעזרתו לשלוף את ההתקן לא נראה לעין, ולכן יש צורך לבצע פעולה פולשנית כדי להוציאו את ההתקן. חשוב לציין שכל הסיבוכים הללו הם של התקנים באופן כללי". 

עוד ב-mako בריאות:
>>  המאכלים שיעזור לכם למנוע סרטן
>> לא רק בפורים: איך להרגיש שוב כמו ילד?

>> לגליזציה של קנאביס? לא מתחת לגיל 25

תופעות לוואי

למרות שההתקן מפריש את הורמון הפרוגסטרון בכמות קטנה וההפרשה מקומית בתוך הרחם, עדיין לעתים יש נשים המתארות השפעות ותופעות לוואי כלליות כמו אקנה ושינויים במצבי הרוח. "תופעות אלו נובעות מההשפעה האנדרוגנית של הפרוגסטין שמשוחרר מההתקן. אנו פוגשים לעתים תופעות אלו גם בשימוש בגלולות", אומר ד"ר מלכיאל.

ד"ר רוזנברג מוסיף: "למרות שההורמון לא אמור להגיע לדם כי הוא משוחרר רק לרחם, עדיין יכולות להיות תופעות לוואי שקיימות עקב שימוש בפרוגסטרון: תחושה של גודש בכל הגוף, בחילות וגם הפרעות במצבי רוח. זה קורה לפחות מחמישה אחוז מהנשים".

הריון (צילום: istock)
מומלץ להשתמש רק אם מינימום שנה לא רוצים להיכנס להריון | צילום: istock

ומה נשים מספרות על ההתקן? 

"כואב כשמכניסים אותו"

"אך אחד לא הכין אותי לכך שכשישימו לי את ההתקן זה כ"כ יכאב. הייתי שלושה חודשים אחרי לידה ונזכרתי בכל הצירים שחוויתי בלידה – וילדתי לאל אפידורל", מספרת רונית, בת 36. "אח"כ הבנתי שמדובר בהתכווצויות של הרחם שמנסה לפלוט את הגוף הזר שנכנס אליו, אבל הרופא רק אמר שאולי יהיו קצת דימומים. באמת היו לי דימומים שנמשכו שלושה ימים, אבל הכאבים היו בלתי נסבלים, לא האמנתי שזה כ"כ כואב. זה אינדיבידואלי, אגב, לחברה שלי ששמה את ההתקן זה בכלל לא כאב. עכשיו הכל עובד ובאמת נגמר לי המחזור, אבל באופן מוזר הווסת חסרה לי קצת. בנוסף נהיו לי פצעונים על הפנים – מישהי אמרה לי שזה עושה אקנה ואני חושבת שזה מזה.".

"זה מושלם שאין מחזור"

"האמת, שאני פשוט מאושרת מאז שיש לי את ההתקן הזה", מספרת נועה, בת 38. "הדבר הכי נפלא בו הוא שאין לי דימומים בכלל, זהו, נגמר המחזור. אין פדים ואין טמפונים ואין תחושות לפני מחזור. שלא נדבר על אמצעי הגנה מושלם".

"נפיחות בבטן ובשדיים"

"קיבלתי המלצות מהמון חברות על התקן "מירנה", מספרת סיגל לוי, "שמעתי שזה מפסיק את המחזור, ומאחר שסבלתי מכאבי מחזור איומים, זה נשמע לי מעולה. ההתקנה עצמה כאבה לי מאוד, וכעבור כמה ימים החלו לי דימומים כבדים. כשפניתי לרופא נאמר לי שזה תקין. סבלתי מבחילות, נפיחות בבטן ובשדיים, אך הסביבה שלי וגם הגניקולוג אמרו לי שזה עובר ושעליי להמתין. הדימומים לא פסקו חודש שלם, הרגשתי ממש לא טוב והעליתי כחמישה קילו במשקל. יום אחד קמתי בבוקר עם שיעור יתר בסנטר ובפנים. זה היה היום שבו החלטתי להיפטר מההתקן. למזלי, ברגע שהוצאתי אותו, הדימום פסק וכך גם רוב תופעות הלוואי. לאט לאט גם חזרתי למשקל שלי. רק השערות בפנים נשארו, והיום, כבר שנתיים אחרי אני עדיין נאלצת לעבור טיפולי אפילציה כדי להיפטר מהן. את כאבי המחזור הנוראיים שהיו לי הצלחתי למתן עם טיפול תרופתי".

"לא מרגישה את זה"

"כששמתי את ההתקן ההורמונלי באמת סבלתי מכאבים. יומיים הייתי משותקת. אבל אחרי שהיומיים האלה חלפו אני לא מרגישה דבר, אין לי מחזור, אין תופעות לוואי. אני מרוצה מאוד מההתקן".

המלצה לנשים לפני לידה

"חשוב להדגיש כי בחירת אמצעי מניעה מצריכה התאמה אישית הלוקחת בחשבון את המצב הרפואי האישי, את הצרכים ואת מכלול הנתונים. לכן, חובה להתייעץ עם רופא הנשים המטפל כדי לקבל החלטה מושכלת ונכונה", מוסיף ד"ר רוזנברג.

ראוי לציין, כי בעלון לצרכנית של 'מירנה', שמפרסם משרד הבריאות מפורטת רשימה ארוכה של תופעות לוואי היכולות להיגרם כתוצאה מהשימוש בהתקן. טרם השימוש, חשוב שכל אישה המתכוונת להשתמש בהתקן תקרא בעיון את העלון. בנוסף, האיגוד האמריקאי לגינקולוגיה ומיילדות פרסם נייר עמדה רשמי ובו המלצה להרחיב את הנגישות של נשים צעירות שטרם ילדו להתקן תוך רחמי.

 >> רגשות מדבקים: הדרך הכי פשוטה להיות מאושרים