מהי ההגדרה שלכם למנוחה? בעולם המהיר ורווי הגירויים שאנחנו חיים בו היום, מנוחה הפכה כמעט למילה גסה. תמיד יש משהו שאנחנו מרגישים שאנחנו צריכים לעשות. אצל רבים מאיתנו, גם כשאנחנו נחים - אנחנו לא באמת נחים. כי כשאתם נשכבים במיטה ובודקים מיילים, או מקבלים התראות מציקות מהטלפון הנייד, קשה להגדיר את זה כמנוחה אמיתית. גם רביצה על הספה מול הטלוויזיה, או כפי שמילניאלים אוהבים להגיד - "נטפליקס אנד צ'יל" ("נטפליקס ומנוחה"), זה לא באמת מנוחה. בזמן הצפייה אתם חשופים לגירויים אודיו-ויזואליים שלא מאפשרים לכם לנוח באמת. ואם גם אתם, כמו מיליוני אנשים בעולם מכורים לסדרות דוקו-פשע, ייתכן שזה אף גם מדיר שינה מעיניכם. 

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אז איך *באמת* נחים? 

מנוחה אמיתית היא כזו שמאפשרת למוח ולגוף שלהם להתנתק ולהירגע. היא עוזרת לכם לאגור אנרגיות מחודשות כדי להמשיך לתפקד. ואם אתם עדיין מתקשים להבין איך בדיוק לעשות את זה - דעו ש:

  1. אתם לגמרי לא לבד.
  2. אפשר ללמוד כיצד להעניק לעצמכם מנוחה אמיתית. תתפלאו, אבל רבים פשוט לא יודעים איך לעשות את זה כמו שצריך וזה בסדר גמור. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם במשימה. 

לוודא שהמנוחה שלכם כוללת שלושה אלמנטים חיוניים

כדי לנוח היטב, המנוחה שלכם צריכה לכלול שלושה דברים חשובים שבלעדיהם היא לא תהיה מנוחה איכותית:

  • הרגעת המוח.
  • הרגעת הגוף.
  • הרגעת הציפיות. 

לסגור "קצוות פתוחים"

מכירים את זה שאתם נשכבים במיטה אחרי יום עמוס ומוצאים את עצמכם חושבים על כל המשימות שנותרו לכם למחר? זה לגמרי לא עוזר למנוחה שלכם. למעשה, זה פוגע במיוחד בכל שלושת האלמנטים למנוחה אמיתית. לא רק כי זה משאיר את השימות שלכם בראש, אלא גם כי זה יוצר אצלכם סטרס מקדים - מצב שבו אתם סובלים מתסמיני סטרס בשל אירוע עתידי. מצב זה גם גורם לכם להיות אקסטרה ערניים כי אתם מצפים להודעה או למייל עתידי. 

לכן מה שאתם צריכים לעשות כדי לעזור לעצמכם להגיע למצב שבו גם המוח וגם הציפיות שלכם רגועים (ובהתאם לכך גם הגוף שלכם ינוח) - זה לוודא שאתם סוגרים את כל הקצוות הפתוחים של היום. כלומר, לרשום לעצמם את כל המשימות שכבר עשיתם ואילו שלא - לכתוב לכם מתי תגיעו לזה. כך בראש שלכם זה ייחשב כמשימה פתורה לפחות באופן חלקי. אך היא לפחות לא תטריד את מנוחתכם. כשיש משימה שנשארה לכם לעשות ואין לכם מושג מתי תוכלו להשלים אותה זה מלחיץ הרבה יותר מאשר משימה שאתם יודעים כיצד לטפל בה בהמשך. כי אף אחד מאיתנו לא חי באשליה שנסיים את כל המשימות שלנו בעבודה ובחיים האישיים ביום אחד. 

5 - אישה שוכבת במיטה, מבט על (צילום: shutterstock)
יש סיבה למה כל המשימות הללו עולות לכם בראש במיטה | צילום: shutterstock

 עוד ב-mako בריאות:
>> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
>> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
>> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

כך תארגנו לעצמכם רשימה

כאמור, כדי להשאיר כמה שפחות קצוות פתוחים, כדאי לעשות רשימה שתסדר לכם את כל המשימות בראש. דיוויד אלן, סופר שכתב ספר שלם על איך להשלים משימות בהצלחה, ממליץ על רשימת "מאסטר", שבה אתם מפרטים על כל משימה, אימייל ואפילו רעיונות שיש לכם לגבי דברים שאתם צריכים לעשות. 

ליד כל משימה אתם צריכים לכתוב מה הצעד הבא שאתם מתכננים לעשות כדי להשלים אותה ורצוי גם להוסיף דדליין עתידי להשלמתה. חלקו את המשימות לקטגוריות: משימות שהן בתהליך, משימות שמחכות לאנשים אחרים (למשל אישור מהבוס וכדומה) או שמחכות לזמן אחר (כלומר אלו שאינן דחופות). 

בסוף כל יום ולפני שאתם ניגשים לנוח - הקדישו כמה דקות לרשימה הזו. אם יש מיילים שטרם הספקתם לענות להם, סמנו אותם והוסיפו לכם תזכורת לענות למחרת. תנו דדליין למשימות שטרם התחלתם. אם יש מיילים דחופים יותר (וכאלה שלא ידרשו מכם לעבוד שעות נוספות, כי בכל זאת), טפלו בהם באותו רגע. 

המטרה היא לסיים את היום כשבראש שלכם נותרות כמה שפחות משימות וקצוות פתוחים. זה יאפשר למוח שלכם להירגע, לציפיות מהיום למחרת להירגע, לגוף להירגע - ויעניק לכם את המנוחה המושלמת. כי בשביל מנוחה אמיתית, צריך גם להשקיע. וזה שווה את זה. תודו לנו אחר כך.