כחלק מהשלכות תקופת הקורונה המנוכרת והמסוגרת, רבים מתלוננים על תחושות הולכות וגוברות של כאבי מפרקים, ברכיים וגב הנובעים מחוסר תנועה ופעילות גופנית. לבעיות אלה, נראה כי יש טיפול מסוים, שמשתלב בצורה מדויקת בשגרת החיים החדשה שלנו, כך שזה מרגיש שהוא אפילו הומצא במיוחד בשבילה.

אך למעשה, בימים בהם החלו ד"ר עמית מור וד"ר אבי אלבז, אז סטודנטים לרפואה ורופאים צעירים עם עניין ייחודי בהשפעת השרירים והעצבים על בעיות המפרקים והגב, לפתח את הטיפול הרפואי "אפוסתרפיה" – הקורונה אפילו לא הייתה בתכנון. "לפני עשרים וחמש שנה התוודענו בצורך האדיר בתחום במעורבות העבודה השרירית", מספר ד"ר עמית מור, רופא וחוקר בתחום שיקום המפרקים והגב וממפתחי הטיפול הרפואי אפוסתרפיה, "הבנו שאין מענה אמיתי בעולם הרפואה. הטיפולים הרפואיים שהיו קיימים אז טיפלו בעזרת זריקות וכדורים בסימפטומים ולא בבעיה עצמה. הם כללו משככי כאבים ונוגדי דלקת, אבל זה לא מנע את הבעיה או מנע הידרדרות. לכן, חיפשנו דרך לפתח טיפול שלא יהיה פולשני או תרופתי ויאפשר לטפל בגורמי הבעיה מהשורש". מאז, ד"ר מור וד"ר אלבז הצליחו לפתח את השיטה החדשנית ופורצת הדרך המבוססת על טכנולוגיה ישראלית. השיטה מוכרת ברחבי העולם כולו, כולל בבתי חולים מובילים.

אפוסתרפיה (צילום: PR )
רק שעה ביום, אפוסתרפיה | צילום: PR

פשוט כמו לנעול נעל

איך זה עובד אתם שואלים? ובכן, הטיפול הרפואי של אפוסתרפיה הוא למעשה טיפול מותאם אישית לכאבי ברכיים, גב, ירך וקרסול, הנעשה בסביבתו הטבעית של המטופל ובמסגרת שגרת יומו ופעולותיו הטבעיות. "מה שעומד מאחורי הטכנולוגיה היא ההבנה המדעית שהתגבשה בעשורים האחרונים, לפיה חלק מרכזי מכאבי המפרקים ושחיקת המפרקים והגב, נובע מחולשה ומעבודה לא נכונה של השרירים המייצבים את המפרקים והגב", מסביר ד"ר מור. "על אף שהמפרקים והגב נתונים תחת עומסים אדירים של מאות קילוגרמים בשגרה היום יומית, מערכות השרירים והעצבים יודעות לאזן את הכוחות בתוך המפרקים ובגב כדי למנוע עומסים פתולוגיים הגורמים לכאב ולשחיקה נוספת של המפרקים".

אפוסתרפיה הינו טיפול דינאמי המתמשך על פני שנה, שבמהלכה מגיעים לטיפול והכוונה כל חודשיים, ובשאר הזמן מתנהלים כרגיל. כיום, הטיפול מוכר על ידי כל קופות החולים בארץ ונחשב גם לטיפול עולה ומוכר בעולם, עליו נעשו עשרות מאמרים ומחקרים מדעיים בידי בכירי החוקרים הבינלאומיים בתחום.

לדברי ד"ר מור, אפוסתרפיה נועדה כדי לשקם את השליטה של השרירים והעצבים ומפרקי הקרסול, הברך, הירך, האגן ועמוד השדרה. היא עושה את זה בצורה חכמה ואפקטיבית אבל פשוטה ליישום. כמה פשוטה? פשוטה כמו לנעול נעל. למעשה, הטיפול מתבצע באמצעות מערכת הליכה שנראית כמו נעליים מיוחדות, ייעודיות עם מסילות, אותן יש לנעול שעה ביום. תחת הנעליים באזור העקב, מחוברות יחידות ביו-מכניות קמורות, שמכוונות אישית לכל מטופל על פי תבנית ההליכה שלו והבעיה ממנה הוא סובל, באופן שיוריד את הכאבים והעומסים מהמפרקים הסובלים.

היחידות הקמורות מחוללות אי יציבות קלה וכמעט בלתי מורגשת בזמן ההליכה. אותה אי יציבות רצה לאורך שרשרת המפרקים ומתורגמת אצל השרירים והקרסול, הברך, הירך וחוליות הגב. את הנעליים יש לנעול עד שעה ביום לפי הנחיות הפיזיותרפיסט המטפל, ללא צורך מיוחד בעמידה או הליכה, והשאיפה היא שלאחר הטיפול מערכת השרירים כבר תלמד לייצב את עצמה באופן עצמאי.

ד"ר אבי אלבז וד"ר עמית מור (צילום: טל פלינט)
דר' אבי אלבז ודר' עמית מור, רופאים וחוקרים בתחום הרפואה המוסקולו-סקלטאלית, רפואת שלד-שריר | צילום: טל פלינט

"אפשר לומר שאפוסתרפיה תפורה על תקופת הקורונה"

מי שמכוון את היחידות הקמורות אלו פיזיותרפיסטים מומחים ומוסמכים לטיפול בשיטה, המקבלים הן במרפאות אפוסתרפיה והן בבית המטופל בזמן שתואם מראש. הפיזיותרפיסט מכוון את המטופל ללכת בצורה טובה יותר, סימטרית יותר ופחות כואבת. למעשה, אין דרישה לעמוד או ללכת במהלך הטיפול, כי הנעליים עושות את העבודה גם אם המטופל נמצא על הרגליים רק עשר דקות על פני השעה. "מספיק שקמים רגע להכין קפה או תה, והפעולה מתבצעת", מציין ד"ר מור.

וכאמור, אם אפשר להגיד שיש תקופה טובה עבור טיפול אפוסתרפיה, הרי שנדמה שתקופת הקורונה היא בדיוק כזו. "מאז פרוץ הקורונה אנשים מסוגרים יותר בבתים שלהם, צומצמו היציאות, הופחתה התנועה וההליכה, התבטלו חוגים רבים ואי אפשר לקחת חלק במסגרות האימון וחוגי הספורט", אומר ד"ר מור, "כל אלו מובילים לכך שהיציבות והיציבה משתנות ומסת השריר יורדת. הידרדרות כזאת בעבודת השרירים מובילה לכאבים במפרקים השונים שמעידים על השינויים החלים בגוף בעקבות השינויים באורח החיים".

"סיבה נוספת שהופכת את אפוסתרפיה לשיטת הטיפול האידיאלית בתקופת הקורונה, זו העובדה שהטיפול לא תלוי בכלום", מוסיף ד"ר מור, "גם עם הגבלות וגם ללא קליניקה, הטיפול יכול להמשיך, זאת משום שהפיזיותרפיסט המומחה מגיע עד הבית ודואג לאפקטיביות של הטיפול".

אז אם גם אתם מרגישים שהקורונה גורמת לכם לכאבים שפוגעים בשגרת היום יום שלכם, תדעו שמגיע לכם אבחון ללא עלות. מה גם שלא כדאי להזניח ולסבול כשאפשר להרגיש טוב. מגפת הקורונה גרמה לנו לשלם מחירים בכל כך הרבה תחומים, שאם אפשר לשמור על הבריאות שלנו בדרך קלה ופשוטה ולהפחית את המתח והכאבים, כדאי לקחת את זה בשתי ידיים.