מכירים את זה שאתם יוצאים עם מישהו, והכול הולך חלק? לכאורה, נדמה לכם שמצאתם את האחד או האחת שיוכל לבנות איתכם קשר מוצלח, אלא שאז מגיע הרגע שבו הצד השני כבר מתחיל לדבר איתכם על הקבבונים שיוגשו בחתונה, וגם מתחיל להתעניין אם אתם בעניין של רב.


מאיצי קשרים הם אנשים שמתקדמים מהר. מתמסרים מהר ונותנים מעצמם הרבה כבר ממש בשלבים הראשוניים של הקשר. הם נוהגים לעשות מחוות גדולות עבור בן או בת הזוג, כמו לקנות מתנות יקרות ערך, לארגן הפתעה גרנדיוזית ליום – ההולדת, ובגדול – לעשות את כל מה שלא ממש מקובל לעשות בשלב כל כך ראשוני.

זוג במסעדה (צילום: istockphoto)
לדבר על השמות של הילדים בדייט הראשון? פחות | צילום: istockphoto

לרצות את הטוב שבזוגיות בלי לעבור את התהליך


חלקכם וודאי תחשבו – מה כל כך רע בזה שמישהו מתלהב? ובכן, הבעיה העיקרית בסיפור היא לא ההתלהבות, אלא יותר התעלמות מהעובדה שיחסים בריאים נבנים בתהליך הדרגתי. למעשה, הדברים הטובים שיש לקשר זוגי טוב להציע ביניהם: ביטחון, אהבה (לא התאהבות) ואמון, נרכשים לאט ובהדרגתיות והם דורשים זמן ועדינות. מאיצי הקשר רוצים את כל הטוב הזה, רק בלי התהליך - הם רוצים לדלג ישר לסוף. אלא שלפעמים הרצון להתקדם בקצב כזה, מייצר קשר שנראה בהתחלה טוב, אבל הבסיס שלו רעוע ולא מספיק יציב. יתרה מכך – לא תמיד הקצב הזה מסונכרן עם הצד השני. לעיתים רבות, בן או בת הזוג נמצאים בקצב אחר, יותר איטי, והם זקוקים להדרגתיות. במקרה כזה, המאיץ או המאיצה ירגישו מתוסכלים ואולי דחויים, ואילו הצד השני ירגיש לחץ תמידי ויהיה עסוק בלהדוף. הוא כל הזמן ירגיש שהוא לא מספיק מרגיש, לא מספיק נותן ולא מספיק מחויב (ושם מילה על בן אביבי מ"חתונמי", כן?).

מה כדאי לעשות במצב כזה?

ראשית, תמיד כשאי לזכור שפערים בקצב הם משהו שכיח מאוד בזוגיות, בייחוד בהתחלה – אבל לא רק במהלכה. מאיצי הקשר הם לא 'אנשים תהליכים' מטבעם, וזה מאוד קשה להם להאט, להתאפק ולא לקחת אישית את העובדה שהצד השני זקוק לזמן שלו. אולם, חשוב להבין שאם מעוניינים שקשר יצליח צריך ללמוד להקשיב גם לצרכים ולקצב של הצד השני.
שנית, אם התסכול קשה מנשוא, אולי כדאי לבחור בבן או בבת זוג שגם הם בקצב מהיר. אם כי חשוב לומר שגם אם שני הצדדים פוסעים בקצב מהיר, אי אפשר באמת לדלג על תהליך בניית יחסים עמוקים ויציבים, וכנראה שהם ידרשו לכך בהמשך הזוגיות.
זכרו כי התלהבות היא עניין מרגש וטוב, אבל סביר להניח שהיא לא תדעך אם תדעו ללכת בקצב קצת יותר איטי, אולי היא אפילו תתגבר.

 

הכותבת היא עמית ברקן, מטפלת זוגית, MSW. בעלת הבלוג ״הרמוניה עאלק״