בקיץ הכי כיף ללכת לבריכה, בעיקר עם הילדים. אף פעם אין יום סוער מדי, אין סכנה להתלכלך מהחול וגם הרבה יותר רגוע על הדשא בקאנטרי. אבל בריכות יכולות להיות מסוכנות לגוף שלנו. המים חושפים אותנו למגוון זיהומים - לא בכולם הכלור ממש עוזר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז מה זה בעצם כלור? ראשית, שם החומר הוא כלורין, ולא כלור כפי שאנחנו רגילים לומר. "כלורין הוא יסוד כימי, החיוני גם לגוף האדם ומופיע בכל מיני תרכובות כמו מלח, חומרי מזון נוספים וגם חומרי ניקוי והדברה", מסביר פרופ' יונה אמיתי מומחה ברפואת ילדים, טוקסיקולוגיה ובריאות הציבור מאוניברסיטת בר אילן וקופ"ח מאוחדת. "משתמשים בו משום שיש לו תכונות חמצון, מה שמחטא ומחסל את רוב החיידקים והווירוסים. הסיכון להידבק בזיהומי מעים עדיין קיים, למרות השימוש בכלורין, בבריכות עם זיהום רב. אגב, גם חיידקים הרגישים לכלורין לא מחוסלים בין רגע, אלא רק כשעה לאחר הכנסת החומר למים".

השימוש בכלור לחיטוי בריכות שחייה הוא נפוץ ויעיל, ואכן, יש לו הרבה יתרונות אבל גם תופעות לוואי. "הריכוז המתחייב על פי התקן הוא בין 0.8-2.0 מיליגרם לליטר. החשש המרכזי הוא שבבריכות פרטיות לא שומרים על התקן", אומר פרופ' אמיתי.

ומה קורה אם חורגים מהתקן?

"יכול להיווצר גירוי עור וריריות, אם כי עיקר הגירוי נגרם לא על ידי הכלור, אלא על ידי תרכובות שלו עם חומר ביולוגי המופרש למי הבריכה ממתרחצים שלא שומרים על היגיינה - בעיקר אמוניה שמקורה בשתן, או חומרים המופרשים מזיעה, או מתרחצים הסובלים משלשול". למזלנו, בריכות ציבוריות נמצאות תחת פיקוח של משרד הבריאות, אך לגבי בריכות פרטיות העניין מורכב יותר, משום שלא כולן נמצאות תחת פיקוח.

הבעיה טמונה בכך שישנם חיידקים שעמידים לכלור, לכן השימוש בחומר כחומר חיטוי הוא לא אבסולוטי. "כאמור, בבריכות ציבוריות יש ריבוי של חיידקים כתוצאה מהיגיינה לקויה או הטלת שתן בתוך המים. הדבר יוצר גירוי - בעיקר בעיניים - לפעמים זה מגיע למצב של עיניים אדומות ומקשה על המתרחצים", מסביר פרופ' אמיתי. "בנוסף, מדי פעם יש תקלות במתקני הכלרה בבריכות ציבוריות ונפלט גז כלור ממתקן הכלור – מצב שיכול לגרום לתופעות של קוצר נשימה או שיעול ומצוקה נשימתית ממש כמו אסתמה".

ילדה בבריכה עם משקפי שמש (צילום: istockphoto)
לא מומלץ בכלל להכניס פעוטות למים | צילום: istockphoto

>> עוד ב-mako בריאות:
מה האימון המומלץ ביותר לקיץ?
האם נמצא הפטנט שירחיק מאיתנו יתושים?
מצעד 20 המאכלים הבריאים ביותר

פעוטות בחוץ

הכלור עלול לגרום לשיער יבש ומחוספס, לכן רצוי לחבוש כובע ים להקטנת התופעה ולשטוף את השיער במים ביציאה מהבריכה. "עם זאת, אין נזק ממשי לשיער במגע עם הכלור, לכן חפיפה קלה עם שמפו מספיקה", מדגיש פרופ' אמיתי. "אותו הדבר תקף גם לעור שלנו - מה שיכול לקרות הוא לכל היותר גירוי קל כאשר יש זיהום בבריכה והחומרים שבמים יוצרים תרכובת של כלוראמין יחד עם הכלוריד".

האם יש המלצה להגבלת מספר שעות השהייה בבריכה?

"אין המלצה מוגדרת  להגבלת שעות השהייה בריכות, למי שיש גירוי עור ודרכי נשימה - מוטב לקצר את השהות במים. ובעיקר – להתריע בפני מפעילי הבריכה כי זוהי נורה אדומה המצביעה על זיהום המים בבריכה. בנוסף, חשוב לציין כי ההרגל של שחיינים להכניס את מי הבריכה לפה, גם אם הם לא בולעים אותם, הוא הרגל מסוכן מאוד שחושף אותם לזיהומים רבים", אומר פרופ' אמיתי.

לגבי פעוטות יש המלצה יותר גורפת, הסכנה היא שהפעוטות נכנסים למים עם החיתול שלהם, ואין לדעת אילו חיידקים הם משחררים למים. "הפרשות צואתיות במים יובילו לזיהום במעיים, בעיקר אם מכניסים מים לפה, מה שלרוב קורה בקרב פעוטות" אומר פרופ' אמיתי, "לכן הכנסת פעוטות לבריכות שחיה ציבוריות היא לא מומלצת. בנוסף, יש מחקרים לפיהם חשיפה לכלור בבריכה בגיל צעיר יכולה לגרום להתפתחות של הפרעות בדרכי הנשימה כמו אסתמה". פרופ' אמיתי מוסיף כי בדיוק מאותן סיבות, בבריכות ציבוריות צפופות יש סכנה בעיקר לנשים להידבק בדלקת בדרכי השתן.

לסיכום:

  1. חשוב לבצע שטיפה קלה במים לפני הכניסה לבריכה.
  2. אין לרחוץ בבריכה בשום אופן כאשר יש לכם שלשול.
  3. מומלץ לרחוץ עם כובע ים ולאסוף את השיער ולהישטף במים ואף לחפוף קלות ביציאה מהבריכה.
  4. לגבי פעוטות, לא מומלץ להכניס אותם לבריכות ציבוריות.
 >> באילו תרסיסים נגד ג'וקים לא כדאי לכם להשתמש?