מתכננים לצום ביום כיפור? וודאי תשמחו לדעת שאתם עושים משהו חשוב לגוף שלכם. מסתבר, שצומות הן אחת משיטות הריפוי העוצמתיות ביותר הידועות למין האנושי. למעשה, הוא חשוב עד כדי דחיית תהליך ההזדקנות והארכת החיים של כמעט כל יצור שגדל בטבע, מיצורים חד תאיים פרימיטיביים כמו חיידקים ושמרים, ועד בני אדם.

כשמתבוננים בעולם הטבע, שבו אין מחלקות טיפול נמרץ והארכות חיים מלאכותיות, מבחינים בעובדה מאוד פשוטה: מי שבריא יותר, חי יותר (אלא אם הוא נטרף כמובן).
גם כשמסתכלים על זקנים בריאים בגיל מופלג, רואים שזה לא שהאנשים האלה הצליחו לשרוד איכשהו את כל מחלות הזקנה לאורך זמן ארוך יותר, אלא שכל התקופה הזאת, של מחלות הזקנה, פשוט נדחית אצלם בכמה עשרות שנים. זאת המשמעות העמוקה של אריכות ימים (Longevity) - דחייה גורפת של כל הסיבות למות מהן, או במילים פשוטות ״בריאות טוטלית״.

רעב משחר ההיסטוריה

ובחזרה לעניינינו - מסתבר שצומות והגבלת קלוריות למיניהן הן מהדרכים היעילות ביותר לקבלת האפקט הבריאותי החשוב הזה. איך קורה ששיטת ריפוי עתיקה כמו האבולוציה בעצמה משאירה אבק למתוחכמות והיקרות בתרופותינו ? ובכן, ברמה הרעיונית – משום שכך נוצרנו. במידה כזאת או אחרת, תקופות של רעב היו נחלתינו מאז שחר ההיסטוריה.

דמיינו לעצמכם איש מערות בחורף באירופה. ימים, שבועות או חודשים של מיעוט במזון ואפילו צום של ממש היו חלק קבוע מחייו. לאחר אלפי שנים (שמבחינה ביולוגית-אבולוציונית זה ממש כלום), אותו אדם קדמון שולח את היד למקרר ומוציא חבילת נקניקיות ושלושה קילוגרמים של גלידה. אלא שבאופן ביולוגי, נוצרנו בסביבה שונה לחלוטין, ממש פלנטה אחרת. האבולוציה לא צפתה לשינוי כזה בזמן כל כך קצר. הפתענו אותה בגדול.
בין שנאהב את זה או לא, תקופות של צום הן חלק מהעולם שבו נוצרנו. זהו חלק ממערכת ההפעלה הביולוגית שלנו, שלמעשה נשדד מאיתנו כליל על ידי עולם של שפע בלתי פוסק. לעיתים רבות, אדם מודרני מעביר בקלות את כל חייו, מלידה ועד מוות, ללא יום אחד של רעב.
כעת חשבו על מחשב שנזרק לים. הוא מתקלקל, מהסיבה הפשוטה שאינו נועד לסביבה המימית הזאת. בדומה לכך, האדם לא יועד לשפע אוכל אינסופי ובלתי פוסק לאורך כל חייו.
ברמה הביולוגית, בעולם הטבע קיים עקרון שניתן לכנותו ״או בניה או ניקיונות״. במילים אחרות: כאשר בעל חיים - משמרים ועד בני אדם, נמצאים בשפע תזונתי של מקורות אנרגיה ואבני בניין, התאים נכנסים למצב של בניה וגדילה.

תאים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הצום תורם לתהליכי האנרגיה בגוף | צילום: אימג'בנק / Thinkstock


כאשר נכנסים לתקופת מחסור, כלומר ירידה באספקה של מקורות האנרגיה ואבני הבניין, התא החי עוצר את הגדילה, ומתחיל למחזר חלקים בתוך עצמו, כדי להפיק מהם אנרגיה, בתהליך חשוב באופן יוצא דופן הקרוי אוטופג׳י (Autophagy).
תהליך האוטופג׳י הוא עוד מקום בו נחשפת ״אינטליגנציה״ טבעית גבוהה במיוחד, מכיוון שהתא לא מפרק חלקים פנימיים באופן רנדומלי. קודם כל נשלחים למחזור חלקים פגומים ולא תפקודיים. פסולת מולקולרית שזרוקה באזורים שונים בתא, כך שיוצא שתקופות של צום שולחות את התאים שלנו ל,סבב ניקיונות" עמוק ביותר ברמה התוך תאית.
אחת התוצאות החשובות ביותר של הסבב הזה הוא ריענון של אברונים קסומים במיוחד בתוך התאים שלנו, תחנות הכוח של התא - המיטוכונדריות.
המיטוכונדריות עושות בשביל התאים שלנו בדיוק נמרץ מה שתחנת הכוח רידינג עושה בשבילנו. רידינג שורפת פחם ומשתמשת באנרגיה האגורה בו כדי לייצר חשמל, שהוא צורת אנרגיה בה אנחנו יכולים להשתמש בבית. באופן דומה ביותר, המיטוכונדריה משתמשת באבני הבניין של המזון אותו אנחנו אוכלים, כדי לייצר צורת אנרגיה (מולקולה בשם ATP), הנדרשת למגוון הפעולות הביולוגיות בתאים. המיטוכונדריה ״מייצרת״ לנו את האנרגיה, ושימוש בה הוא יסוד החיים.

מתקשים להבין את הנקודה? תחשבו על בן אדם שהולך ברחוב, ולפתע נופל ומת. מה ההבדל בין האדם החי שהתהלך לפני מספר דקות, לבין המת השוכב כעת על הרצפה?
המת הולך להירקב ולהתפרק כמו כל חתיכת בשר על הפלנטה הזאת, ואילו החי הולך להשתמש באנרגיה מהמזון כדי לשמור על צורתו ותפקודו, ואפילו לגדול ולהתפתח.

במילים אחרות: צום הוא אחד המניעים החזקים ביותר המוכרים לנו לצורך מחזור וריענון (אוטופג׳י) של אותן תחנות כוח מופלאות - המיטוכונדריות, ולכן הוא תורם באופן הישיר והעוצמתי ביותר לרמת האנרגיה הביולוגית שלנו, או במילים פשוטות - לחיים. זאת סיבה עיקרית לכך שאינספור מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים שהצום הפשוט והעתיק, הוא אחד מהאלמנטים החשובים בבריאות האדם לריפוי ולא פחות חשוב מכך - למניעה.

הכותב הוא ד"ר אמוץ זיו-אב, ביולוג המתמחה בביולוגיה תאית ומולקולרית

 
להרצאתו המלאה של ד"ר זיו-אב: צום וצום לסירוגין: סודות מעיין הנעורים משודרת בפלטפורמת סקרינז, פלטפורמה דיגיטלית של תוכן וידאו להעשרה והתפתחות אישית ומקצועית