אנחנו רגילים לחשוב על גזים בהקשר שלילי. הם גורמים לנו לנפיחות, כאבי בטן - וכשהם רוצים לצאת כשאנחנו ליד אנשים אחרים - זה יכול להיות מאוד לא נעים. לכן אנחנו נוטים להימנע מהם ככל האפשר, ממזונות שמעודדים ייצור גזים ועוד. אבל מתברר שלגזים יש גם כמה יתרונות בריאותיים, אם הם מצויים במידה נכונה במערכת העיכול. עודף גזים אמנם יכול לגרום לאי-נעימות, אבל עצם נוכחותם יכול דווקא לתרום לבריאות. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מחקרים מראים שגזים פוסט-ביוטיים, כלומר גזים שהם למעשה תרכובות שנוצרו כתוצאה מפעילות של חיידקים פרו-ביוטיים (ידידותיים) במערכת העיכול - תורמים לתפקודים שונים בגוף, ביניהם תפקוד קוגניטיבי, ייצור אנרגיה בתאי הגוף, רמת הדלקתיות בגוף ועוד. 

מרבית הגזים במעי הם למעשה חנקן ופחמן דו חמצני, שהם בעיקר מאוויר שאנחנו נושמים ובולעים. כך שלא מעט גזים בגוף שלנו מגיעים לאו דווקא מהמזון שאנחנו אוכלים, אלא בעיקר מבליעת אוויר, כשאנחנו מדברים ואוכלים ומנשימה.

כאב בטן (צילום:  DimaBerlin, shutterstock)
גזים יכולים לגרום לחוסר נוחות, אבל בכמות תקינה, הם תורמים לבריאות | צילום: DimaBerlin, shutterstock
 

 עוד ב-mako בריאות:
>> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
>> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
>> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

חלק מהגזים, כמו מימן, מתאן ומימן גופרתי, נוצרים כתוצאה מתהליך תסיסה שנעשה על ידי חיידקים במעי. אך מלבד היותם בעלי ריח פחות נעים (בעיקר המימן הגופרתי), התגלה כי הם משחקים תפקיד חשוב בגוף. הם למעשה מתפקדים כמעין מולקולות שמעבירות אותות בין אוכלוסיות חיידקים בגוף, שחשובים לתפקודים שונים בגוף. גם גז המתאן, בעל מוניטין שלילי של תרומה להתחממות הגלובלית, חשוב לתפקוד התאים בגוף ולוויסות דלקות בגוף. 

בשורה התחתונה, כל עוד הם בכמות מאוזנת בגוף, גזים הם לא דבר רע. אך מובן שאם אתם סובלים לעתים קרובות מנפיחות, כדאי להיוועץ ברופא, כיוון שזה עשוי להיות סימן לבעיות במעיים. והנה כמה שינויים שאתם יכולים לעשות כדי להפחית נפיחות