טיפול באמצעות חומרי מילוי בהזרקות לצד טיפולי מכשור טכנולוגי, יכול לתרום להשגת מראה עור צעיר ויפה יותר.  עם זאת, חשוב להבין שטיפולים אסתטיים הם רפואה לכל דבר, וכמו בכל תחום אחר ברפואה, גם הם עלולים להיות כרוכים בבעיות ובסיכונים אם לא מבצעים אותם באופן מקצועי ולפי נהלי הבטיחות המקובלים.

לפני שניגשים לטיפול אסתטי, חשוב לדעת לשאול ולוודא כמה נקודות חשובות, על מנת להבטיח טיפול בטוח, וכמובן - מועיל ומוצלח.

בחרו היטב את הרופא: חשוב להיפגש עם הרופא מראש לשם התרשמות אישית, וכן קבלת הסבר מפורט על הטיפול, ההחלמה ותופעות הלוואי האפשריות. כמו כן, כדאי לתאם איתו ציפיות לגבי התוצאה שתרצו להשיג מהטיפול ולשמוע את דעתו בנושא. בנוסף, כדאי לברר אם המומחה רשום ומאושר על ידי משרד הבריאות ומהו ניסיונו הרפואי.

בוטוקס/חומצה הזרקה לעיניים (צילום: Shutterstock)
הזרקה באזור העיניים יכולה להיות מסוכנת אם מבצעים אותה אצל רופא בלתי מיומן | צילום: Shutterstock

קבלו מידע לגבי חומרי ההזרקה: ישנם מספר קריטריונים שהופכים את חומר ההזרקה לבטוח וכדאי להכיר אותם: הוותק שלהם בשוק, מידת העמידות שלהם, מחקרים קליניים שמראים בטיחות ויציבות (כמו למשל רדיאס, המבוסס קלציום אשר מאחוריו למעלה מ 200 מחקרים קליניים); וכן אישורי רגולציה לחומרי ההזרקה: האישורים החשובים יכללו את ארגון הבריאות העולמי FDA, ארגון הבריאות האירופאי CE ומשרד הבריאות הישראלי.

וודאו שהרופא מחזיק אצלו חומר לפירוק חומצה היאלרונית: טיפולי הזרקה זמניים ונחלקים ל-3 קבוצות: מילוי על בסיס חומצה היאלורונית, מילוי על בסיס קלציום ובוטוליניום טוקסין להחלשת השריר וקמטי זעף. באופן כללי, חומרי ההזרקה הזמניים הללו מתפוגגים עם הזמן.

אם הזרקתם חומר מילוי על בסיס חומצה היאלורונית, ולא אהבתם את התוצאה – תוכלו לחזור אחורנית ולבטל את ההזרקה. זאת בניגוד לחומרי הזרקה אחרים. לשם כך יש לוודא כי הרופא מיומן בהזרקת חומר הנקרא 'היאלורונידז', אשר ממס את החומצה ההיאלורונית באופן מידי.

אל תתפתו למחיר זול: באופן כללי, כיום קיים מחיר מקובל לכל סוג של חומר הזרקה. אם מציעים לכם הזרקה זולה במיוחד, כדאי להיות חשדניים. כמו בכל תחום, גם לחומרי הזרקה קיימים חיקויים וזיופים, וכדאי להיצמד לאנשי מקצוע בעלי מוניטין שלא יפתו אתכם עם מחירים זולים וימכרו לכם חומרים מפוקפקים.

אישה מסתכלת במראה (צילום:  goodluz, shutterstock)
לא מרוצה מתוצאת ההזרקה? חומצה היאלרונית ניתן לפרק באמצעות חומר ייעודי | צילום: goodluz, shutterstock

בקשו מידע על תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים: בד"כ טיפולי הזרקה כוללים תופעות לוואי קלות כמו שטפי דם מקומיים או נפיחות,  שחולפות מעצמן לאחר מספר ימים. אולם, במצבים נדירים יותר, קיימות תופעות שמעידות על כך שמשהו השתבש. כדאי להכיר אותם מראש ולבקש מהרופא הסבר, כדי להבין מתי צריך לפנות לטיפול ומתי ניתן להמתין. למשל, בליטות מתחת לעור אמורות להתרכך תוך שבוע, ולרוב אין ממה לחשוש. עם זאת, במקרים נדירים עלולה להתרחש אלרגיה לחומרי מילוי.

סיכון נוסף עלול להתרחש למשל כאשר רופא שאינו מיומן מזריק בטכניקה לא נכונה. כך הוא עלול לפגוע בכלי דם. כשמדובר באזור העיניים או בקמטי הזעף למשל, זה עלול להסתיים אפילו בעיוורון. אגב, הזרקה תחת מיפוי אולטרה סאונד, עשויה לצמצם סיכון מהסוג הזה.

 

הכותבת היא ד"ר גבריאלה קזבונה מומחית ברפואת עור בכירה המלווה את חברת התרופות MERZ ומנהלת מחקרים קליניים עבור ארגון הבריאות העולמי, FDA