מרפאות השיניים חזרו לפעילות, בהתאם להקלות בהנחיות משרד הבריאות. בארץ פועלות 1,200 שינניות, במרפאות הפרטיות ובקופות החולים. מפנייה שנעשתה על ידי קבוצת שינניות ל"איגוד זכויות השינניות בהסתדרות הלאומית" עולה כי רבות מהן חוששות להגיע לעבודה ונאלצות להסתפק בציוד מינימלי ולעבוד בתנאים קשים.

מירי צ'רכי, שיננית, אמא לשניים, עובדת במרפאה פרטית ברעננה ובהרצליה, מספרת: "התחושה היא שאף פעם לא היה מי שדואג לנו. בתקופה האחרונה זה מורגש אף יותר. אני עובדת בתוך לוע הסכנה – פשוטו כמשמעו: הפעולות שאנחנו מבצעות כרוכות בסיכון גדול. אנחנו באות במגע עם רוק, דם ומשתמשות במכשירים שמתיזים מים. בניגוד לרופאים, שזוכים לקבל ציוד מלא, לנו אף אחד לא דואג. הבעיה היא שאין הנחיות מסודרות לגבי מיגון – כל מרפאה פועלת כראות עיניה".

לדבריה, הציוד והחדר צריכים לעבור חיטוי יסודי לאחר כל טיפול, מה שבפועל דורש מהן יותר זמן עבודה. "מכיוון שרובנו מקבלות תשלום עבור מספר מטופלים ביום, בסופו של דבר זה פוגע בפרנסה שלנו. מה שהכי מצער זה ששינניות רבות נאלצות להגיע לעבודה ולהסתפק בתנאים רעועים כי אין להן ברירה – חלקן נמצאות בקבוצת סיכון וצריכות לפרנס משפחה, חלקן אמהות חד הוריות. נוצר מצב שחלק גדול מהשיננות נאלצות לבחור בין לא להגיע לעבודה לבין להגיע ולהסתכן או לחלופין לרכוש ציוד מכספן האישי".

מירי צ'רכי (באדיבות המצולמת) (צילום: באדיבות המצולמת)
מירי צ'רכי. "אף פעם לא היה מי שדואג לנו" | צילום: באדיבות המצולמת

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

יותר עבודה, פחות משכורת

רינת (שם בדוי) מתל אביב מספרת על השינויים: "אם לפני הקורונה יכולתי לטפל ב-13 מטופלים ביום, היום אני יכולה לטפל במקסימום 8. ההתארגנות שונה, דורשים מאיתנו לחטא ולהקפיד יותר, כך שבפועל אנחנו עובדות יותר קשה ומקבלות את אותם תנאי תשלום (השינניות מקבלות 30 שקלים למטופל מתוך כ-180 שקל שהוא משלם לקופה - מ"ה).

"מעבר לכך, אין באמת תנאי מיגון ראויים. אני למשל נמצאת באוכלוסייה בסיכון ולכן החלטתי לא להגיע לעבודה. בינתיים אני בחל"ת ואין לי מושג מה לעשות. האבסורד הוא שאם היום מגיע מטופל בשמונה בבוקר והמטופל שאחריו לא מגיע, אני אמורה פשוט לשבת ולחכות לו על חשבון זמני הפרטי. בעוד שפקידות וסייעות מקבלות 150 אחוז במשמרות לילה, אנחנו מקבלות 15 אחוזים בלבד וזה בהנחה שהמטופל יגיע כמובן. התחושה היא של ניצול".

"הגיע הזמן לשנות את המציאות הלא נורמלית הזאת", אומרת מעיין (שם בדוי) מאזור השרון. "לא מזמן קיבלתי הוראה לשלב עוד שני מטופלים שלא היו אמורים לקבל טיפול באותו היום. כדי שאוכל לשלב אותם בלו"ז העמוס, המנהל הרפואי ביקש שאגיד למטופל שהוא צריך להגיע שוב למרפאה כי הצטברה אבנית ושיש דלקת והוא זקוק לתור נוסף. כלומר, לא רק שהוא ביקש ממני לשקר לו, אלא גם אילץ אותו לשלם ביוקר על טיפול נוסף ללא כל הצדקה".

"אני יודעת שיש סיכוי של 90 אחוז שאידבק אבל אין לי לחם להביא לילדים", אומרת בצער נויה (שם בדוי), שיננית מפתח תקווה. "אני לבד בארץ ואם לא הפרנסה הקטנה הזו, אהפוך לנזקקת".

בתגובה לפנייה, מסר איתמר שרוני, סמנכ"ל גיוס ב"הסתדרות הלאומית": ״אנו מברכים על הקמתו של איגוד זכויות השינניות בהסתדרות הלאומית. דווקא בימי קורונה אלה, השינניות חשופות ונמצאות בחזית המאבק ללא ביטחון תעסוקתי, עם מיגון שהן אמורות לקנות מכספן ונאלצות לספוג על חשבונן משמרות מבוטלות. אמנם השינניות הוחזרו מחל״ת  - אך למרפאות ריקות, משום שאין עבודה. מאות שינניות בכל הארץ כבר הצטרפו ליוזמה הברוכה של איגוד מקצועי אמיתי. ההסתדרות הלאומית תוביל את מאבקן של השינניות להגדרה מקצועית, להסכמי מסגרת ולסל שירותים רחב. הגיע העת שכל שיננית בארץ תדע שיש לה גב בעבודה וארגון עובדים אמיתי שנלחם עבור עתיד המקצוע״

עוד ב-mako בריאות:
>> תעשו את זה כל יום ומערכת העיכול תודה לכם
>> זה הסיכוי שלכם להידבק כשאתם חובשים מסכה
>> מזון העל הזה יכול לעשות לעור הפנים רק טוב

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במהלך החודשים האחרונים פורסמו ועודכנו מעת לעת הנחיות לעבודה במרפאות שיניים בקהילה בצל קורונה, העדכון האחרון מצ"ב (סעיף 6). ההנחיות כוללות התייחסות למיגון אנשי הצוות במרפאה והן חלות על כל אנשי הצוות הדנטלי - רופאי שיניים, שינניות וסייעות. לציין כי עפ"י חוק שיננית עובדת בפיקוח רופא שיניים ומטפלת במטופלים לפי הנחיותיו המקצועיות. בנושא שכר ותנאי עבודה - מדובר בהסדרים בין העובד למעסיק הנקבעים פרטנית על ידי המעסיק".

מקופת חולים לאומית נמסר: "לאומית עובדת בשיתוף עם 300 מרפאות שיניים פרטיות, המעניקות שירות ללקוחות הכללית. לכל מרפאה יש הסדרים שלה מול לקוחותיה".

 מקופת חולים מאוחדת נמסר: "מאוחדת מספקת לכל אנשי הסגל הרפואי לתפקידיהם, את מלוא ציוד ההגנה הנדרש לבריאותם ולבטיחותם. במאוחדת מקפידים בכל עת על סטנדרטים מחמירים על שמירת בריאות המטופלים."

מקופת חולים מכבי נמסר: "הפנייה בנושא בעיית התמגנות אינה מוכרת לנו, מכיוון ש'מכבידנט' נערכה מבעוד מועד ורכשה ציוד מיגון ובטיחות עוד טרם החזרה לפעילות. המיגון נעשה על פי הנחיות משרד הבריאות וכולל: מסיכה, כיסוי ראש, מגן פנים, חלוק אטום למים וכפפות חד פעמיות.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות להחזרתן של מרפאות מכבידנט לשגרה, ננקטו כל הצעדים המתבקשים למיגון הצוות המטפל והמטופלים ואנו נמשיך לעשות הכל, על מנת לשמור על בטיחותם.
כמות ערכות הסטריליזציה הוגדלה באופן משמעותי מאז החזרה לפעילות סדירה, על מנת להבטיח שזמן הטיפול לא יתארך מעבר למקובל. זמני הטיפול להסרת אבנית נותרו ללא שינוי והם עומדים על חצי שעה (למעט ילדים, שהועלה מ 20 דק' לחצי שעה).  כמו כן, העובדה שמכבידנט עובדת עם תיק רפואי ממוחשב (שלא כבמרפאות בקופות האחרות), מבטיחה בין היתר, ניהול יעיל של זמני הטיפולים.
באשר לסוגיית התגמול, השינניות במכבידנט מתוגמלות לפי טיפול. כך היה טרום תקופת הקורונה וכך גם עתה. בכל מקרה, אם מטופל נדרש לטיפול נוסף, מסיבות של בטיחות ומיגון, המטופל יישא בעלות הטיפול, ובהתאם לכך השיננית אינה נפגעת. באשר לעבודה במשמרות לילה, השינניות העובדות במשמרות לילה מקבלות תוספת מיוחדת עבור כך. הזמן הנדרש עבור חיטוי לא השתנה. כל האמור לעיל נכון לגבי כלל 53 מרפאות רשת מכבידנט".

מקופת חולים כללית נמסר: "במרפאות 'כללית סמייל' עובדים על פי הנחיות של משרד הבריאות להתמגנות, ומעבר לכך אף הוספנו הנחיות מיגון ודאגנו לציוד בהתאם. הטיפול נעשה כשלרשות השיננית חלוק בד ומעליו חלוק עמיד למים, אפשרות לבחירה בין מסכת n95 לבין מסכה כירורגית ומעליה משקף מגן פנים שקוף (וויזור), כפפות חד פעמיות וערדליים. חיטוי הציוד והמשטחים בין מטופל למטופל לא השתנה והוא נעשה כחלק מהמהלך הרגיל של העבודה בשגרה, וכעת מתבקשת הקפדה יתרה בנושא. בנוסף מתבצע חיטוי פעמים ביום על ידי עובדי המשק בזמנים שבין הטיפולים על מנת לא להפריע למהלך השוטף  ותוך שמירה על פרטיות המטופלים. שכר השנניות הוא בהתאם להסכמי העבודה".