זה כבר מזמן לא סוד: הקשר בין אורח החיים שאנחנו מנהלים לבין הבריאות הכללית שלנו בפועל הוא ברור. אבל מה לגבי הרגלי התזונה שלנו? עד כמה הם משפיעים על הסיכוי שלנו להיות בריאים ולהימנע ממחלות מסכנות חיים ובראשן סרטן? "קיים קשר ישיר בין צריכת מזונות מסוימים לבין הסיכוי לחלות בסרטן. בנוסף, מחקרים בתחום, מצביעים גם על קשר בין שעור התמותה מהמחלה לבין הרגלי התזונה של החולה. לפי הממצאים, מסתבר שכ-30-35 אחוז ממקרי התמותה עקב סרטן קשורים בגורמים תזונתיים", מסבירה ד"ר רוני הורוביץ, רופאת משפחה ב"מכבי".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

בנוסף, מציינת ד"ר הורוביץ שתזונה עשירה בירקות ממשפחת המצליבים למשל, כגון כרוב, כרובית וצנון, וכן קטניות, אגוזים, בצל, שום ותותים, מצמצמת את הסיכוי לחלות בסרטן באופן כללי, בהנחה שהירקות נשטפים היטב ואינם מרוססים מעבר לתקן.

גם לצריכת סיבים תזונתיים בתפריט היומי חשיבות רבה בכל הקשור להפחתת הסיכוי לחלות בסרטן. לדבריה, מחקרים מוכיחים שתפריט דל בסיבים מעלה את הסיכוי לחלות במחלה. אגב, מרבית המחקרים שניסו לבודד את הרכיבים השונים המצויים בפירות ובירקות ולבחון את נטילתם כתוספי תזונה לא הראו תוצאות טובות. לפי המסקנות, האפקט שיש לירקות ולפירות קיים אך ורק כאשר הם נצרכים בצורתם הטבעית.

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית בקופ"ח מאוחדת, מונה את המאכלים שיכולים לשמור על הבריאות הכללית שלכם ולצמצם את הסיכוי לחלות בסרטן.

לחם מלא מוכן (צילום: דובי רביד)
סיבים תזונתיים משפרים את פעילות מערכת העיכול וכן מסייעים במניעת סרטן | צילום: דובי רביד

דגנים מלאים: מסייעים במניעת סרטן במערכת העיכול וסרטן השד

לחם מקמח מלא, אורז מלא, דגנים בורגול וקוואר המכילים דגנים מלאים, עשירים בכמות גדולה של סיבים תזונתיים, המשפרים את תחושת השובע, משפרים את פעילות מערכת העיכול וכן מסייעים במניעת סרטן במערכת העיכול וסרטן השד.

דלעת: מכילה ויטמין A המסייע במניעת סוגי סרטן שונים

מכילה בטא קרוטן המקנה לה את צבעה ונחשב לנוגד חמצון חשוב המסייע בחיזוק מערכת החיסון, ואחראי על יצירת ויטמין A   בגוף. אם אתם לא נמנים על חובבי הבטטה, תוכלו להסתפק בתחליפים ראויים כגון גזר, פלפל ירוק וברוקולי.

פלפל אדום: מחזק את מערכת החיסון הכללית

הפלפל האדום עשיר בוויטמין A, ובדומה לעגבנייה ולפירות ההדר, גם הוא עשיר בוויטמין סי, שנחשב לנוגד חמצון חשוב' ותפקידו העיקרי הוא למנוע את נזקי הגוף הנגרמים ע"י רדיקלים חופשיים. בדומה לדגנים, גם הפלפל עשיר בסיבים תזונתיים, מחזק את המערכת החיסונית ובאופן זה מפחית את הסיכוי לחלות בסרטן.

עגבניה: יעילה במניעת סרטן הערמונית

מכילה ליקופן – נוגד חמצון יעיל במניעת סרטן הערמונית. בניגוד לרכיבים אחרים שלא תמיד נשמרים במיטבם בצורות ההכנה השונות, דווקא כשמדובר בעגבנייה מבושלת, כמות הליקופן גבוהה יותר מזו שבעגבנייה הטריה. בנוסף, מדובר במרכיב שנשמר גם בצורתו המשומרת: ברסק עגבניות או בקטשופ למשל. העגבנייה מכילה גם ויטמין  C ובטא קרוטן, המסייעים גם הם במניעת סוגי סרטן שונים.

אישה אוכלת תותים (צילום: istockphoto)
ואם אין תותים אז תשתו הרבה תה ירוק | צילום: istockphoto

עוד ב-mako בריאות:
>> עוול היסטורי: למה לא מתייחסים אל הדגדגן בכבוד הראוי?
>> מחיר היופי: קיבלה שבץ בביקור במספרה
>> כמה אתם משלמים על הפנקייק הזה באימון?

זרעים ואגוזים: האנטי אייג'ינג של הטבע

מכילים ויטמין E, המגן מפני השפעות שונות של זיהום אוויר, ונחשבים ל"אנטיאייג'ינג" טבעי לעור הפנים ולמניעת מחלות שונות, ביניהן סרטן. תחליפים אפשריים: חלמון ביצה או חלב.

דגים: מסייעים במניעת סרטן הערמונית

מי שאוהב דגים ישמח לדעת שהוא מספק לגוף שלו מינרל חשוב בשם סלניום, המסייע בחיזוק המערכת החיסונית ומצוין במניעת סרטן הערמונית. תחליפים אפשריים: דגנים מלאים, ביצים, עוף ושום.

תותים: מפחיתים את הנזק החמצוני בתא

התותים מכילים ויטמין C וכן פוליפנולים - תרכובות שעוזרות בהפחתת הנזק החמצוני בתא. תחליפים אפשריים: דובדבנים, פטל, תה ירוק, יין אדום.

קטניות: מפחיתות את הסיכון לסרטן ריאות, שד, ערמונית ועוד

קטניות כגון שעועית, אפונה וגרגרי חומוס, מכילות סיבים תזונתיים, חלבון ומינרלים. ד"ר הורוביץ מציינת שבדומה להשפעתם של ירקות, צריכתן תורמת להפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים כגון: סרטן ריאות, סרטן פה ווושט, סרטן קיבה, שד וכן סרטן ערמונית.

ברוקולי (צילום: Shutterstock)
הירק המושלם. ברוקולי | צילום: Shutterstock

ברוקולי: מכיל נוגדי חמצון חשובים במניעת המחלה

ירק נהדר ממשפחת המצליבים ביניהם הכרוב והכרובית, המכילים כמויות גדולות במיוחד של ויטמין C, שנחשב לאנטי אוקסידנט ידוע. בנוסף, מכיל הברוקולי מגוון גדול של נוגדי חמצון כגון לוטאין, וויטמין E ובטא קרוטן.

מאילו מאכלים כדאי להימנע? 

  • מאכלים עתירי שומן כגון גבינות שמנות ובשר שמן.
  • מזונות עשירים בשומן רווי כגון בשר אדום – בכמות מבוקרת.
  • סוכרים פשוטים.
  • מזון משומר ומומלח.
  • מאכלים מטוגנים ובעיקר כאלה שעברו טיגון בשמן חוזר.
  • אלכוהול במינון גבוה.
  • בנוסף, כדאי להימנע ממזונות מעושנים, משומרים, מעובדים, צבעי מאכל וממזונות שהעלו עובש כגון גבינות מסוימות.
  • וגם: משקאות ומזון הנאכלים חמים מאוד, שלדברי ד"ר הורוביץ, קשורים לעלייה בסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס ובסרטן הרקטום.

ד"ר קפלן מסכמת ומסבירה שמעבר להקפדה על אורח חיים בריא הכולל אכילה מאוזנת, גם לשמירה על משקל גוף תקין קיימת חשיבות בכל הקשור למניעת סרטן. לדבריה, אנשים שסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן מאלה המצויים במשקל תקין .

>>  ניקוי רעלים אביבי: כך תנקו את הגוף בקלות