עם כל הדיבורים היפים על אנשי בוקר וכמה שהם קמים רעננים ומספיקים מלא דברים בזמן שכולנו חורפים, מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה הבריטית, ופורסם במגזין Plos One, מצא שרק אחד מתוך 4 אנשים באמת קצים יקיצה טבעית בבוקר עם שיר חדש בלב. רוב האנשים, כלומר 75 אחוז מהם, לא ממש מרוצים מהעובדה שהשעון מעורר מצלצל, לפחות לא ברגעים הראשונים של פקיחת העיניים. מה שאומר ששגרת בוקר בריאה ויעילה היא סופר חשובה כדי לסייע לנו להתחיל את היום בסבבה ולא משנה איך קמנו. יוגה, מדיטציה או אימון בוקר זה בהחלט לא לכולם, אבל הנה כמה טיפים שיכולים לשדרג לכם את היום כבר מתחילתו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

קומו בשעה קבועה

לפעמים שעת ההתעוררות פחות חשובה מאשר הרפטטיביות שלה, כלומר מהעובדה שאתם קמים בדיוק באותה שעה בכל יום. "אנשים שמתנהלים בדפוסים קבועים של פעילות ביום וחוסר פעילות בלילה נמצאים במצב בריאותי טוב יותר ובפחות סיכון לפתח דיכאון מאשר אנשים שדפוסי השינה שלהם משתנים", אומרת דניאל סמית', פרופסורית לפסיכיאטריה באוניברסיטת גלזגו. "חשבו לעצמכם כמה זמן אתם צריכים כדי לבצע את כל הפעולות שלכם בבוקר בנוחות, ואז כוונו את השעון שלכם לפי זה".

שעון מעורר (צילום: DAJ, Thinkstock)
בשעה קבועה | צילום: DAJ, Thinkstock

קומו לפני כל שאר דיירי הבית

"יש סיבה לכך שאמנים מתבודדים אם הם רוצים ליצור משהו", אומרת ניקול פורשאו מאתר Mind-fit.co.uk. "מחקרים מוכיחים שזמן לבד יכול לטפח יצירתיות ולעודד תפוקה, וזה יכול להיות אפילו חמש דקות של שקט. כמו כן, מחקרים הראו שזמן ללא הפרעות יכול לסייע בפיתוח חמלה וסובלנות כלפי אנשים אחרים".

שירו במקלחת

אם אתם מתקלחים מדי בוקר, נסו שיר: "כשאנחנו מבצעים פעולות ספציפיות כמו שירה, ריקוד או התעמלות, הגוף מפיק כימיקלים שיוצרים תחושה טובה הנקראים אנדוקנבינואידים", אומרת המאמנת הקולית קארי גרנט. "לכימיקלים הללו יש אפקט שמזכיר קנאביס, והם משפרים את מערכת החיסונית, מצב הרוח והשינה. כשאתם שרים, הגוף משחרר יותר מ-42 אחוז מהם".

אישה במקלחת (צילום: valentin-lacoste, unsplash)
זמן לזמר | צילום: valentin-lacoste, unsplash

>> וזו הסיבה שאסור לשתות קפה על בטן ריקה

אל תשתו קפה

מיד כשהגוף מתעורר הוא מתחיל להפיק את הורמון הקורטיזול, הדומה בהשפעתו לקפאין. "רמות הקורטיזול אצל רוב האנשים מגיעות לשיא בסביבות השעה 8-9 בבוקר", אומר סטיבן ל. מילר, מומחה למדעי המוח. "אל תתחילו את היום עם קפה כי הגוף שלכם גם ככה במצב כוננות טבעי, וקפאין יכול לחסום את האנרגיה שמקבלים מהקורטיזול. במקום זה, העדיפו תה צמחים או פירות, וארוחת בוקר שמשחררת אנרגיה לאט כמו דייסה. שתו את הקפה בין 9:30 ל-11:30, כשרמות הקורטיזול צונחות".

בצעו את המטלה הכי מבאסת על הבוקר

"ביום רגיל, לרובנו יש משהו מעצבן או מטריד שאנחנו צריכים לעשות, אם זה לשלם חשבונות או לנקות את האמבטיה", אומרת פורשאו, "ויש גם דברים כיפיים, כמו לראות פרק בסדרת טלוויזיה אהובה. אם תחכו עם החשבונות עד שתגיעו הביתה, המוח שלכם יזכור כל הזמן שזה משהו שצריך לעשות, וזה עלול להשפיע על כל היום שלכם ולהפוך אותו מיום טוב ליום רע. היפטרו מזה על הבוקר לפני העבודה, והמוח שלכם יודה לכם ויגרום לכם לחשוב שהיום שלכם רק הולך ומשתפר".

עוד ב-mako בריאות:

>> "אם אתם רואים את הסימן הזה, תיבדקו במהירות"
>> רוב הנשים לא יודעות שהדבר הזה גורם לסרטן שד

שלבו פעילות גופנית על הדרך

בין שזה לרדת מהאוטובוס תחנה אחת קודם, או להחנות את הרכב במקום רחוק יותר – הכריחו את עצמכם לבצע פעילות גופנית באוויר הפתוח, אבל שלבו אותה בחוכמה בשגרה. "זה לא רק יגרום ללב שלכם לפעום ולשפר את זרימת הדם למוח, זה גם יחשוף אתכם לאור יום טבעי, מה שיגרום לגוף שלכם לתכנת את עצמו לשינת לילה טובה יותר", מסבירה סמית'. "נוסף לכך, הליכה קבועה מסוגלת להגן על המוח מפני הזדקנות ומשפרת את החלק בו שאחראי על הזיכרון".

>> הסודות היפניים לבוקר מוצלח
>
> עוד 6 דברים שאתם חייבים לעשות בבוקר