במחלקת הטראומה הוותיק בבית החולים הדסה עין כרם, מאושפזים כעת עשרות חיילים – חלקם פונו במסוק ישירות מהשטח או מבתי החולים בדרום, כמחצית מהם נמצאים במצב קשה.

פרופ' רמי מושיוב, מנהל המחלקת האורתופדית בבית החולים, מציין שברוב המקרים מדובר בפציעות חודרות, שכוללות שברים וחדירה של רסיסים וקליעים. "חלק מהפציעות מערבות עצבים וכלי דם, מה שהופך את משימת הטיפול למורכבת יותר", הוא אומר ל-mako בריאות. "שבר פתוח לרוב דורש יותר מניתוח אחד, ולעיתים יש פציעות נוספות כמו פציעות חזה או בטן – כל אלה מצריכים שיתוף פעולה בין מספר מומחים לרבות מנתחי כלי דם ופלסטיקאים. מובן שבימים אלה כולם מתגייסים לכך, כולל אורתופדים שבד"כ לא עוסקים בניתוחי טראומה ומצטרפים כדי לתרום מהידע שלהם".

יתרה מכך, הוא מציין שמצבת כוח האדם של המחלקה כוללת 11 רופאים אשר משרתים ביחידות מובחרות במילואים, שחלקם כבר גויסו. יתר הרופאים עובדים בחדר ניתוח מסביב לשעון. "אנחנו גם מקבלים פניות מקולגות מחו"ל שמעוניינים לבוא ולסייע, וזה בהחלט מחמם את הלב".

למרות המצב החריג ומספר המטופלים הרב שזורם לבית החולים, הצוות כבר רגיל לראות מראות קשים כאלה. "לצערי, אנחנו מיומנים בזה מאוד, בעבר טיפלנו במספרים גדולים של פצועים שהגיעו בעקבות פיגועי ההתאבדות שהיו בזמנו בירושלים". ועדיין, לדברי הפרופ', מדי יום הם נתקלים במצבים מורכבים ביותר, כמו למשל חייל שהגיע עם שבר פתוח שהצריך ניתוח דחוף בזמן שהוא סובל מדימום בכלי דם ראשי. "במצב כזה צריך לקבל החלטה מהירה כי מדובר בשתי פציעות שמחייבות טיפול מיידי והן משפיעות אחת על השנייה", הוא מסביר.

פרופ' רמי מושיוב מנתח (צילום: דוברות הדסה)
פרופ' רמי מושיוב מנתח | צילום: דוברות הדסה


תוכל לספר לנו על מקרה שנגע בך באופן מיוחד?


"כל אחד מהסיפורים נוגע ללב שלנו. החברה הצעירים האלה בגיל של הילדים שלי, אני מכיר היטב את היחידות שלהן. אחד הסיפורים המרגשים ביותר, שייך לחייל שנפצע ממש בתחילת המבצע באחד המוצבים בעוטף. הוא ספג פגיעות חודרות ונאלץ לטפל בעצמו בשעה ששכוחות ההצלה בוששו לבוא. למזלו, אמו היא רופאת משפחה, אז היא הדריכה אותו בטלפון, והסבירה לו איך לחבוש את עצמו ולהניח חוסם עורקים. כך, תוך שהוא חובש את עצמו, הוא גם הצליח לטפל בפצועים נוספים לידו. בסופו של דבר הוא פונה לסורוקה ומשם הגיע אלינו וכעת הוא מטופל בהדסה".

לסיכום, פרופ' מושיוב אומר בשביב של אופטימיות: "צריך לציין שבמקביל לטיפול בפצועים בית החולים ממשיך לטפל גם במקרים היומיים השגרתיים, אבל אנחנו מסוגלים לקבל עוד ועוד חולים ונערכים להמשך ימי הלחימה. לשמחתי, אלה הזמנים שבהם ניתן לראות את עם ישראל היפה במיטבו. מגיעים אלינו אנשים שמבקשים לתרום דם ללא הפסקה, הצוות הרפואי מתגייס לכל עניין בשעות לא שגרתיות וגם החיילים הפצועים כבר מחכים ליום שבו יוכלו לשוב ליחידותיהם".