מה הסוד לחיים ארוכים? ובכן, הסוד הוא שאין סוד. למעשה, יש כמה סודות. נכון שגנטיקה משפיעה על תוחלת החיים, אבל היא לא הדבר היחיד שקובע. למעשה, הדרך לחיים ארוכים עוברת בהמון נקודות ציון – המון דברים שאנחנו יכולים לעשות שתורמים לעלייה בתוחלת החיים. ובשונה ממה שאולי נדמה לכם, חיים ארוכים ובריאים בנויים מצעדים קטנים, פעולות קטנות שעושות הבדל גדול. הנה כמה דרכים פשוטות וכיפיות שיעזרו לכם להאריך את תוחלת החיים ולהגיע לזקנה בבריאות טובה:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

  1. לעזור לאחרים
    אין ספק שעזרה לאחרים תורמת לשני הצדדים. מחקרים רבים שנעשו בנושא הראו כי עזרה לזולת תורמת לשיפור הבריאות ויכולה להפחית לחץ דם ולהפחית דלקות בגוף, הגורמות למחלות כרוניות ותורמות לתוחלת חיים קצרה יותר. נדיבות גם יכולה להפחית סטרס ולעזור לכם להיות מאושרים יותר. כשאתם עוזרים לאחרים אתם גם עוזרים לעצמכם, מבלי שתצטרכו להתאמץ.
  2. לאמץ כלב
    מחקרים רבים נעשו על ההשפעה של חיות מחמד על אנשים – ויש בהם לא מעט יתרונות. חיות מחמד עוזרות להפחית סטרס, להירגע, לו רק על ידי היותם שם לידינו כשאנחנו צופים בטלוויזיה אחרי יום ארוך בעבודה. גם לליטוף יש אפקט מרגיע ואפילו גם לטיולים עם הכלב – שמחקרים הראו שעוזרים לתוחלת החיים בכך שהם מעודדים אותנו ללכת יותר והליכות בהחלט תורמות לבריאות. בנוסף לכך, חיות מחמד עוזרות גם לאנשים שמרגישים בודדים. ואם תאמצו כלב, תוכלו גם ליהנות על הדרך מהיתרונות של עזרה לזולת.
    סטודנטית עם כלב (צילום:  Halfpoint, shutterstock)
    לחיות מחמד יש יתרונות רבים שתורמים לתוחלת חיים גבוהה | צילום: Halfpoint, shutterstock
  3. להציב לעצמכם מטרות
    "מחקרים הראו שמטרה בחיים עוזרת לשמור על בריאות נפשית ופיזית וגם תורמת לאריכות ימים. זה הגיוני, מכיוון שזה שומר על 'כוח מניע' אנרגטי בחיים", אומר ד"ר ג'ק ג'יי ספרינגר, מרצה סוטר לרפואה דחופה בבית הספר לרפואה "זוקר". "מטרה זו יכולה להיות אינטלקטואלית, רגשית, פיזית או רוחנית", הוא מוסיף.
  4. לטפח מערכות יחסים
    מחקרים רבים הראו קשר בין בדידות לבריאות ירודה שיכולה גם להוביל לתוחלת חיים קצרה יותר. אך בניגוד למה שרבים חושבים, אנשים שסובלים מבדידות הם לא בהכרח לבד. סקרים שנעשו בארה"ב הראו כי קרוב לחצי מהאנשים מעל גיל 60 מרגישים בודדים – למרות שהם לא גרים לבדם. תחושת הבדידות לאו דווקא תלויה באם יש אנשים סביבנו, אלא יותר באיכות מערכות היחסים שלנו. אל תזניחו את הקשרים עם אנשים שחשובים לכם, בין שזה בן/בת זוג, חברים טובים, אחים ואחיות ועוד. מערכות יחסים חשוב לטפח, אם לא, הן דועכות – וזה יכול להוביל לתחושת בדידות. טיפוח מערכת יחסים כוללת בין היתר לעשות פעילויות מהנות ביחד, תקשורת טובה, לשתף איך עבר עליכם היום, נכונות לפתור בעיות וגם בהחלט לא יזיק לפרגן אחד לשני. טיפ נוסף הוא פשוט להקפיד על ארוחות משפחתיות מדי ערב.
    משפחה שמחה על הספה  (צילום: shutterstock| DGLimages)
    לטפח מערכות יחסים עם קרובים | צילום: shutterstock| DGLimages

    עוד ב-mako בריאות:
    >> מיכל צפיר חושפת: זה התפריט היומי שלי
    >> התסמינים שמעידים שצרכתם יותר מדי ויטמין D
    >> בן 20 סבל מהקאות – וזה מה שהתגלה באולטרסאונד
  5. לעשות מתיחות
    תרגילי מתיחות הם תרגילים לא מורכבים, שלא יגזלו הרבה מזמנכם, והיתרונות הבריאותיים שלהם משמעותיים במיוחד. הם שומרים עליכם גמישים, עוזרים לטווח התנועה ובכך גם יכולים למנוע פציעות. מתיחות ממריצות את הדם, משפרות את בריאות המפרקים, את יכולת התנועה, האיזון ושיווי המשקל ועוד – שכל אלה עוזרים לחיים ארוכים, בריאים ושמחים יותר.
    מתאמנים במשרד (צילום: Andrey_Popov, shutterstock)
    אפשר בבית, בעבודה, בבוקר או בערב. רק כמה דקות של מתיחות עוזרות המון | צילום: Andrey_Popov, shutterstock
  6. לא לאכול את השאריות של הילדים
    הצרכים התזונתיים שלנו כמבוגרים שונים מהצרכים של ילדים. אז למרות שמדובר בהרגל נפוץ, כי קשה לנו לזרוק שאריות אוכל (במיוחד בתקופה שבה המצב הכלכלי רעוע, כמו בתקופת הקורונה), הוא בהחלט לא מומלץ. מעבר לכך, אכילת שאריות של הילדים שלנו, שקורית לרוב כשאנחנו כבר שבעים, רק תוביל לצריכה קלורית גבוהה מהרגיל ולעלייה במשקל. עודף משקל נמצא קשור לשלל מחלות שונות שיכולות להשפיע גם על תוחלת החיים שלנו ולקצר אותה.
    אמא צעירה מאכילה שני ילדים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
    לא לאכול את השאריות של הילדים | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock
  7. להביא ארוחת צהריים מהבית
    תזונה היא חלק בלתי נפרד מניהול אורח חיים בריא ולפיכך היא גם משפיעה על תוחלת החיים שלנו. אחת הדרכים להימנע מג'אנק פוד, מזון מהיר ומזונות אחרים שפחות תורמים לבריאות שלנו – היא לתכנן מראש את הארוחות שלנו. לחשוב עליהן, לוודא שהן מורכבות מכל אבות המזון ומכילות גם הרבה פירות ירקות. חלק מזה הוא לאכול יותר בבית, שכן כשאנחנו מכינים לעצמנו אוכל, אנחנו שולטים בכמויות השמן, המלח ועוד. כשאנחנו מבשלים את האוכל שלנו, הוא יכול להיות בריא הרבה יותר ממנה שהזמנו בחוץ. זו גם דרך טובה לשלוט טוב יותר על כמויות. אז אל תתפתו להזמין אוכל כשאתם בעבודה והשתדלו להכין מראש כמה ארוחות צהריים שתוכלו לקחת לעבודה. עכשיו כשחלקנו עובדים מהבית, ארוחת צהריים ביתית ובריאה היא אף יותר נגישה.