טסה בונה בת ה-30 ממלבורן אוסטרליה, נטלה גלולות למניעת הריון במשך 15 שנה. בעצת הרופא, היא הפסיקה לקחת את הגלולות, אלא שאז קרה לה משהו דרמטי - לדבריה, היא התחילה להימשך לנשים. למעשה, טסה לא הייתה הראשונה שסיפרה על השינוי הדרמטי בעקבות הפסקת נטילת הגלולות. מסתבר שלא מעט נשים מודות שגם הן חוו שינוי במשיכה המינית. המאמנת האמריקאית אלישה קוביי, העלתה סרטון שבו טענה שהפסקת הנטילה משפיעה על סוג הגברים אליהם נמשכות נשים. מחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת המדעי PNAS עקב אחרי 118 זוגות הטרוסקסואלים שהכירו בזמן שהאישה נטלה גלולות. למרבית ההפתעה, רוב הנשים פחות נמשכו לבני זוגן כשהפסיקו את נטילתן.

"בזמן הביוץ האישה עוברת שינויים שמשפיעים עליה"

האם ייתכן שאשה שנמשכה לגברים כל חייה תמצא את עצמה נמשכת לנשים אחרי הפסקה בנטילת גלולות? דוקטור עמוס בר גינקולוג, מזכיר האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה מסביר שאישה שנוטלת גלולות לא מבייצת וזה יכול להשפיע עליה במובנים רבים. "בזמן הביוץ, האישה עוברת הרבה שינויים. מראה הפנים שלה, הקול שלה – אפילו הריח שהיא מפיצה משתנה. לעיתים היא מתלבשת יותר סקסי, וגברים יכולים באופן לא מודע לחוש בשינויים האלה. יש אפילו מחקר שגילה שרמת הטסטוסטרון של גברים עלתה כשהריחו חולצות של נשים שלבשו אותן בזמן ביוץ. יש גם טענות לפיהן עדיף שימוש בבושם בזמן הביוץ מיותר". לדבריו, כל השינויים האלה לא מתרחשים אצל נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון, משום שהן לא מבייצות.  

בנוסף, ד"ר בר מציין מחקר מעניין שעשו במקסיקו, בהשתתפות רקדניות במועדון חשפנות, שעקב אחרי הטיפים שקיבלו. המחקר גילה שביום הביוץ שלהן מספר הטיפים שקיבלו עלה באופן משמעותי. האם נשים הרגישו יותר מיניות באותו זמן או שגברים הרגישו שהן יותר מיניות? ייתכן שהתשובה לכך היא – גם וגם. "יכול להיות שהגלולה גם שינתה את הטעם של הנשים בגברים. בשנות ה-60 האלילים היו המפרי בוגארט, צ'רלסטון הסטון גברי המלבורו; ואילו  היום נשים נמשכות יותר לאנשים עם בייבי פייס – להארי פוטר. באופן תאורטי, יש סיכוי שנשים שהפסיקו לקחת גלולות הבחינו בכך שגם הטעם שלהן בגברים השתנה, וכך אולי גם יסיקו שהן נמצאות עם הגבר הלא נכון. לגבי המעבר ממשיכה לגברים למשיכה לנשים, אומנם לא עשיתי מחקר בנושא, אבל אני יכול לומר שאני 40 שנה במקצוע, יש לי לא מעט מטופלות לסביות, גם כאלה שהיו נשואות שנים רבות לגבר - אף אחת מהן לא אמרה לי שמהרגע שהפסיקה את הגלולות היא פתאום הרגישה משיכה לנשים".

גלולות (צילום: Image Point Fr, Shutterstock)
האם ייתכן שגלולות יגרמו לכן להפוך ללסביות? ספק רב | צילום: Image Point Fr, Shutterstock

"לגלולות יש לא מעט יתרונות בריאותיים"

"אחד השיעורים הכי חשובים שהיו לי כסטודנטית צעירה הוא שברפואה ואהבה אין 'תמיד' ואין 'אף פעם'", אומרת ד"ר דליה אדמון מומחית בנשים ומיילדות, ומנהלת מרכז "בדרכך" אגף נשים, שיבא תל השומר. "יכול להיות שאשה שהפסיקה לקחת גלולות תמשך לגבר אחר, או לאשה? - הכל יכול להיות. האם אנחנו יודעים הכל? לא. אבל אנחנו יודעים מספיק כדי לומר שהגלולות נגד הריון הן תרופות בטוחות, יעילות, ושיש בהן  לא מעט יתרונות בריאותיים: פחות סרטן שחלות, פחות אנמיה, פחות ציסטות פונקציונליות וכמובן - מחזור סדיר. באופן כללי, גלולות עשו שינוי גדול בעולם, הן עזרו לשחרור נשים ולאיכות החיים שלהן. יחד עם זאת, הן לא מתאימות לכל אחת. רוב המטופלות שלי מרוצות. לא משמינות, לא משנות מצב רוח אין להן שינוי בליבידו. מצד שני, חלק לא זניח מהן סובל מכל התופעות האלה".

ד"ר אדמון מציינת שמהפכת הגלולות החלה בשנות ה-60. בתחילה, הן יועדו לצורך הסדרת המחזור. "באותה תקופה, לא היה חוקי למכור תרופה למניעת הריון. ליוויתי לא מעט מטופלות שיצאו מהארון בתקופות שונות של חייהן, אבל לא ראיתי קשר לגלולות וגם לא שמעתי על דבר כזה מקולגות. עדיין, זה לא אומר שזה לא קיים. כל אישה שהגלולות משפיעות לה על הליבידו, צריכה לשקול שימוש באמצעי מניעה אחר. אבל צריך לברר אם אכן זאת השפעה של הגלולות, או שיש סיבה אחרת שקשורה אולי לנשואים או לילדים. אם ההשפעה על הליבידו נובעת מתופעות כמו כאב או יובש בנרתיק, כדאי לעשות קודם כל ניסיון להפסיק את הגלולות ולבדוק אם אכן הן הגורם. אגב, כן ידוע על מחקרים המעידים על שינוי לאורך החודש ברגישות לריחות ובסוג הגברים שנשים נמשכות אליהם".

"מחקר הראה שנשים שהפסיקו לקחת גלולות חיפשו סוג אחר של בני זוג"

לדברי פרופסור דניאל זיידמן, רופא נשים בכיר, יו"ר הועדה חברה ישראלית לאמצעי מניעה, אישה מרגישה הכי אטרקטיבית ומינית בעת הביוץ. "מחקרים הראו שעצם המחזור החודשי משפיע על מיניות האישה. הגלולות בעצם מבטלות את הביוץ. ואז המחזור נפסק. אחד המחקרים שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה, הראה שנשים שהפסיקו לקחת גלולות חיפשו סוג אחר של בני זוג. ההסבר היה שיש פה משהו אבולוציוני. כשהן הפסיקו את הגלולות הן חיפשו בן זוג תומך כדי להיכנס להיריון, והטעם בגברים עשוי להשתנות. עד שנות ה-60 היה קשה מאד לקיים יחסי מין בלי להיכנס להיריון. גם הפסקתו הייתה בעיתית, ונשים לעיתים נאלצו להתחתן עם הגבר שהכניס אותן להריון אחרי סטוץ של לילה אחד. הגלולות הפכו למצרך ממכר, משהו משחרר, שאפשר לנשים לקיים יחסי מין באופן חופשי. בשלב מאוחר יותר, היו כמה מחקרים שהראו שיש נשים שהגלולות דווקא פגעו להן במיניות והשפיעו לרעה על התשוקה של כ-15% מהן. לעומת זאת, נשים רבות מרגישות שיפור במיניות שלהן. כשאשה חוזרת לבייץ היא מחפשת סוג אחר של בן זוג כי היא מוכנה להתרבות. האם היא תמצא את בן הזוג הזה באישה? זה כבר יותר מורכב. אם יש כאלה שדיווחו על התופעה, זה כנראה נכון לגביהן. השאלה המעניינת פה היא האם הטעם המיני אכן משתנה כשאת מבייצת ומחפשת מישהו להקים אתו משפחה".

אם כן, לפי הגינקולוגים שהתראיינו לכתבה, יכול להיות שסיפורה של בונה אמנם קשור לגלולות, אבל ספק אם באופן ישיר. ייתכן שבונה היא אחת מאותן נשים שהגלולות פגעו לה בליבידו וברגע שחדלה מנטילתן, שבה אליה התשוקה המינית והיא הבינה שהיא בכלל נמשכת לנשים.

"חשוב מאד להדגיש את היתרונות הרבים של הגלולות. כל המחקרים האלה נעשו על מעט נשים וקשה באמת להוכיח אותם סופית. אני מקווה שנשים לא יחליטו פתאום להפסיק ליטול גלולות רק בגלל הדברים האמורים כאן. אנחנו עדין מדברים על אמצעי המניעה הטוב ביותר שיש", מבקש להבהיר ד"ר בר לסיום.