כולנו יודעים שמזון נא מן החי, בעיקר בשרים או דגים, הוא קרקע פורייה להתפתחות של חיידקים (סלמונלה, מישהו?) ולכן לכל הפחות רצוי לבשל אותם. לגבי פירות וירקות אין כזו הנחיה, אם כי מתברר שלפעמים צריך שתהיה כזו – או לפחות הפצה של יותר מידע שיגביר מודעות של אנשים.

אנה סאליבן מבריטניה, למשל, היא טבעונית אדוקה שרצתה לבשל נזיד שעועית, ולשם כך שלפה מתכון מהאינטרנט ועקבה אחריו בקפדנות: היא השרתה את פולי השעועית הלבנה במים ולאחר מכן בישלה אותם במשך יום שלם בסיר בישול אטי. כשהיא ניגשה שוב לסיר לאחר כמה שעות, היא הבחינה שהפולים נשארו באותו הגודל, אבל לא הקדישה לזה יותר מדי חשיבות.

היא המשיכה בבישול הנזיד, ולקחה עמה מנה נאה למקום עבודתה, שהוא הספרייה, כדי לאכול בארוחת הצהריים. כבר בביס הראשון היא גילתה שהשעועית קצת קשה ושצריך ללעוס אותה לא מעט, אבל היא הייתה בטוח שבישול של יום שלם מספיק, ועל כן המשיכה לאכול. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

שעועית אדומה (צילום: עודד קרני)
גם שעועית צריך לדעת להכין | צילום: עודד קרני

מהר מאוד לאחר מכן החלה לחוש בחולשה וסחרחורות: "נראיתי נורא, והבוס שלי אמר לי ללכת הביתה ולישון", היא אומרת, "אבל כל מה שהתחשק לי לעשות זה להקיא. הלכתי לאזור הספות כדי לנוח קצת, וכשהתעוררתי הרגשתי קצת טוב יותר. אכלתי ארוחה גדולה וזה הקל קצת את הסימפטומים".


אנה, מתברר, עדיין לא קישרה בין השעועית לתחושה הרעה שקיבלה, ולמחרת הגישה שוב את תבשיל השעועית במסגרת ארוחת הצהריים שלה ושל החבר שלה. "לקחנו כמה ביסים ותוך כדי אמרתי לו שאני לא יודעת למה הרגשתי לא טוב ביום שלפני. פתאום הוא אמר 'אולי זו השעועית?' וחיפש את זה אונליין. נחרדנו לגלות שאנחנו כנראה מרעילים את עצמנו עם התבשיל הזה". השניים מיהרו לזרוק את התבשיל ולצאת למסעדה במקום, אבל לפני שהספיקו להתארגן כבר החל לחוש ברע.

עוד ב-mako בריאות:

>> מחקר חדש חושף אמת מטרידה על ביצים
>> מתי כאב הראש הוא סימן למפרצת במוח?

הסיבה? שעועית שאינה מבושלת מכילה חומר רעיל בשם פיטוהמגלוטינין, שאמור להיות מופחת במהלך תהליך הבישול שלה, אבל כאשר היא לא מבושלת מספיק הוא עלול לגרום לדלקת בקיבה ובמעיים, ולתסמינים כמו בחילה, סחרחורות ושלשולים. הטעות שעשתה אנה פשוטה: היא לא הרתיחה את השעועית לפני הבישול.

כאשר מבשלים שעועית, יש להשרות אותה במים למשך חמש שעות, לשטוף אותה ואז להרתיח אותה במים לפחות 10 דקות. בישול בסיר לבישול אטי ללא ההרתחה עשוי אפילו להעלות את רמות הפיטוהמגלוטינין. "לא היה לי מושג", מצטדקת אנה, "אני חושבת שרוב האנשים מניחים שהשעועית פשוט תתבשל בסיר".