בינואר האחרון, השחקנית והקומיקאית איימי שומר, שיתפה באינסטגרם על שאיבת השומן שעברה. "סוף סוף – אני מרגישה טוב" היא כתבה, "זה היה מסע. תודה שעזרתם להחזיר לי את הכוח. מעולם לא חשבתי שאעשה משהו, חוץ מלדבר לעצמי, אחרי שהבטן לא יורדת במשך שנתיים וחצי ואגיע לגיל 40".

שומר סבלה מאנדומטריוזיס וכתוצאה מכך נדרשה להוציא את הרחם והתוספתן. בריאיון למגזין הוליווד ריפורטר, שיתפה שומר כי היא רק רוצה לאהוב את הגוף שלה, "זה לא עניין של להיות הכי טובה, כי בחיים לא התפרסמתי בגלל שאני שווה", היא מסבירה, "אבל הגעתי למקום שאני כבר לא יכולה להסתכל על עצמי במראה".

View this post on Instagram

A post shared by @amyschumer

מפורסצים רבים שיתפו בשנים האחרונות על תהליכים מזורזים שעברו לטיפול בשומן. הדוגמנית כריסי טיגן סיפרה שעברה שאיבת שומן באזור בית השחי כי לא יכלה לסבול את השומן שמצטבר מעל החזיה. גם דולי פרטון, סוזן סרנדון וג'יימי לי קרטיס הודו ושיתפו בהליך שאיבת השומן שעברו.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

מהי הצטברות שומן בטני ומתי היא מתרחשת?

הצטברות שומן בטני היא בעיה שאיתה מתמודדים גברים ונשים רבים. עם תהליך ההתבגרות, האטת חילוף החומרים בגוף יחד עם השפעות ארוכות טווח של התזונה ומחסור בפעילות גופנית גורמים לגוף לצבור שומן והאזור הנפוץ ביותר והמטריד ביותר הוא כמובן אזור הבטן. השומן יכול להצטבר מעל השריר או מתחת לשריר. אצל הגברים, הנטייה היא להצטברות שומן מתחת לשריר (כרס אבטיח) אם כי אצל חלק מהגברים השומן המצטבר מתרכז מעל השריר.

נשים רבות סובלות, לאחר הריונות ולידה או עם תחילת גיל המעבר, מהצטברות שומן בטני. התופעה מטרידה וגורמת לחוסר נוחות, בעיה עם מראה חיצוני, בגדים שלא מתאימים, ביטחון ירוד ועוד. לאחר הריונות קורית אצל נשים רבות הפרדות בטנית. כלומר השריר נחלש והסיבים ממנו בנוי השריר נמתחים ולא מחזיקים את דופן הבטן כפי שהיה לפני ההריונות. 

כמובן שלצד ההבדל הפיזיולוגי בין גברים לנשים ישנה גם הנטייה הגנטית, והעובדה המצערת ביותר היא שבקרב מרבית האוכלוסייה, המקום הראשון בו נשמין, הוא המקום האחרון שבו תהיה הירידה במשקל. כאשר השומן נמצא מעל השריר ניתן לטפל בו באמצעות פעולות של כירורגיה פלסטית וטיפולים אסתטיים במכשור מגוון.

איור של שתי נשים (צילום: istockphoto)
איור של שתי נשים - אחת שמנה ואחת רזה | צילום: istockphoto

שאיבת שומן. איך זה עובד?

ניתוח שאיבת שומן מעצב מחדש אזורים שונים בגוף ומחטב אותם באופן התואם את מבנה הגוף. ניתוח שאיבת שומן מתבצע בחדר ניתוח ואורך כשעה וחצי בהתאם לאזור המטופל. פעולת המכשיר בשאיבת שומן, מחממת באופן אחיד ומהיר את השומן וממיסה אותו. בו זמנית המכשיר גם מבצע שאיבת שומן שנמס החוצה, החום סוגר את כלי הדם נקודתית ולכן הפעולה גורמת גם לכיווץ העור. לאחר הניתוח יש ללבוש מחטב למשך 6 שבועות. את התוצאה אפשר לראות כשלושה שבועות לאחר הטיפול, כשהתוצאה הסופית מתקבלת לאחר כחצי שנה.

למי זה מתאים? לנשים ולגברים הסובלים ממצבורי שומן נקודתיים. ההליך מיועד למטופלים בעלי משקל תקין אשר מעוניינים לחטב את גופם ולשאוב כמויות שומן קטנות וממוקדות באזורים שונים כגון: בטן, ירכיים, זרועות.
האם יש סוגים שונים של שאיבת שומן? כיום קיימות שיטות נוספות לטיפול בשומן, וכן, גם לא פולשניות כמו הקפאה.
מהי ההחלמה הנדרשת?ההחלמה לוקחת 3-4 ימים עד חזרה לשגרה מתונה, וכשבוע עד החזרה לפעילות מאומצת יותר.

פאולה עבדול מטיילת בארץ (צילום: עופרית רוזנברג בן מנחם)
הזמרת פאולה עבדול | צילום: עופרית רוזנברג בן מנחם

דרכים נוספות לטיפול מזורז בשומן

המסת שומן. שיטה זעיר פולשנית יעילה מאד פועלת להמסת השומן, שאיבת השומן, ומיצוק העור בפעולה אחת, בטכנולוגיית גלי רדיו. הטיפול מתבצע בחדר ניתוח, והוא מאפשר להמיס שומן בכמות ובמהירות גדולה בהרבה מכל דרך אחרת, ונותן גם מענה למיצוק העור באמצעות אלקטרודה חיצונית המבצעת תהליך של כווץ העור. הטיפול מתאים למצבים בהם יש עודפי שומן ניכרים ואין עודפי עור גדולים מדי. הטיפול פועל באמצעות גלי רדיו (RF) . פעולת גלי הרדיו מחממת באופן אחיד ומהיר את השומן וממיסה אותו. בו זמנית המכשיר מבצע שאיבת שומן הנמס החוצה כשהוא במצב נוזלי.  

החום סוגר במקום את כלי הדם ולכן הפעולה מינימלית ועם פחות שטפי דם בהשוואה לכל פעולת שאיבה אחרת. כמו כן, חימום העור יעודד את הגוף לייצר סיבי קולגן חדשים במקום שבו התבצע הטיפול וכך יוביל למיצוק העור באותו אזור. הטיפול נדרש בפעם אחת בלבד. זמן ההחלמה המשוער הוא יומיים – שלושה, והוא מלווה בכאבים קלים בלבד ברמת משכך כאבים ביתי. תוצאות יראו לעין כעבור שלושה שבועות מהטיפול. התוצאה הסופית תתקבל כעבור כחצי שנה.

הזמרת פאולה עבדול שעברה את טיפול ה-BodyTite להמסת שומן משמשת כשגרירה של החברה שמייצרת את המכשור לטיפול.

קלואי קרדשיאן (צילום: khloekardashian, אינסטגרם)
"העבודה תחתיה הייתה פשוט סיוט מוחלט". קלואי קרדשיאן | צילום: khloekardashian, אינסטגרם

הקפאת שומן. שיטה לא פולשנית לחיטוב ללא דיאטה בעלת פרופיל בטיחות גבוה במיוחד המתאימה למצבים בהם יש עודפי שומן קטנים וממוקדים. במהלך הטיפול מתבצע קירור של האזור הנבחר, שבעקבותיו שכבת השומן המצויה תחת העור מתפרקת ומופרשת החוצה מהגוף בתהליך טבעי דרך מערכות הלימפה והדם בתוך כשישה שבועות. הרעיון שעומד מאחוריה מבוסס על העובדה המדעית שתאי השומן התת־עוריים נוטים להתפרק כשהם נחשפים לקור בהשוואה לשאר רקמות הגוף. לכן הם ייהרסו די בקלות תחת קור הדרגתי ובאופן סלקטיבי, ולעומת זאת הרקמות הרגילות (כלי דם, עור, עצבים או שרירים), שכאמור אינן מגיבות לקירור באותה מידה, לא ייפגעו. ניתן לחזור מיידית לפעילות לאחר הטיפול. ייתכן שיופיעו רגישות או חוסר נוחות באזור המטופל, שיחלפו לאחר כשבוע ימים.

תוצאות יראו לעין בטווח של כעשרה שבועות מהטיפול. לאחר טיפול אחד ניתן לראות צמצום של 1.5 עד 2 ס"מ בהיקף הבטן, וכעבור כ־90 יום לאחר הטיפול ניתן לראות שינוי בהיקף של עד 4.5 ס"מ באזור המטופל. להשגת תוצאה מיטבית מומלץ לבצע שני טיפולים בפער של כחודש וחצי זה מזה. כמו כן, בגלל מבנה תאי השומן, יש אחוז מסוים של אנשים שלא מגיבים לטיפול.

קלואי קרדשיאן סיפרה בעבר כי היא מתחזקת שגרת אימונים ותזונה קפדנית ובשילוב עם הליך של הקפאת שומן היא השיגה את המראה החטוב שלה. בנוסף אליה, השחקנית ג'ניפר אניסטון שיתפה בעברה כי היא חובבת טיפולים לא פולשניים ועברה תהליך של הקפאת שומנים כדי לשפר כמה מהאזורים הבעייתיים שלה שבהם הסתובב לו שומן בחופשיות, לטענתה.

ד"ר רונן גלזינגר, מומחה בכירורגיה פלסטית