אנשים רבים סובלים משפתיים יבשות או סדוקות, בעיקר במזג אוויר קר. בקבוצות הסיכון אפשר למצוא כאלו שנחשפים הרבה לקור קיצוני או מתמשך, רוח יבשה, חשיפה מרובה לשמש כמו ספורטאים. בנוסף, כאלו שסובלים מהיגיינת פה ירודה כמו תינוקות וקשישים, חולי סכרת, ומי שמטופל תקופה ארוכה בסטרואידים סיסטמיים ומועד יותר לזיהומים בפה – חיידקיים או פטרייתיים.

שפתיים סדוקות (chapped lips), יכולות להגיע למצב של דלקת אקוטית או כרונית של השפתיים הנקראת כיליטיס (cheilitis). קיימות סיבות רבות הגורמות ליובש בשפתיים:

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

חשיפה לנזקי מזג אוויר משתנים. קור, רוח, חום וחשיפה ממושכת לשמש ולקרינת UV היכולה לגרום אפילו לכוויה, יובש וקילוף עור השפתיים עד לכדי היווצרות נזק בלתי הפיך.

חשיפה לחומרים. דלקת עורית יכולה להיגרם כתוצאה ממגע עם חומר היכול להחמיר לתגובה אלרגית – החומרים להיות מצויים באודם, משחת שיניים, תכשירים דנטליים שונים כגון מי-פה, מתכות שונות כגון שתלים או מכשירים אורתודנטים, מזון, כפפות גומי או לטקס.

הרגלים מזיקים. ליקוק מתמיד של השפתיים (lip licking) או קילוף ידני שלהן, גורמים גם הם לדלקת כרונית מלווה ביובש ובתחושת צריבה.

מחלה עורית. חשוב לזכור ששפתיים יבשות יכולות להיות תסמין של מחלה עורית כמו אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), ליכן פלנוס או אפילו Sjorgen's syndrome הגורם בעיקר ליובש בעיניים ובפה.

תרופות. נטילת תרופות הגורמות ליובש בשפתיים כגון רטינואידים (לטיפול באקנה או פסוריאזיס), ליתיום או תרופות כימותרפיות שונות יגרמו אף הן ליובש.

זיהומים. חשוב לשלול זיהומים חיידקים (סטאפ אריוס) או פטרייתיים (קנדידה) או חסר תזונתי (בברזל למשל) ביחוד כשאר הדלקת בשפתיים ממוקמת לזוויות הפה.

מי שסובל ממחלות עוריות כרוניות, או נוטל תרופות שמראש ידועות כגורמות ליובש בשפתיים חשוב שיקפיד על טיפול מניעתי על מנת למנוע הגעה למצבים של יובש, צריבה וכאב. יש לזכור כי הדחף ללקק את השפתיים או לקלפן בעת יובש גורם למעגל קסמים של החמרת המצב.

וזלין (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
וזלין | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מהם הפתרונות המוצעים לטיפול?

חשוב להימנע ככל הניתן מחשיפה ממושכת לשמש או לקור. במידה ולא ניתן להימנע מחשיפה, יש להמעיט בה ככל הניתן ולהתמגן מראש על ידי שימוש בשפתון עם מקדם הגנה (SPF) או על ידי כיסוי השפתיים עם צעיף (בחורף). בבחירת השפתון יש חשיבות לבחירה של שפתון המעניק לחות על בסיס שמנים, פטרוליום או וזלין. מומלץ למרוח שפתון לחות לשפתיים מדי לילה לפני השינה מאחר והיובש נוטה להחמיר בזמן השינה. 

במידה ועולה חשד שהיובש נגרם בשל חשיפה לחומרים כמו תכשיר דנטלי, מוצר קוסמטי או איפור חדש - יש להפסיק את השימוש ולראות האם הפסקה בשימוש גורמת לשיפור.

חשובה הקפדה על היגיינת פה, שתית מים ותזונה מאוזנת ובמידה ואלה לא עוזרים, יש לפנות לבדיקת רופא/ת עור, על מנת לאבחן האם מדובר בזיהום המצריך משחה אנטיביוטית או אנטי פטרייתית (ולעיתים משולבת עם סטרואיד מקומי במקרים קשים יותר), וכמו כן, לשלול כי המצב הינו הסתמנות של מחלה עורית או סיסטמית כלשהי. בנוסף, במידה ויש פצע כרוני בשפתיים שלא חולף למשך מספר שבועות, יש לפנות לבדיקת רופא/ת עור.

ד"ר לירון שפיצר, רופאת עור, קופת חולים מאוחדת