לא מעט טירונים שהתגייסו לצה"ל שמעו במסעם את המשפט "על טעויות משלמים", וכל מי שהזניח את השיניים שלו וודאי יוכל להזדהות עם האמרה. רבים מאתנו לא משקיעים מספיק זמן וסבלנות בטיפול נכון בשיניים שלנו, ולעיתים כלל לא מודעים להרגלים שבפועל מזיקים להן.

הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיות שיניים היא פשוט להימנע מהן. שימו לב לעשר הטעויות הבאות – אנחנו רואים אותן לא מעט אצל מטופלים.

מצחצחים שיניים בחומרים "מלביני שיניים"

בין שמדובר בסודה לשתייה או במשחות שיניים שמבטיחות להלבין את השיניים - חשוב לדעת שחומר ש"מלבין" את השן על ידי שחיקת חומר השן, גורם נזק לשיניים. לכן, כשקונים משחת שיניים צריך לוודא שהיא מכילה פלואוריד ברמה של 1,500 PPM (חלקים למיליון) ומדד ה-RDA (רמת השחיקה) נמוך מ-70. משחות ללא פלואוריד או כאלה עם RDA גבוה גורמות נזק.

לועסים לימון או שותים מי לימון כחלק מטרנד הרזיה

עודף משקל או השמנת יתר הן אומנם בעיות שאין להקל בהן ראש, אבל כדי להוריד במשקל אין צורך להקריב את השיניים שלכם. חומרים חומציים כמו לימון או חומץ תפוחים למשל, גורמים לפגיעה בזגוגית (אמייל) השן, וכך גורמים להתפתחות של רגישות רבה בשיניים.
מעבר לכך, לעיתים אנחנו משתמשים בחומצה כשתייה: מיץ לימון, מיץ תפוזים או תפוחים, תה צמחי, קולה רגיל או דייט;  ללא קשר לדיאטה כזאת או אחרת. כל אלה הם למעשה דוגמאות לנוזלים חומציים שגורמים לפגיעה באמייל השן. לכן לאחר צריכתם מומלץ לשטוף את הפה ולנקות את שאריות השתייה החומצית לפני הצחצוח
.

אוכלים מתוק ומנשנשים בפרקי זמן קצרים

כדי לשמור על בריאות השיניים מומלץ לצמצם את זמן החשיפה למאכלים קריוגניים, כלומר – למזונות עתירי פחמימות וסוכרים ומאכלים דביקים למיניהם. אז הנה טיפ בעניין - עדיף שתאכלו את המאכלים הללו מיד לאחר הארוחה. כך תוכלו לצמצם את זמני החשיפה של השיניים לסוכרים.

מאפשרים לילד לישון עם בקבוק חלב או מיץ

שינה איכותית חשובה מאוד להתפתחות הילד, וגם לבריאות השיניים שלו. חלב (בוודאי ממותק כמו שוקו), או מיץ ממותק שהורים משאירים לתינוק בבקבוק במהלך הלילה, עשויים לגרום להתפתחות של מוקדי עששת בשיני החלב או בשיניים קבועות וליצור עששת.

מנקים את המוצץ של התינוק בעזרת הפה שלכם או אוכלים מאותה כפית

זה נכון שהתינוק גדל בבטן האם, אבל זה לא אומר שהאם צריכה להעביר אליו את אוכלוסיית חיידקי הפה הטבעית שלה. כל מעבר מפה לפה מעביר גם את אוכלוסיית החיידקים וצריך להבין שחלקם גורמי עששת.

מאפשרים שימוש במוצץ או באצבע לאורך תקופה ממושכת

מוצץ יכול להיות דבר נפלא המסייע לתינוק להירגע. אולם, כאשר משתמשים בו עדיף לבחור באחד  במוצץ אורתודונטי בעל מראה שטוח. מעבר לכך, מומלץ לגמול את הילדים מהמוצץ וממציצת אצבע באזור גיל שנתיים-שלוש, שכן ההרגל המתמשך הזה יכול לגרום לעיכוב או להפרעה בהתפתחות התקינה של הלסתות וגם בבקיעת השיניים.

לא מחליפים מברשת שיניים בזמן

מברשת השיניים היא למעשה "קו ההגנה" הראשון של השיניים שלנו, חשוב להחליף אותה בכל שלושה-ארבעה חודשים, לפני שהסיבים הופכים לקשים ובלויים.

שוטפים את הפה במים לאחר הצחצוח

לאחר צחצוח השיניים יש לירוק ובכך לסיים את הצחצוח. תתפלאו, כאשר שוטפים את הפה במים לאחר הצחצוח, בעצם שוטפים גם את הפלואוריד שנותר על השיניים ופוגעים ביעילות הצחצוח ופעולת משחת השיניים.

לא מנקים את הלשון בסיום הצחצוח

פעולת צחצוח יסודית כוללת את השיניים, את המפגש שלהן עם החניכיים אבל גם את הלשון. הסיבה היא שבלשון קיימים חריצים המשמשים מקום לצמיחה ולהתפתחות חיידקים. מי שיקפיד על כך ייהנה גם מבונוס של ריח פה משופר.

 

הכותבת היא ד"ר אורה זלצמן, מנהלת רפואית בכללית סמייל, מרחב דרום וירושלים