זה קורה לנו בזמן התרגשות, חרדה, מאמץ או חום וברוב הסיטואציות הללו אנו מזיעים. אז מתי הזיעה הופכת להיות בעיה קשה? "מטרת הזיעה היא לקרר גוף שהתחמם בגלל פעילות או בגלל חום הסביבה, כדי לשמור על הטמפרטורה הקבועה שלו. מהלך האידוי מוסיף להתקררות לכן אנו מזיעים כשחם לנו, וזו הסיבה שבקיץ, כאשר חם מאוד, מזיעים יותר", אומר ד"ר יצחק קונפינו, מנהל שירות לרפואת עור בילדים המרכז הרפואי וולפסון ומכבי שירותי בריאות.

אבל הזעה מתבטאת בכמה אופנים. "הזעה היא תופעה יחסית שכיחה ומאוד מציקה הקיימת אצל שני המינים. יש גם הזעה כלל גופית – היא נובעת בדרך כלל מסיבות רפואיות, כמו חילוף חומרים או הפרעות הורמונליות כגון פעילות יתר של בלוטת התריס או גיל המעבר אצל נשים, חולי סוכרת עם רמת סוכר נמוכה בדם יכולים גם הם לסבול מהזעות קשות, וכן, נשים בתקופת הריון. אך לרוב בהזעת יתר הכוונה היא להזעה ממוקדת באזור מוגבל כמו בכפות רגליים או כפות ידיים, בתי שחי, מצח".  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

למה חלקנו מזיעים פחות ואחרים יותר?

"אמנם לא אצל כולנו הזיעה נראית, אך כולנו מזיעים כשהגוף מתחמם וכשמנגנון הוויסות מקרר אותו. הזעת יתר ממוקדת נובעת מחוסר איזון של ויסות הזיעה ולא מהרגשה של חום. מערכת העצבים הסימפתטית, שהיא אוטומטית ולא רצונית, היא זו שמפעילה את בלוטות הזיעה וגורמת לנו להזיע. במצב של חוסר איזון היא עובדת בלי בקרה טובה ואז הזיעה משתחררת בקלות".

ריח של זיעה? אבל לזיעה אין ריח

הזעת יתר היא ללא ספק דבר לא נעים. אבל מעבר לחיסרון האסתטי יש גם קשיים גופניים. "כאשר מדובר בהזעת יתר בדרגה קלה, ההשלכות הן בעיקר אסתטיות ולעיתים זה מפריע להתנהלות היומיומית כמו חוסר נעימות ללחוץ ידיים כאשר הן מזיעות או קושי לאחוז בדברים. 

הסיבוכים של הזעת יתר בכפות הרגליים הם עור מפורר ומחורר, לעיתים יש חיידקי עור שמתרבים וגורמים לריח רע, יכולה להיווצר פטריית עור שהתנאים שלה להתרבות זה לחות. הזעת יתר בבתי שחי מופיעה בעיקר כרטיבות ולעיתים תלווה בריח לא נעים".

מתי הזיעה שלנו מתחיל להריח לא טוב?

"זיעת הגוף היא חסרת ריח, אך זיעת בתי שחי והמפשעות תלווה בריח, בגלל תוצרי הפירוק של מרכיבי הזיעה שמייצרים חיידקים בעור. בלוטות הזיעה בבתי השחי, במפשעות וסביב הפטמות, הן בלוטות אפוקריניות ומתחילות לפעול בגיל ההתבגרות. לעומת זאת, יש בלוטות זיעה מלידה, שנמצאות בכל הגוף ואלו הן בלוטות אקריניות".

גבר שם דאודורנט (צילום: Michael Monu, Istock)
"לא קיימת שום הוכחה בספרות המקצועית לכך שדאודורנטים מזיקים" | צילום: Michael Monu, Istock
 

ומה בדיוק קורה לאחר שהזענו? ההזעה בעצם מצננת את הגוף, ולאחר שהיא מופרשת, חלקה נספג בחזרה. "תחושת הגוף לאחר ההזעה תלויה בעיקר באקלים הסביבתי: אם אדם מזיע כשבחוץ חם ויבש הוא פחות מרגיש את הזיעה, היא מתאדה ולא נערמת, אך אם אדם מזיע כשבחוץ לח, הזיעה לא מתאדה ואז נוצרים אגלי זיעה גדולים מה שיוצר תחושה של חוסר נעימות. גם מקלחת מסייעת לנו לקרר את הגוף במצבי חום". 

>> עוד ב-mako בריאות:
נמאס מכפיפות בטן? 10 תרגילים יעילים יותר
איך מנצחים את הסרטן בלי רופאים?
מה ישיבה מול המחשב עושה לעיניים שלכם?

האם אנחנו יכולים להריח את הזיעה של עצמנו?

"את הזיעה הרגילה שהיא זיעת מים לא מריחים. הבלוטות מפרישות את הזיעה של בתי שחי והמפשעות והריח נוצר מתהליך חיידקי, כנראה מרחצה לא מספיק טובה של המקום. ולכן, אנו מריחים את תוצרי הפירוק של חיידקי העור. אנשים שמשתמשים בנעליים אטומות כמו חיילים, ובמקום שבו מצטברת זיעה ורטיבות, זוהי קרקע פורייה לחיידקים שמתרבים".

האם גם תינוקות יכולים לסבול מהזעת יתר?

"ככלל, תינוקות נוטים יותר להזיע כנראה משום שאנחנו מלבישים אותם יתר על המידה. בתקופת הקיץ, יש פניות רבות למרפאות עור הקשורות בתופעות של גרד ותפרחות אצל תינוקות כתוצאה מזיעה. על מנת למנוע תופעות אלו עדיף להלביש תינוקות בביגוד קל ולא מוגזם, לאוורר את החדר או להפעיל מאוורר תקרה, כמובן בהתאם לתנאי הטמפרטורה והעונה".

דאודורנט זה רע?

כמעט כולנו משתמשים בדאודורנט בכדי לנסות ולהתמודד עם האתגרים שהזיעה מציבה בפנינו. אבל מגמה – שאינה כזו חדשה – קוראת לכולנו להתחיל להשתמש בדאודורנט טבעי נטול חומרים כימיים  ומבוסס על סודה לשתייה, שמן קוקוס וכד'. האם באמת יש הצדקה לכך? "תפקיד הדאודורנט הוא להיספג דרך העור לבלוטת הזיעה ולגרום לה להפריש פחות. ברגע שיש פחות הפרשה וזיעה יש פחות ריח, גם אם מדובר בדאודורנט שלא מכיל בישום. לא קיימת שום הוכחה בספרות המקצועית לכך שדאודורנטים מזיקים".  

מדוע יש טענה שדאודורנטים מזיקים לעור, וחלקם נמכרים ללא אלומיניום או חומרים כימיים?

 

"יש אנשים שרגישים לחלק מהמרכיבים, ולאחר תקופה מסוימת שהם משתמשים בדאודורנט בצורה קבועה מופיעה להם תפרחת. לא ניתן לדעת מה מקור הרגישות, גם אם הם מפתחים אלרגיה למוצר, הוא עדיין מכיל הרבה מרכיבים: הרגישות יכולה להיות אלרגיה לבושם, לרוב זה שכיח, אבל המרכיב הזה משותף להרבה מוצרי בישום וקוסמטיקה, או לחומרי שימור כמו פרבן, שנמצאים בחלק ממוצרי הקוסמטיקה, או למרכיב נגד זיעה, שהרגישות אליו פחות שכיחה. התוצאה של זה תהיה שאותו אדם שפיתח אלרגיה יימנע מהמוצר, או שינסה מוצר ללא בושם או ללא חומרים משמרים, או  אלומיניום. ככלל, דאודורנט לא ידוע כחומר מזיק". 

אלו טיפולים נפוצים להזעת יתר?

"בהזעה מוגברת בבתי שחי, בכפות ידיים ובכפות רגליים, ניתן למרוח את העור בדאודורנט ולעסות על עור הכפות, בזמן שהגוף לא לח, על מנת שייספג. בנוסף, יש קרם מיוחד שאפשר למרוח על שטחים נרחבים יותר. לנשים שמזיעות מתחת לחזה וההזעה מלווה בריח, אפשר לשלב זאת עם רחצה וסיבון פעמיים ביום. לעיתים יידרש שימוש בתכשירים אנטיביוטיים מקומיים בשל החיידקים שמייצרים את הריח.

טיפול נוסף הוא הזרקת בוטוקס, שמבטל את הפעילות העצבית שמפעילה את בלוטות הזיעה. לאחר ההזרקה הידיים לא מזיעות יותר אך החיסרון הוא שצריך לתחזק את הטיפול כל חצי שנה. שיטה אחרת היא ניתוח סביב העצב שמפעיל את בלוטת הזיעה. הניתוח מסייע לטיפול בהזעה במקום שניתחנו אך לעיתים הזיעה יכולה להתגבר במקום אחר בגוף.

עבור ילדים הסובלים מהזעת יתר, יש שיטות הרפיה אלטרנטיביות כמו טיפול בדמיון מודרך המסייעות להסתגל לזיעה או לחזק את השליטה בה".  

>> אחת ולתמיד: למה קפה גורם לנו ללכת לשירותים?