רוב כאבי הגב לא נגרמים בשל בעיה ספציפית בעמוד השדרה, אלא נובעים משילוב גורמים סביבתיים, ביולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים, כמו הרמת משאות, השמנה, וגם מתח ולחץ. כדי להחלים מכאבי אלו צריך לחשוב מה מלחיץ אותנו, האם אנו שומרים על אורח חיים בריא, האם אנחנו נמצאים בסביבה שנעימה לנו. סביבה מלחיצה עלולה לפעמים להגביר מתח וכאב.

המטופלים במחקרה של ד"ר נועה בן עמי מהמחלקה לפיזותרפיה באונ' אריאל סבלו שנים מכאב גב תחתון כרוני. בעזרת מודל התנהגותי מיוחד שפותח במחקר, הם למדו איך לא לפחד מהכאב, תוך הבנה שהפתרון נמצא בידיים שלהם וניתן לשלוט בו בעזרת פעילות גופנית והקפדה על אורח חיים בריא – הכאבים והנכות השתפרו.

אין תמונה
ד"ר נועה בן עמי עם פרופ' יאיר שפירא בטקס קבלת הפרס

השיטה ההתנהגותית לימדה את המטופלים לא לפחד מהכאב, וזאת תוך הדגמה ואימון של מה ניתן לעשות למרות הכאב, עידוד ודרבון המטופלים להתחיל פעילות גופנית באותו היום, כאשר כל מטופל יכול לבחור את הפעילות הגופנית שמתאימה לו וגורמת לו להרגיש טוב. מאחר שישנם אלפי מחקרים עם סוגים שונים של תרגול ולא נמצא תרגול מסוים שהוא טוב מאחרים, במחקר ניתנה לאנשים היכולת לבחור את מה שעושה להם טוב (רוב המטופלים בחרו בהליכה).

מחקרה של ד"ר נועה בן עמי נעשה יחד עם חוקרים שותפים; פרופ' גבריאל חודיק, פרופ' יגאל מירובסקי, פרופ' תמר פינקוס ופרופ' יאיר שפירא. המחקר פורסם בכתב העת הנחשב JOSPT וזכה בפרס היוקרתי ה"מחקר הקליני המצטיין לשנת 2017". 

המחקר נערך במכוני פיזיותרפיה של מכבי שירותי בריאות והשתתפו בו מטופלים בגילי 25-55 עם כאב גב תחתון כרוני, חלקם טופלו במודל ההתנהגותי החדש (ETMI) ואחרים קיבלו טיפול פיזיותרפיה רגיל. נמצא, כי, הכאבים והמוגבלות של המטופלים בקבוצת המודל החדש הופחתו באופן משמעותי בהשוואה לאלה שקיבלו טיפול פזיותרפיה רגיל. כלומר השימוש  במודל החדש מסייע להחלמה הודות לשיפור בהתמדה בפעילות גופנית יומית ובהבנה איך להתמודד עם כאב הגב. נוסף לכך, המחקר הראה יעילות כלכלית משמעותית, המטופלים שטופלו בשיטה החדשה נזקקו לפחות ביקורי רופאים, תרופות ופיזיותרפיה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כך תקלו את כאב הגב התחתון

עשו פעילות גופנית יומית, לפחות 20-30 דקות ביום: בכל יום חייבים להזיז את הגוף לפחות חצי שעה ואם מתמידים בכך, כאבי הגב משתפרים מאוד. בחרו משהו שאתם אוהבים - הליכה, שחייה, ריקוד וכדומה. 

בפעילות היומית ובכלל בחיי היומיום חשוב לשמור על טווחי התנועה בגב התחתון, גם כיפוף קדימה וגם כיפוף אחורה.

תרגילים לכאבי גב תחתון (צילום: מתוך מחקרה של ד"ר נועה בן עמי)
ארבעה תרגילים שקיבלו הנבדקים | צילום: מתוך מחקרה של ד"ר נועה בן עמי

תרגילי התנועה שבגלויה הנ"ל יכולים להקל על כאב גב כשעושים אותם (לזמן קצר). אך הדבר החשוב ביותר הוא הפעילות הגופנית היומית, המונעת את כאב הגב לאורך זמן. במקרה של כאב גב אין צורך להיבהל, אפשר לנסות את התרגיל "המציל" בשכיבה על הבטן 10 פעמים, במידה שיש שיפור, ניתן לחזור עליו כמה שרוצים. אפשר לעשות תרגילי מנוחה. נסו לזכור: לא להתכופף, לשבת כמה שפחות, ולהרבות במנוחה ובהליכה. כשהכאב פוחת יש להתמקד בהליכה מהירה יומיומית של כחצי שעה למניעת ההתקף הבא. 

שמרו על משקל תקין: נמצא כי עלייה במשקל קשורה לעליה בכאבים בגב ובמפרקים נוספים.

הקפידו על שעות שינה: מומלץ לישון 7-8 שעות בלילה.

אל תעשנו: עישון נמצא קשור לעלייה בכאבי גב תחתון.

תירגעו: נמצא קשר בין לחץ נפשי לכאב גב. חשוב להיות מודעים לכך שהרבה מכאבי הגב נגרמים בשל לחץ ומתח נפשי.

חשוב להדגיש כי יש להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך בטרם מבצעים פעילות גופנית.