תחום החלקות השיער משגשג בישראל. נשים רבות שבעבר לא יכלו ליהנות ממראה שיער חלק ומסודר, מגלות שבזכות פעולה קצרה במספרה, השיער שלהן יכול להיראות נפלא ללא כל מאמץ. אלא שמחקר חדש מצביע על כך שהכימיקלים המשמשים להחלקת השיער עשויים להעמיד את המשתמשות בתכשירי ההחלקה בסיכון גבוה יותר לסרטן הרחם.

המחקר שנערך על ידי המכון הלאומי לבריאות ופורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן באוקטובר 2022, מצא כי "נשים שהשתמשו במוצרים כימיים להחלקת שיער היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הרחם בהשוואה לנשים שלא דיווחו על שימוש בהם".

המחקר כלל 33,497 נשים בנות 74-35, ובין היתר הוא מצא כי נשים שדיווחו על "שימוש תכוף" במוצרים כימיים להחלקת השיער, או מעל ארבע פעמים בשנה, היו בסיכון כפול לפתח סרטן הרחם, בניגוד לנשים שלא השתמשו במוצרים כימיים להחלקת שיער.

אלכסנדרה ווייט, Ph.D, ראש קבוצת הסביבה והאפידמיולוגיה של NIEHS והכותבת הראשית של המחקר החדש, אמרה כי אומנם סרטן זה מהווה רק כ-3% ממקרי הסרטן החדשים, אך זהו הסרטן הנפוץ ביותר של מערכת הרבייה הנשית. בנוסף, מקרי סרטן הרחם נמצאים במגמת עלייה מאז שנת 2000, במיוחד בקרב נשים שחורות. כמעט 60% מהנבדקים האחרונים במחקר שדיווחו על שימוש במחליקים כימיים בשנה שקדמה לכך, זיהו את עצמם כנשים שחורות. בעוד שהתוצאות לא הראו שום הבדל בין שימוש במחליק לבין שכיחות סרטן הרחם לפי גזע, נראה כי ההשפעות הבריאותיות השליליות יכולות להיות משמעותיות יותר עבור נשים שחורות עקב שימוש תכוף יותר.

"לא ידוע אם המחליקים פוגעים בפוריות"

"זה בהחלט מדאיג", אומרת בתגובה לממצאים הזיהומולוגית ד"ר מרינה תמיר. "הנתונים הללו מתווספים לכל מה שכבר ידוע לנו על שימוש במוצרי החלקה לשיער – ששימוש בהם עלול להיות כרוך בסיכונים שונים כמו סיכון מוגבר לסרטן שד וגם פגיעה באיברים פנימיים כמו כליות למשל. יש עוד דברים שלא נבדקו עדיין, אבל לנוכח כמות החומרים המפוקפקים שיש במוצרים כאלה, ראוי לשאול שאלות נוספות. אנחנו לא יודעים, למשל, אם המחליקים האלה פוגעים בפוריות".

 

החלקת שיער (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
זה רק נראה תמים, אבל החלקת שיער עלולה להיות מסוכנת | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

מאז פרסום המחקר, ארבע נשים שחורות שאובחנו עם סרטן רחם וגידולים הגישו תביעות פדרליות נגד חברות שונות המייצרות את המוצרים, לפי NBC News , הכימיקלים במוצרי השיער של החברות גרמו להן לפתח סרטן רחם או בעיות בריאות קשות אחרות, והנשים כלל לא היו מודעות לסיכון המוגבר לסרטן הקשור בשימוש במחליק שיער כימי עד לפרסום המחקר. "אם רק הייתי יודעת לפני, אם הייתה להם אזהרה על הקופסה שאומרת שזה עלול לגרום לסרטן, לא הייתי משתמשת בזה", אמרה ל-NBC רונדה טרל, שאובחנה עם צורה אגרסיבית של סרטן הרחם. 

במהלך המחקר שנמשך כמעט 11 שנים, אובחנו 378 מקרים של סרטן הרחם. החוקרים לא עקבו אחר מידע ספציפי אודות רכיבי המוצרים. עם זאת, הם מציינים כי ישנם כימיקלים הנמצאים במיישרים כימיים, כולל ביספנולA , פרבנים, פורמלדהיד ומתכות שונות, שיכולים לתרום לסיכון גבוה יותר לסרטן הרחם. אגב, מחקרים קודמים מצאו כי המוצרים מחליקי השיער יכולים להגביר את הסיכון גם לסרטן השד והשחלות.

לנוכח ממצאי המחקר, מה ההמלצה בשורה התחתונה?

"מובן שהטוב ביותר זה פשוט להפסיק להשתמש במוצרים האלה. אם בכל זאת מחליטים לבצע החלקת שיער, אני מציעה שזה יהיה רק לעיתים רחוקות, נניח פעם בחצי שנה, ובכל מקרה לנשים עם גורמי סיכון לסרטן או סרטן הרחם מומלץ להימנע מהם לחלוטין", אומרת ד"ר תמיר.