אם קרה לכם ששמעתם בשורות רעות ופתאום הרגשתם חולשה בכל הגוף, אם עבר עליכם התקף חרדה והרגשתם שאתם עומדים להתעלף, כדאי אולי שתדעו מה זה בכלל - לפני שאתם חושבים שזה קורה לכם. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

מה שפיזית קורה בגוף בזמן ההתעלפות הוא שמערכת העצבים שלנו מפסיקה לתפקד, מה שגורם לכך שהמוח שלנו לא מקבל מספיק חמצן. מדוע זה קריטי? ובכן, המוח שלנו צורך המון חמצן שמועבר אליו דרך הדם, בערך 750 מ"ל של דם זורמים לתוכו בכל דקה. ברגע שזה לא קורה אנחנו נכנסים למצב של אובדן הכרה, התעלפות, או במינוח הרפואי סינקופה.

"התעלפות היא למעשה איבוד הכרה פתאומי וקצר שגורם לנפילה, ועובר בדרך כלל בצורה ספונטנית", אומרת ד"ר אלוירה חן, רופאה מומחית ברפואה דחופה ורופאה בכירה במלר"ד, בי"ח מאיר כפר סבא. "רוב הסיבות גורמות לנפילה בלחץ הדם שפוגעת באספקת הדם למוח, ובאותו הזמן האדם מתחיל להרגיש בכל מיני תסמינים שיכולים להקדים את ההתעלפות".

עוד ב-mako בריאות:
>> איך באמת צריך להשתמש בחוט דנטלי?
>> אחת ולתמיד: איך להיפטר מהכינים?
>> שוקינג: תשעת איברי המין שלא ידעתם שיש לכם

אם אתם מתעלפים כי ראיתם הרבה דם, זה נקרא רפלקס התעלפות, הנגרם כתוצאה מפעילות יתר בעצב הווגוס שמשפיע על האטת קצב הלב. העצב הזה אחראי בין השאר גם על התמודדות הגוף עם מצב הילחם או ברח (fight or flight). אחרי פרץ האדרנלין האדיר הזה, עצב הווגוס מאט את הקצב, ובמקרה של התעלפות, הוא מאט אותו יותר מדי. התעלפות מהסוג הזה לא נמשכת זמן רב, ולאחר כמה שניות עצב הווגוס מתקן את הטעות ואנחנו שבים להכרה, אז נותר לנו רק להבין מה לעזאזל קרה עכשיו.

תתפסו את זה בזמן

יש המון סימנים שהגוף שלנו נותן לנו לקראת התעלפות רגילה, וזה אפשרי למנוע פגיעה. "אם אתם מרגישים חולשה, סחרחורת המלווה לפעמים גם בתחושות בחילה והזעה, חיוורון או לפעמים תחושת מחנק, או אם קמתם מהר מדי ואתם רואים שחור מול העיניים", אומרת ד"ר חן, "כל אלה מקדמים את ההתעלפות. מה שאנחנו רוצים לעשות זה למנוע פגיעה מהנפילה הלא צפויה. לכן, אם מרגישים את זה עדיף לשכב, אפילו על הרצפה - זה ימנע את ההתעלפות או לפחות יגרום לכך שההתעלפות לא תגרום לנפילה ולחבלה. בנוסף, אם יש מסביבכם אנשים כדאי לומר להם שאתם עומדים להתעלף, כדי שיהיה מי שיתפוס אתכם". 

אך לא לכל התעלפות יש סימנים מקדימים. יש התעלפויות שיכולות להעיד על מחלה משמעותית יותר כמו הפרעות קצב של הלב או הפרעות בפעולת הלב. "דווקא ההתעלפויות האלה לא ילוו בתסמינים מקדימים והחולה לא יזכור שמשהו לא היה בסדר לפני", אומרת ד"ר חן, "אלו התעלפויות שאופייניות לאנשים מבוגרים יותר ומצריכות בירור יותר ספציפי".

בנוסף, יש הרבה התעלפויות שקורות מסיבות בנאליות לחלוטין כמו קימה מהירה מדי (התעלפות אורטוסטטית) או עמידה ממושכת. "מה שקורה בעמידה ממושכת לפעמים זה שיש פגיעה בתפוקת הלב. לפעמים במקרים כאלה מצטבר הדם ברגליים והגוף לא מצליח להעביר אותו באופן יעיל ללב, ואז נפגע נפח הדם, הלב לא מצליח להזרים מספיק דם למוח, ולכן מתעלפים", אומרת ד"ר חן, "במקרה הזה הרמת רגליים יכולה לעזור להתעוררות מההתעלפות משום שהיא עוזרת להזרים את הדם שהצטבר ברגליים אל עבר הלב". 

>> יובש בשפתיים: באיזה תכשיר הכי כדאי להשתמש?