במציאות בה אחד מכל ארבעה ישראלים סובל מאלרגיה, התקף של גירודים או עיניים אדומות הוא חוויה שמוכרת לרבים. וזה לא פלא: אדם יכול להיות אלרגי לכל דבר שבסביבתו, מאבקנים ועד שרשרת, מצבע לשיער ועד לק. למעשה, האלרגיה היא נטייה גנטית, כך שאם אתם ילדים להורה אלרגי יש לכם סיכוי של בין 30-40 אחוז לסבול מאלרגיה, ואם אתם ילדים לשני הורים אלרגיים – צר לנו לבשר לכם שהסיכויים שלכם זינקו מיד ל-60 אחוז. ״לפי התיאוריה, היגיינה וסטריליות יתר מביאות אותנו ליותר אלרגיות״,  אומר ד״ר יורי זלדין, מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, משירותי בריאות כללית, מחוז דרום ובית חולים סורוקה, ״דווקא חשיפה גבוהה בילדות לבעלי חיים, למשל גידול של יותר משני כלבים או חתולים, יכולה להפחית את האלרגיות, בעוד שחשיפה אליהם בגיל מבוגר יותר מביאה לאלרגיה ולא לסבילות״. 

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מה שמעניין, אומר ד״ר זלדין, הוא שאנחנו יכולים להיות אלרגיים לכל דבר: ״לכן כשיש אלרגיה למשהו, הצעד הראשון הוא להפסיק את המגע עם מה שגורם לנו את האלרגיה. לרוב, זה יהיה הדבר האחרון שבאנו איתו במגע, כי למרות שאפשר לפתח אלרגיות לדברים שנמצאים בשימוש, הרבה יותר שכיח להגיב בתגובה אלרגית למשהו חדש מאשר לתכשיר שמשתמשים בו כבר 20 שנה באופן יום יומי״. 

מה הדבר הראשון שכדאי לעשות כשאתם מרגישים תגובה אלרגית? ד״ר זלדין מבדיל בין סוגי האלרגיה השונים: ״האלרגיה הראשונה שאליה כדאי להתייחס היא אלרגיה לנשפים, לדברים שנמצאים באוויר ואלו יכולים להיות אלרגניים רב שנתיים -כמו בעלי חיים או קרדית הבית (אבק), או אלרגיה שמגיעה בעונה מסוימת, כמו דשא או פריחה של צמח ספציפי״. אם אתם חווים שיעול, גירוד בעיניים ובאף ונזלת אלרגית במשך תקופה ארוכה, פנו לרופא המשפחה שלכם כדי להגיע למומחה אלרגיה ולעשות טסטים שיגלו לכם למה בדיוק אתם אלרגיים. בינתיים, היעזרו בכדורים ללא מרשם כדי להתמודד עם התופעה: זלרג׳י או לורטדין מומלצות וד״ר זלדין מציע להעדיף אותן על תרופות מהזן הישן כמו אהיסטון, שמרדימות.  

אנשים אלרגיים לארנבות, אוגרים, לקרדית הבית וגם לחומרי ניקוי, אבל מה הדברים הכי שכיחים שרואה ד״ר זלדין? ״בראש הרשימה של גורמי האלרגיה הנשימתית נמצאים עצי זית, הפקאן והברוש וגם הלענה וכתלית יהודה״. העונה החמה של האלרגיות הללו, אם תהיתם, היא בין מרץ למאי – או בקיצור: באביב.

אישה מקנחת את האף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
האלרגיה האביבית התחילה להופיע - גם אתם הרגשתם? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

"הילד חזר לנשום רק כשקיבל אדרנלין"

הסוג השני של האלרגיות הוא אלרגיות למזון. ״אני מוכרח לומר שבאלרגיה למזון לעיתים יש אבחנת-יתר של אנשים״, אומר ד״ר זלדין, ״הרבה אנשים חושבים שיש להם אלרגיה למאכלים בעוד במציאות זו לא אלרגיה, אלא אי סבילות למאכל מסוים. למשל: רוב המבוגרים שסובלים משלשולים או גזים אחרי צריכת חלב לא אלרגיים לחלב, אלא חסרים את האנזים שדרוש לעיכול שלו״.

אבל לא כך המקרה של עדן סבאג (12) שחווה התקף אלרגיה קשה כבר כשהיה בן שנתיים, ואצלו מדובר באלרגיה ממש חריפה למזון. הדבר התגלה כיום אחד הוא אכל פיצה והתחיל להתנפח: ״הוא ממש שינה צורה, הפך להיות בלתי מזוהה״, מספרת הילית, אמא שלו. ״העיניים, הפנים שלו – הכל התנפח ומיד הזמנו אמבולנס. בבית החולים אמרו לנו שחושדים שיש לו אלרגיה לחלב, אבל שזה לא בטוח, ומאז בכל פעם שהוא בא במגע לחלב – התגובה הפכה גרועה יותר״. מה שמעניין מאוד במקרה של עדן הוא שלמרות שהוא סובל מאלרגיה חריפה – אחיו התאום אריאל, לא סובל ממנה כלל וכלל. ״הנקתי את שניהם ושניהם שתו תחליף חלב עם סויה, כי חלב לא עושה לי טוב, אבל בעוד אצל עדן התפתחה אלרגיה, אצל אריאל לא״.

מאז שהתגלתה אצל עדן האלרגיה, הוא אושפז חמש פעמים וכמעט ואיבד את חייו שלוש פעמים, שלוש פעמים שלימדו אותו ואת משפחתו לסמוך רק על עצמם, ככל שזה נוגע לאוכל: ״שלחתי את עדן לגן דתי בו מפרידים בשר וחלב כדי שיוכל להימנע מהחלב, אבל הגננת טעתה ונתנה לו משהו חלבי. הוא היה בן 4 וחזר לנשום רק כשקיבל אדרנלין. בפעם אחרת הלכנו לאכול סושי. בסושי אין חלב, אז היינו רגועים יחסית, אבל הסתבר שהשתמשו בסכין בו חתכו את הסושי גם בקרבתה של שמנת אז הוא קיבל התקף מאוד רציני. בפעם אחרת היינו במסעדה כשרה והזמנו פודינג, שלא היה אמור להכיל שום דבר חלבי – אבל הכיל חלב, למרות הכשרות ולמרות שאמרתי לבעלים של המסעדה שהבן שלי אלרגי מאוד״.

עדן סבג (צילום: צילום ביתי)
"נזהר מאוד". עדן סבאג | צילום: צילום ביתי

עוד ב-mako בריאות:
>> מיתוס הסקס: יש לו רגליים גדולות? זה לא אומר כלום
>> מגרד לכם שם למטה? מדריך הפטריות השלם
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות

אז איך נראית אלרגיה אמיתית למזון? ״קוצר נשימה, פריחה בכל הגוף, נפיחות בשפתיים – אלו תגובות שכיחות של אלרגיה למזון והן יכולות להגיע למצב של סיכון חיים. אם התגובות חריפות, חובה להגיע לרופא מומחה אלרגיה ולעשות בירור, ואז להימנע מאותו המאכל״, מסביר ד"ר זלדין. מי שמשחק כאן מרכיב חשוב הוא מזרק האפיפן, שיכול להציל חיים: ״אם נתקלים בתגובה אלרגית קלה כמו גירוד, אפשר לקחת את הכדורים, אבל ברגע שמעורבות בתגובה האלרגית כמה מערכות גוף – למשל ירידת לחץ דם ותפרחת או גם התכווצויות של הבטן – צריך ללכת ולהצטייד במזרק אפיפן שהופך ממש למציל חיים״, הוא מסביר.

ואכן, כשהיה בכיתה ג׳, קיבל עדן מזרק אפיפן, המזרק שיכול להציל את חייו אם ייחשף שוב למוצר חלב: ״אחרי שמזריקים אותו יש לך 45 דקות להגיע לבית חולים״, מסבירה הילית ועדן מוסיף: ״מדובר בזריקה ברגל שאורכת עשר שניות. היא כואבת, אבל אם יש משהו חריף אני יודע להשתמש במזרק. הפעם האחרונה בה השתמשתי במזרק הייתה לפני שלוש שנים כי אני נזהר מאוד. במקרה של תגובה שלא מצריכה מזרק, כמו שקרה לי לפני שנה, אז חוויתי אלרגיה של פריחה בכל הגוף והתנפחות של העיניים,  יש איתי תמיד משאף ונטולין ופניסטיל ג׳ל כדי להרגיע את הפריחה״.

איך נראים החיים עם אלרגיה כל כך חריפה?

״אני מסתכל על רשימת המרכיבים של כל מאכל״, מספר עדן. ״לפעמים כתוב ׳עלול להכיל רכיבים מזעריים של חלב׳ ואז אני יודע לא לאכול. גם החברים שלי יודעים, המורות שלי יודעות ולפעמים מבקשות מהילדים האחרים לשטוף ידיים אחרי שאוכלים בכיתה דברים חלביים. למדנו להסתדר״. וכשהאלרגיה חריפה, ברור לעדן וגם לאמא הילית שאין מצב לצאת מהבית בלי מזרק: ״הוא לא זז בלי אפיפן, זה כלל מספר 1 לחיים״, אומרת הילית, ״הכלל השני זו מניעה: להיצמד למה שעובד, להיות ממושמע ולא לאכול שום דבר שעלול להכין חלב. הבן שלי מאוד בוגר וברגע שהוא הבין שזה עושה לו רע – הוא לא נוגע בשום דבר שמכיל חלב״.

״הבעיה היא שמחקרים מראים ש-70 אחוז מהאנשים שיודעים שיש להם תגובות אלרגיות חמורות למזון לא מצטיידים במזרק או לא יודעים להשתמש בו – דבר פשוט מאוד שכל איש צוות יכול ללמד", מוסיף ד"ר זלדין. "לכן, אם ידועה רגישות ברמה כזו, צריך להצטייד במזרק גם אם הוא נוסע לחו״ל וגם אם הוא רק יוצא לכמה דקות, כי כל שנה יש כמה סיפורים שנגמרים לא טוב בהקשר הזה״. האלרגיות הכי שכיחות למזון אצל ילדים הן חלב, ביצה ושומשום ואחריהן גם דגים ובוטנים. בקרב מבוגרים, נוספים לרשימה הזו גם פירות ים.

אפיפן (צילום: Rob Byron, Shutterstock)
מזרק אפיפן יכול להציל חיים במקרה של אלרגיה מסוכנת למזון | צילום: Rob Byron, Shutterstock

העור שלנו מגיב

סוג האלרגיה השלישי ממנו סובלים אנשים הוא אלרגיה של העור. פה מבקש ד״ר זלדין להבחין בין כמה תופעות. הראשונה היא פשוט גירוד: יכול להיות שאתם מתגרדים ומניחים שאתם אלרגיים למשהו, אבל מסתבר שגירוד יכול לא פעם להיות תופעה של עניין אחר: ״אלרגיה מורכבת בדרך כלל מכמה גורמים, כמו גירוד ואדמומיות, כך שאם אתם רק מתגרדים כדאי להגיע לרופא המשפחה לבירור כי יש מחלות פנימיות שיכולות לגרום לגירוד הזה״.

המציאות המגרדת של האלרגנים כוללת גם גירוד וגם פריחה, למשל. אפשרות אחת לאלרגיה עורית היא אסתמה של העור, מחלה ששכיחה במיוחד בקרב ילדים וחולפת בדרך כלל עד גיל ההתבגרות, אבל מופיעה גם אחרי. אגב, למי שסובל ממנה בצורה קשה יותר, יש לא פעם גם אלרגיה למזון. הטיפול במקרים הללו הם טיפולים מקומיים, ובמקרים מסוימים גם טיפולים בכדורים האנטי ארגניים. אפשרות אחרת היא סרפדת (או ״חרלת״). חצי מהמקרים של המחלה הזו מקורם בתגובה אוטו אימונית של הגוף, במסגרתה יוצר הגוף נוגדנים ומתגונן מפני רקמות הגוף עצמן במקום מפני גורם חיצוני. ״המקרים שדורשים התייחסות מיוחדת הם המקרים בהם יש נפיחות כתוצאה מהאלרגיה״, מסביר ד״ר זלדין: ״נפיחות בשפתיים, בגפיים, בכפות הידיים והרגליים ובמיוחד במקרה של כאבי בטן חוזרים ונשנים או נפיחות בדרכי הנשימה, חובה להגיע לאלרגיולוג מומחה כדי לברר את העניין״.

בנוסף לאלרגיות הללו, יש תופעה נוספת שנגרמת ממגע עם חומרים בסביבתנו: דלקת עור ממגע. בתופעה הזו, אדם ייגע במשהו – ויחווה נפיחות, אדמומיות וגירוד במקום המגע. הכוכב של התופעה הזו הוא הניקל, אותו מערבים בסגסוגות מתכת רבות: ״מי שאלרגי לניקל יחווה אדמומיות וגירוד במקום בו השרשרת נגעה – הצוואר״. אבל יש רגישות לא רק למתכות, אלא גם לחומרים ששכיחים בקוסמטיקה, למשל - לצבע לשיער: ״מי שאלרגי לחומרים הללו יחווה אודם חזק וגירוד חריף בקרקפת ולפעמים גם בפנים ופה אין מה להחליף צבעי שיער ולחזור על החוויה הלא נעימה, כי התגובה הולכת ומחריפה ככל שחוזרים ונחשפים לחומר״. במקום התקווה לאילוף של הגוף, ממליץ ד״ר זלדין להפסיק את השימוש במוצר החשוד ולהגיע לאלרגיולוג כדי לעבור ״פאטצ׳ טסט״, בדיקה בה מדביקים מדבקות עם חומרים שונים על העור ל-48 שעות כדי לראות למה אלרגי המטופל. אגב, אחרי אלה ברשימה, אם תהיתם, עומד גם חומר השימור פורמלדהיד הידוע שמעורר אלרגיות.

לעומת האלרגיות השכיחות הללו, להן מתווספות גם אלרגיה לתרופות כמו אנטיביוטיקה ופניצלינים, ישנן גם אלרגיות בהן פוגשים הרופאים לעיתים נדירות מאוד: ״האלרגיות הכי נדירות שאני פגשתי הן אלרגיות לחזירי ים ואלרגיה לאוכל היבש בו מאכילים את הדגים״, אומר ד״ר זלדין. 

>> אז בני כמה אתם באמת? היכנסו למחשבון הגיל האמיתי  שלנו ותגלו
>> לא ישנתם טוב? הנה כל מה שהגוף שלכם עושה ולא ידעתם