איפור קבוע הוא אחד הטרנדים היציבים ביותר בתחום האסתטיקה. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מתפתות לבצע הדגשה של השפתיים או הגבות, אבל הן לא תמיד מודעות לסיכונים הטמונים בפעולה.

איילת, 40 (שם בדוי) ניגשה לקוסמטיקאית כדי לבצע איפור קבוע בגבות. היא לא חלמה שתזדקק לשיקום בעזרת טיפולים נוספים שימשכו כשנתיים, וודאי שלא חשבה שלא תוכל ללכת לעבודה, או שתזדקק לכדורי הרגעה באופן קבוע. "הגעתי לקוסמטיקאית כדי לעשות איפור קבוע שיחזק את צבע הגבות שלי, שהיו בהירות ודלילות", היא מספרת. "כבר לאחר חודש הצבע דהה למעין גוון כחלחל, שלא התאים בכלל לצבע השיער שלי". בניסיון להציל את המצב, איילת פנתה לטכנאית איפור אחרת כדי להסיר את הצבע שהוחדר באמצעות קעקוע. אולם, הענין רק הלך והחמיר. "הטכנאית הראשונה שאליה פניתי קעקעה מעל הצבע הכחלחל מעין צבע גוף כדי לכסות את הצבע הכהה, מיותר לציין שזה לא עבד ויצר אפקט של כמה צבעים בגבה. הטכנאית השנייה ניסתה להסיר את הצבע באמצעות חומצות ומחטים. היא דקרה אותי בהרבה מקומות והחדירה כל מיני חומרים וצבעים לגבות. לצערי, היא ממש שרפה לי את העור ויצרה כוויות קשות, שלאחר מכן הצטלקו. זה שרף וכאב מאוד. עברתי ייסורים ותלאות, הרגשתי מצורעת".

כך, כשהיא מיואשת ומסתובבת עם עור חרוך ומצולק, איילת נאלצה לגדל פוני כדי להסתיר את הגבות. "הלכתי רק עם ראש כלפי מטה והתביישתי ללכת לעבודה. חוויתי פגיעה אנושה בביטחון העצמי שלי ובאיכות החיים, ועד היום אני נזקקת לכדורי הרגעה".

גם יפה (שם בדוי), נכוותה מטיפול כזה – בכל מובן המילה. "במהלך הטיפול חרטו לי על הגבות יותר מדי, מה שהוביל לזיהומים קשים. בסופו של דבר היו צריכים להסיר לי את הגבות בניתוח ולהשתיל לי גבות ועור חדשים, עברתי סיוט".

"סכנה בריאותית אמתית"

"אף אחת חלילה לא רוצה להגיע לארוחת החג עם גבות שרופות או עם כתמים וכוויות על הפנים, אבל זה קורה לא מעט לצערי", קובעת רווית אזוט, קוסמטיקאית ויו"ר ועד המיקרו-פיגמנטציה בהתאחדות המלאכה והתעשייה. "עם העלייה בביקוש, עלה גם מספר העוסקות בתחום שאינן בעלות הכשרה מתאימה. חלקן משתמשות בחומרים שעשויים להוות סכנה בריאותית אמתית. חלק מהן אף לא למדו בכלל את התחום או שהם עשו קורס בטיק-טוק או באינסטגרם וקוראות לעצמן טכנאיות איפור. היום כל אחת שלומדת איזשהו קורס ויש לה ניסיון של יומיים פותחת בית ספר בסלון".

מיקרובליידינג (צילום: שאטרסטוק)
נראה תמים אבל איפור קבוע עלול להיות מסוכן | צילום: שאטרסטוק

לדבריה, מדובר בפרוצדורות שעלולות להיות כרוכות בסיכון משמעותי. "אנשים לא מבינים שאיפור קבוע הוא פרוצדורה רפואית לכל דבר, זה מסוכן. גם הסרת כתמים למשל - זה ניתוח לכל דבר. אנחנו משתמשות במחטים, פוצעות את העור, יורד למטופלות הרבה דם לפעמים, מאלחשים. באיפור קבוע בעיניים למשל, צבע עלול להיכנס לעין, וזה יכול לגרום לדלקות – במקרה הקל. כבר נתקלתי גם במקרים של נשים שחטפו אלרגיה מהחומרים שאיתם עבדו, והיו גם כמה שאושפזו".

עוד היא מציינת כי לעתים רבות, מי שמבצעת את הטיפול לא מקפידה על כללי היגיינה נאותים. "רבות עובדות בלי כפפות למשל, הן לא מבינות שזו סכנת חיים. מעבר לכך, הן לא תמיד מודעות לעובדה שיש נשים שבכלל לא יכולות לעבור טיפול מהסוג הזה, כמו נשים שעוברות טיפולי כימותרפיה או כאלה שסובלות מאלרגיה. בארה"ב אם לא עברת מבחן אסור לך לעסוק בתחום ממש כמו רופאים, ובארץ זה ממש לא ככה. אני חוששת שעד שמישהי לא תמות חלילה מזיהום, המצב לא ישתנה".

תגובת משרד הבריאות:  "ככלל, מטפל במקצועות הבריאות מחויב ברישיון בהתאם לחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. טיפולים הכוללים הזרקות או ניתוחים למיניהם הם פעולות רפואיות המותרות על פי חוק לרופאים בלבד ולרופאי שיניים כחלק מהעיסוק ברפואת שיניים. ביצוע פעולה רפואית שלא על פי פקודת הרופאים, מהווה עבירה פלילית. במטרה לשמור על בריאות הציבור, קיימות תקנות של משרד הבריאות הקובעות מהו שימוש נכון וסטרילי במחטים לאיפור קבוע (מיקרובליידינג). לקוסמטיקאיות אסור לבצע הזרקות בפנים. משרד  הבריאות קבע תנאים לרישיון עסק למכונים לטיפול לא רפואי בגוף האדם, ובכלל זה למכוני קוסמטיקה, כאשר הפיקוח הוא באחריות הרשות המקומית. הפיקוח על הכשרת ועבודת בעלי מקצועות שאינם רפואיים אינו בסמכות משרד הבריאות".