כולנו יודעים מה מרגישים כשעייפים, אבל מתי זה הופך להיות מעמסה על התפקוד שלנו? מסתבר שיש כל מיני דברים שהגוף שלנו עושה כשהוא עייף, לרובם אנחנו לא שמים לב אליהם ואת חלקם אנחנו אפילו לא יודעים לפרש. הנה 7 דברים כאלה. רמז: כדאי לכם להשלים שעות שינה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. אתם לוחצים על העט ומקפיצים את הרגל

מה קורה בגוף? כשאתם מזיזים את השרירים שלכם אתם מסמנים למוח להישאר במצב ערני.

אם אתם חסרי מנוחה ומרגישים שאתם לא יכולים לשבת בשקט, זו כנראה הדרך של המוח שלכם להשאיר אתכם ערים. עם זאת, חוסר מנוחה יכול להיות גם סימן לצריכה של יותר מדי קפאין. הצריכה היומית המומלצת היא עד 4 כוסות קפה ביום, יותר מזה עלול לגרום לתופעות יותר רציניות שימחישו לכם כמה אתם צריכים לישון.

2. המוח שלכם מכבה את עצמו

מה קורה בגוף? חלקים מהמוח לוקחים תנומה קלה ומפסיקים לתפקד לכמה רגעים.

כשאתם באמת מותשים, החלקים במוח שאחראיים לתשומת לב לפרטים ולריכוז לפעמים פשוט לוקחים הפסקה מעיבוד מידע חדש. אלו מן פרקי זמן של "מיני שינה", שיכולים להיות גם רק לחצי שנייה, לכן אנחנו לא תמיד יודעים שזה קורה לנו. אגב, יש דרך לבדוק אם זה אכן קורה לכם. כנסו לחדר חשוך ושקט, שימו טיימר ל-5 דקות והחזיקו עיפרון ביד מבלי לזוז. אם העיפרון נופל לכם, סימן שאתם צריכים ללכת לישון.

3. קשה לכם לעשות כמה דברים בו זמנית

מה קורה בגוף? אתם לא מצליחים להחזיק את כוס הקפה שלכם ולעבור דרך הדלת לפני שהיא נסגרת.

שילוב פעולות פשוטות תחת זמן מוגבל הוא מבחן מעולה לבדוק אם אתם ערניים. כאשר אנחנו לא ישנים מספיק יש פגיעה בקואורדינציה. במחקר שנעשה בנושא התגלה כי אנשים שעברו לילה אחד בלי הרבה שינה חווים קשיי תפקוד בבוקר באותה מידה כמו אנשים שיכורים. מה שכן, לפחות אתם עדיין יכולים לחשוב בהגיון ולנתח מידע.

איש עייף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עייפים בעבודה? הנה מה שהגוף עושה בזמן שאנחנו מנסים לא להירדם על המחשב | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> יש לך מן בובז? 10 סימפטומים גבריים מדאיגים
>> טבעונות זה פשוט: כך תעשו את השינוי
>> שותים הרבה מים כדי להימנע מהנגאובר? זה לא עובד

4. תגובות קיצוניות

מה קורה בגוף? המוח שלכם אינו שולט מספיק על ההתנהגות שלכם, לכן התגובות שלכם לסביבה יותר קיצוניות מבדרך כלל.

כשאתם מתעוררים, אתם יותר מעודדים, הקפה מעולה, החתול הכי חמוד והשמיים מדהימים. זה רק עניין של זמן עד שזה ישתנה.

5. הרגשות שלכם בבלגן

מה קורה בגוף? אחרי ההיי של הבוקר, המערכת הרגשית שלכם מתחילה לעבוד באינטנסיביות.

אנשים עייפים נוטים להיות הרבה יותר אמוציונליים, לסבול ממצבי רוח משתנים ובאופן כללי להיות לא 100 אחוז הם. יותר קל לנו להפוך להיות מתוסכלים, לא סבלניים, פחות אכפתיים ופחות ממוקדים ברגשותיהם של אחרים כשאנחנו גמורים מעייפות. האמת, אנחנו די מניאקים כשאנחנו לא ישנים מספיק. ובעוד שקפאין יכול לעזור לנו לא להרגיש עייפים, הוא לא יכול לפתור את הבעיות הרגשיות שלנו שנובעות מחוסר שינה.

6. בא לכם על פחמימות בקטע אחר

מה קורה בגוף? רעב, רעב, רעב.

מחקרים מראים שמספיק לילה אחד של מעט שינה בכדי להפחית את רמות הורמון לפטין שמדכא תיאבון, ולהגביר את כמות ההורמון גרלין שמגביר רעב. ואכן, בניסוי שנערך באוניברסיטת קולורדו המשתתפים שקיבלו רק 4.5 שעות שינה דיווחו על רמות רעב גבוהות מאוד לעומת אלו שקיבלו 7 שעות שינה. אכילת ארוחת בוקר תוך שעה מרגע שקמתם בבוקר יכולה לשפר את הביצועים שלכם לאורך היום. קבלו את הפחמימות, הן יכולות לעזור לכם לתפקד, אבל שימו לב לאכול פחמימות מורכבות כדי שלא תחוו ירידת סוכר קיצונית.

7. אתם מקבלים כוח מחודש לקראת סוף היום

מה קורה בגוף? הגוף מנסה להשאיר אותנו ערים בערב כדי שהוא יוכל לחזור לקצב הרגיל שלו לאחר השינה.

כשאנחנו עייפים מאוד לאורך היום אנחנו מבטיחים לעצמנו שהלילה נלך לישון מוקדם. אבל אז, כשמגיע הערב, אנחנו פתאום ערניים שוב. זה עלול להכניס אותנו למעגל של מחסור מצטבר בשינה. לכן, אחרי יום עייף במיוחד אל תאמינו לפרץ האנרגיה המחודש של הערב ותלכו לישון מוקדם. השינה הטובה ביותר שלנו מתרחשת שעתיים לפני שעת היקיצה הטבעית שלנו, לכן, כדאי לדחות את המשימות שלכם למחר וללכת לישון, גם אם אתם לא עייפים. הרבה יותר קל להכריח את עצמכם ללכת לישון מאשר לקום בבוקר.  

>> הסופר פוד המדהים שישנה לכם את התפריט