מי מכן שעברה לידה או היריון כנראה יודעת לא מעט על שרירי רצפת האגן שלה. אך בעוד שהתעסקות בקבוצת שרירים זו נפוצה יותר לקראת ולאחר הלידה, נראה שעבודה על שרירים אלו יכולה להיות רלוונטית לכולן. הבעיה היא, שמעטות מודעות לכך. אז מתי ולמה אנחנו צריכות לבדוק את שרירי רצפת האגן שלנו ומה כדאי לנו לדעת עליהם? הנה חמישה דברים חשובים: 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

דליפות שתן אינן "נורמליות"

אולי חברה שלך או אחותך אמרו לך שזה נורמלי לסבול מדליפת שתן, אבל למעשה זה לא. "דליפות שתן הן נפוצות", מסבירה לורן פיטרסון, המתמחה בפיזיותרפיה למגזין Shape. "אבל הן ניתנות למניעה והן סימן לבעיה בשרירי רצפת האגן". זה תקף גם לגבי כאבים באגן. "סקס לא אמור להכאיב. לא אמור לכאוב לכן כשאתן משתמשות בטמפון", מוסיפה פיטרסון. במקרים רבים, כל מה שאתן צריכות לעשות זה ללמוד כיצד להפעיל את שרירי רצפת האגן.

כדאי לנסות תרגילי קיגל

שמעתן על תרגילי קיגל? מדובר בסדרת תרגילים שפותחו על ידי גינקולוג ומטרתם לסייע לנשים הסובלות מדליפת שתן (ולעתים מומלצים גם לנשים אחרי לידה). התרגילים נועדו לחיזוק שרירי רצפת האגן – אך חשוב לדעת לעשות אותם בדרך הנכונה. מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט המתמחה ברצפת האגן, שיידע כיצד לעבוד אתכם על השרירים הנכונים. חשוב לציין שתרגילי קיגל לא מתאימים לכל אחת וכדאי להיוועץ באיש מקצוע לפני שאתן פונות לטיפול הזה.

רצפת האגן זקוקה לשחרור

לא כולנו חייבות לחזק את שרירי האגן שלנו, חלקינו דווקא צריכות לשחרר אותם. "רצפת האגן היא כמו כל שריר אחר וניתן לאמץ אותו יתר על המידה. אם תחזיקו משקולת כבדה במשך יותר מדי זמן, שריר הזרוע יתעייף ויתחיל לכאוב", מסבירה רייצ'ל גלמן, פיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת האגן. אם שרירי רצפת האגן שלכן מתוחים, אתן תחוו כאבים בזמן קיום יחסי מין ו/או דליפת שתן. כלומר, התסמינים הללו יכולים להופיע גם כששרירי האגן רפויים וגם כשהם מתוחים מדי.

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: זה הירק הכי מזוהם על השולחן שלכם
>> מחקר: זאת השעה הכי מומלצת ביום לאכול קינוח
>> חשבה שזה טחורים - האבחון האמיתי שינה את חייה 

פיטרסון ממליצה על תרגיל Happy Baby, במהלכו שוכבים על הגב, כשהרגליים באוויר וכפות הרגליים צמודות אחת לשנייה. ואם זה קשה מדי, נסו את זה: הרגליים על הרצפה וכפות הרגליים צמודות אחת לשנייה. פיזיותרפיסט ככל הנראה גם יעבור אתכן על נשימה סרעפתית, או נשימת בטן – אחד הצעדים הראשונים לטיפול בשרירי רצפת אגן מתוחים.

ייתכן שתצטרכו לרמוז על כך לרופא משפחה שלכם

מרבית רופאי המשפחה לא שואלים שאלות על רצפת האגן – וזה אחד המכשולים הגדולים ביותר לפתרון בעיות בריאותיות באזור זה של הגוף. ישנם מחקרים המוכיחים כי רופאים רבים לא שואלים שאלות ספציפיות הקשורות לתפקוד שרירי האגן, כמו האם כואב בזמן קיום יחסי מין או האם ישנה חוסר שליטה על הסוגרים. ומטופלות רבות מרגישות לא בנוח לשאול מיוזמתן. אם האבחון או הטיפול שניתנו לכן על ידי רופא המשפחה שלכן לא מספק אתכן, נסו לפנות למומחים לרצפת האגן כדי לקבל חוות דעת שנייה.

היציאות שלכן גם משפיעות

אם חוויתן עצירות לאחרונה, ייתכן שכדאי לכן לשתף את רופא המשפחה שלכן. הקושי במעבר צואה והמאמץ שאתן נאלצות לעשות בשירותים, יכולים להשפיע לא מעט על שרירי רצפת האגן. לפי גלמן, אם אתן סובלות מעצירות בתדירות גבוהה, זה בהחלט יכול להוביל לקושי בתפקוד שרירי האגן. תזונה בריאה הכוללת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים והמון מים, יכולה לסייע לכן לפתור את העצירות ולמנוע אותה. גם תנוחת הישיבה על האסלה יכולה להשפיע על השרירים באזור, אז אולי כדאי לכן לשקול להשתמש בשרפרף כך שזווית הישיבה תהיה אופטימלית למתן צואה בריא וקל יותר.