בתחילת יולי נרשמו הימים החמים אי פעם. בארה"ב, איטליה, ספרד ויוון הגיעו הטמפרטורות עד ל-47 מעלות; בנמל התעופה הבינלאומי של המפרץ הפרסי באיראן, הורגש חום של 66 מעלות במהלך יולי וגם אצלנו צפוי החל משבת גל חום קיצוני ברחבי הארץ. כמובן, הקיץ הזה לא מתלוצץ, וההכבדה בעומסי החום מורגשת. מאוד.

חום קיצוני הוא מסוכן ביותר, ואף יכול להיות קטלני. חשיפה ממושכת לטמפרטורות חמות עלולה לגרום לתשישות חום, מכת חום, התכווצויות חום, כוויות שמש ופריחה. תינוקות וילדים צעירים, מבוגרים מעל גיל 65, אנשים הסובלים מעודף משקל ואנשים הנוטלים תרופות מסוימות - כמו אמפטמינים ותרופות נוגדות דיכאון - נמצאים בסיכון הגבוה ביותר למחלות הקשורות לחום. אנשים שעובדים בחוץ וחשופים לשמש ולחום נמצאים גם בסיכון גבוה יותר.

ילדים מייצרים יותר חום גוף ומזיעים פחות ממבוגרים, מה שהופך אותם לרגישים יותר לחום. "גם העור שלהם פגיע", אומרת ל-VOX ג'ואנה כהן, רופא, ילדים במרכז ג'ונס הופקינס. "הם עלולים להישרף בקלות רבה יותר' וכוויות שמש מעלות את טמפרטורת הגוף שלך ויכולות לתרום גם להתחממות יתר ולהתייבשות".

"כמו ילדים, גם לאנשים מבוגרים אין תגובה מהירה או יעילה להתמודדות עם חום", מסבירה ד"ר ראלי טודמן מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה, "וגופם לא מתקרר מהר כמו שאר האוכלוסייה". אך לא רק מבוגרים וילדים בסכנה כמובן – כולם צריכים לנקוט אמצעי זהירות בזמן חום קיצוני. כשהלחות עולה על 75 אחוז, היכולת של הגוף להתקרר על ידי הזעה אינה יעילה. הנה כמה דברים שאפשר לעשות כדי לצלוח את גלי החום בשלום.  

>> ההשפעות הקשות של חום קיצוני על הגוף והנפש

שמרו על הבית והגוף שלכם קרירים ככל האפשר

אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע את נזקי החום היא להישאר בבניין ממוזג (למרות שמיזוג אוויר תורם לשינויי האקלים). אפשר להוריד את הטמפרטורה בבית שלך על ידי סגירת התריסים והווילונות כדי למנוע מאור השמש לחמם את הבית, וכן להימנע משימוש בכיריים ובתנור. סגרו דלתות וחלונות כדי שהחום לא יברח. 

עוד דרכים להתקרר בבית: הימנעו מפעילות גופנית או פעילות מאומצת, עשו מקלחת צוננת, הניחו בדים רטובים או קרח על מפרקי הידיים, הצוואר והרקות, לבשו בגדים בהירים ורופפים מבדי כותנה ופשתן.

אישה במקלחת (צילום:  Olesya Kuznetsova, Shutterstock)
מקלחת צוננת תחזיר את הכוחות | צילום: Olesya Kuznetsova, Shutterstock

מחוץ לבית: זמן לבקר במוזיאון

מוזיאונים, ספריות, בתי קולנוע, בתי קפה, קניונים וחנויות יכולים להציע הפוגות מהחום. אל תשאירו ילדים וחיות מחמד ללא השגחה ברכב.

הילדים צריכים לצאת החוצה? פעילויות בחוץ בטוחות כל עוד יש צל ומים זמינים, כמו בריכה, חוף, חצר או פארק עם ממטרות. אם הילדים מתכוונים לעשות פעילות גופנית, כמו לשחק כדורגל בחוץ, הם צריכים לעשות הפסקות תכופות ולהיכנס לצל, ומדי פעם להיכנס לחלל ממוזג להתקרר.

כולם, בכל גיל, צריכים לנוח בצל ככל האפשר, למרוח קרם הגנה ולחבוש כובע, ואם אפשר – להימנע מלצאת בשעות הצהריים החמות ביותר. 

כך משפיעה פעילות גופנית על המוח שלנו ועל הזיכרון (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
חפשו מקומות מוצלים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שמירה על לחות עוזרת לווסת את טמפרטורת הגוף. בימים חמים צריך לשתות יותר מים, גם אם לא מרגישים צמאים ולא מתאמצים – קחו איתכם בקבוק ולגמו ממנו כל העת. הימנעו ממשקאות אלכוהוליים או משקאות המכילים קפאין, שעלולים לתרום להתייבשות. אם אתם (או הילדים) מתעבים מים, לכו על מי קוקוס, חלב או משקאות ספורט עם אלקטרוליטים. שימו לב אם אתם מבקרים מספיק בשירותים, ואם השתן שלכם לא כהה מדי. כדי לבדוק אם ילדיכם מיובשים אפשר לצבוט אותם בעדינות. אם העור חוזר לעצמו במהירות הכול בסדר.

עובדים בחוץ? היזהרו כפליים

אנשים שעובדים בחוץ צריכים לשתות כוס מים כל 15 עד 20 דקות, להימרח בקרם הגנה, ולנשנש מזונות עם תכולת מים גבוהה, כמו גלידה ואבטיח.

אישה אוכלת אבטיח (צילום: Aleksandr Markin, shutterstock)
לכו על מזונות עם תכולת מים גבוהה | צילום: Aleksandr Markin, shutterstock

גם לחיות המחמד מגיע

התייחסו לחיות המחמד שלכם כמו שאתם מתייחסים לתינוק: אל תשאירו אותן בחוץ, הפעילו עבורן את המזגן, ותמיד השאירו את קערת המים שלהן מלאה. שימו לב גם לכפות הרגליים שלהן – הליכה על כביש בשמש קופחת יכולה להותיר כוויות על כפות הרגליים שלהן. היזהרו.

אישה מטיילת עם כלב מסוג רועה גרמני (צילום: Alex Eidelman, shutterstock)
מתכון לאסון | צילום: Alex Eidelman, shutterstock