דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל (בראשות חבר הכנסת רם שפע), סוקר את הטיפול בנפגעי הימורים בישראל החל מהיקף ההתמכרות, המסגרות הקיימות לטיפול ומידת יישום המלצות הוועדה בנושא שהגישה את מסקנותיה לפני כשלוש שנים. הדו"ח נכתב על ידי מרב פלג-גבאי.

התמכרות להימורים מוגדרת כהפרעה התנהגותית שמתבטאת בפעילות חוזרת ונשנית גם כשהיא גורמת לנזקים כמו הפסדי כספים, פגיעה בבריאות ובמערכות יחסים, מצוקה נפשית והשלכות הרסניות בתחומי העבודה וההשכלה. 

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

ארכיון (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

מעל רבע מיליון מכורים בישראל

הדו"ח מציין כי בישראל מתקיימים הימורים גם במסגרות חוקיות באמצעות שני 'מפעל הפיס' והמועצה להסדר הימורים. על פי משרד הרווחה, חלק מהמטופלים נגד התמכרות, מדווחים שהימורים חוקיים מהווים חלק משמעותי מפעילותם ההימורית. על פי סקר שנערך בשנת 2021 עבור 'מפעל הפיס', עולה כי שיעור המשתתפים בכל סוגי ההגרלות וההימורים החוקיים בשנה האחרונה מגיל 18 ומעלה היה 39%, כ-2.4 מיליון תושבים.

כותבי המחקר פנו למשרדי הממשלה הרלוונטיים במטרה לברר את היקף תופעת ההתמכרות להימורים בישראל ומתברר שאין נתונים מדויקים על מספר המכורים להימורים בישראל. בדו"ח מבקר המדינה משנת 2019 הוערך מספרם ביותר מ-110,000 בני אדם, הערכה שהתבססה על דו"ח תקופתי שנערך עבור 'מפעל הפיס'.

בסקר משנת 2021 שבוצע אף הוא עבור 'מפעל הפיס' והתבסס על תשובות סובייקטיביות לשאלות אישיות, נמצא כי שיעור המהמרים בסיכון גבוה ובינוני להתמכרות היה %6.4 מכלל המדגם ו-%9.11 מקרב המשתתפים בהגרלות ובהימורים. בכלל האוכלוסייה מדובר, לפי שיעורים אלה, ביותר מרבע מיליון בני אדם מעל גיל 18, וזאת ללא התייחסות להיקף הסיכון בקרב קטינים.

היקף תופעת ההתמכרות להימורים בישראל הוערך גם בסקר שבוצע על-ידי מכון ברנדמן בשנת 2021, המבוסס על תשובות סובייקטיביות שענו הנשאלים על תשע שאלות. בסקר נמצא כי שיעור המהמרים בסיכון בינוני וגבוה להתמכרות להגרלות ולהימורים היה %6.4 מכלל המדגם ו-%9.11 מקרב המשתתפים בהגרלות, בהימורי ספורט ובמשחקי מזל. נתונים שמשמעותם לכלל האוכלוסייה הבגירה היא קצת יותר מרבע מיליון בני אדם.

חשוב לציין כי מאחר ומדובר בסקרים שהוזמנו עבור אחד נשני גופים שאחראים על ההימורים החוקיים בישראל, יש להתייחס עליהם באופן מוגבל. אחת ההמלצות הייתה ביצוע מחקר בלתי תלוי לא של מפעל הפיס, אך ההמלצה לא יושמה.

האינטרנט משפיע משמעותית על היקף ההתמכרות

בארבעת העשורים האחרונים חל גידול חסר תקדים בהיקף ההימורים ברחבי העולם ובעקבות זאת התרחבה גם תופעת ההתמכרות להימורים. לפי מסמך של ארגון הבריאות העולמי, נכון לשנת 2016 השכיחות של בעיית הימורים חמורה פעילה הייתה בין 1.0% ל-6% מהאוכלוסייה. שיעור אנשים עם בעיות קלות יותר ללא ביטויים קליניים לצד כאלו שנמצאים בסיכון לפתח בעיה, גדול פי 2 או 3. העלייה בזמינותם של ההימורים, בהיקף ההשתתפות בהם ובהיקף ההוצאות עליהם התאפשרה בחלקה על ידי התרבות אתרי ההימורים הנגישים והזמינים באינטרנט. שיחות ההימורים באינטרנט בקרב קטינים גדלה פי 3 בשנים האחרונות.

הוחרמו מכונות הימורים, מחשבים  וכסף מזומ (צילום: דוברות המשטרה, חדשות)
צילום: דוברות המשטרה, חדשות

היקף הטיפול: לא מותאם לנפגעים

הדו"ח מצטט את קובץ האבחנות הפסיכיאטריות של איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי לפיו, כמחצית מהמהמרים המגיעים לטיפול מתאפיינים במחשבות אובדניות וחלקם גם בנסיונות אובדניים בפועל. בישראל, רק מיעוט מכלל נפגעי ההימורים מגיע לקבלת טיפול. בשנת 2020 נרשמו במשרד הרווחה 770 מטופלים, שיעור הפונים לטיפול הרשומים במשרד היה כ-%3.0%-7.0 מכלל נפגעי ההימורים.

מהנתונים שהתקבלו מהמשרד עולה כי כמעט עמד על כ-3%, ושיעור האזרחים הוותיקים היה 9% בשנים 2018 ו-2019 ו-12% בשנת 2020 .מספר המטופלים הגדול ביותר הוא במחוז הדרום.

הטיפול בנפגעי הימורים, כמו גם בנפגעי התמכרויות אחרות, מתקיים הן במסגרות ציבוריות והן במסגרות חוץ-ביתיות. רובן מיועדות לכלל ההתמכרויות, כלומר, רובן אינן ייעודיות לטיפול בהתמכרות להימוריםלדברי משרד הרווחה, שילוב בין מתמודדים עם התמכרות להימורים לבין מתמודדים עם התמכרויות אחרות הוא מאתגר בשל השוני בין האוכלוסיות, ובשל חוסר רצון מצד רוב נפגעי ההימורים להשתלב במסגרות אלה, עד כדי עזיבת הטיפול. גם גורמי טיפול ששוחחו עם מחברי המחקר סברו כי חלק מהפעילויות במסגרות הללו, המיועדות כאמור לכלל ההתמכרויות, אינן מתאימות בהכרח לנפגעי הימורים, המתאפיינים בחלק גדול מהמקרים בהשכלה תיכונית או אקדמית.

במסגרות החוץ-ביתיות יש 672 אלטרנטיבות סך הכול, ולדברי מנהל השירות לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה מגיעים אליהן בשנה בממוצע כ-1,500 אנשים הסובלים מהתמכרויות שונות. בשנת 2020 טופלו ב-12 הקהילות הטיפוליות שממומנות על ידי משרד הרווחה 961 איש.

חלק גדול מהמלצות הוועדה לא יושמו

על פי הדו"ח, בשנת 2016 החליטה הממשלה על הקמת ועדה בין-משרדית לטיפול, שיפור ובניית מערך הטיפול במכורים להימורים. הוועדה גיבשה המלצות שפורסמו בתחילת שנת 2019, שכללו בין היתר, קמפיין להעלאת המודעות להתמכרות להימורים ולאפשרויות הטיפול – המלצה שלא יושמה; מתן מענה ראשוני לפניות באמצעות קו טלפוני ואתר אינטרנט ייעודיים, ההמלצה לא יושמה ברמה הממשלתית, אם כי קו סיוע טלפוני פועל כיום באמצעות עמותות; הקמת מרכזי טיפול אזוריים לטיפול ייעודי – רק חלק מהשירותים שפורטו בהמלצה מסופקים כיום על ידי יחידות הטיפול ברשויות המקומיות, אך ראוי לציין את הוספת חמשת המרכזים הייעודיים בהפעלת עמותות, המוגבלת בשלב זה לשלוש שנים.

ח"כ רם שפע, יו"ר הועדה המיוחדת לסמים והתמכרויות: "הדוח משקף תמונה ברורה ועגומה בכל הנוגע למענים הקיימים עבור מכורים ומכורות להימורים. לצערנו, בעת שהגורם המרכזי שמממן את המחקר אודות תופעת ההתמכרות להימורים הוא מפעל הפיס, האמון על ההימורים החוקיים בישראל, קשה מאוד להעריך באופן מהימן את היקף התופעה לספק לה מענה ראוי. אני מברך על פרסום הדוח ומודה לעובדי מחלקת המחקר של הכנסת על שנענו לבקשת הוועדה לענייני סמים והתמכרויות וסייעו בשפיכת אור על הנושא הזה. הוועדה בראשותי תמשיך לעקוב אחר הנושא ולוודא כי המדינה תיקח אחריות על כל אותם מכורים ומכורות, שלא מוצאים מזור במסגרות הקיימות לטיפול בהתמכרות בשל התמכרותם הייחודית."

חבר הכנסת רם שפע (צילום: דוברות הכנסת)
צילום: דוברות הכנסת