"בזמן שעיטם שלי נלחם בעזה יחד עם עוד רבים וטובים, אנחנו כאן בעורף נלחמים על הדבקות בחיים", כך כתבה יונית אפרתי מנס הרים, בפוסט מרגש ששיתפה לאחר שתרמה כליה. "אנחנו ננצח, כי אנחנו עם שבוחר בחיים, אנחנו עם שבוחר בנתינה ובערבות הדדית, דווקא עכשיו נגביר את האור ונגביר את עשיית הטוב, נבחר באחדות, בהעדפת העם על פני אינטרסים אישיים", המשיכה.

כשפנינו אליה היום (שלישי) כשבועיים לאחר הניתוח, בצניעותה, אמרה לנו יונית שהיא מסכימה לספר על התהליך שעברה רק "כדי לעודד אנשים נוספים לתרום". לדבריה, תהליך ההתאוששות היה מאתגר, אבל הרוב כבר מאחוריה. "ידעתי מראש שהשבועיים הראשונים הם הקשים ביותר והתכוננתי לזה מראש. אבל מה זה שבועיים לעומת חיים שלמים שאת מעניקה לבן אדם?".

את תהליך ההתאמה לניתוח שנערך בבי"ח בלינסון החלה לפני כשנה. "בתקופה הזאת בודקים שהמועמד לניתוח אכן מתאים לתרומה. הם עושים בדיקות רפואיות אבל גם נפשיות וסביבתיות כדי לוודא שיש מי שיתמוך בנו לאחר התרומה".

יש לה 3 בנים, הגדול שבהם לוחם בעזה. "לא סיפרתי לו על היום שבו אני נכנסת לניתוח כי אין תקשורת עם מי שנמצא בעזה. לשמחתי, הוא התקשר במקרה יום לפני שנכנסתי לניתוח והספקתי לספר לו".

איך הוא הגיב?

"הוא תמך מאוד ושמח. אנחנו מגיעים ממקום של נתינה, כולם במשפחה עודדו אותי, גם אחותי ובעלה תרמו, וגם הסביבה בנס הרים מאוד תמכה ופרגנה, זו קהילה מדהימה ותומכת. ברחוב שלנו יש עוד 3 אנשים שתרמו כליה ואני זוכה להמון ארוחות ופינוקים. גם השר חילי טרופר שבעצמו עבר תהליך דומה, מגיע לביקורים ואשתו המקסימה, שהיא אחות במקצועה מלווה אותי ודואגת לי".

לא היו מחשבות לדחות או לבטל לנוכח המצב? בכל זאת, הבן שלך בעזה וזה לא קל.

"יש תורמים שהחליטו לדחות את התרומה אבל אני חשבתי שדווקא בתקופה הזאת זה אפילו יותר נכון. הערבות ההדדית, ראיית האחר - המלחמה מגיעה אחרי תקופה איומה של קרע בעם, וזו בדיוק ההזדמנות לתקן, להעניק לאחר בלי להכיר אותו וללא קשר לדעותיו. אני מאמינה שככל שנרבה באור, נוכל לגרש את החושך. מעבר לזה, העשייה עוזרת גם לי. מה עדיף – שאשב בבית ואדאג?".

בשבת לפני כשבועיים, מיד לאחר שעברה את הניתוח בהצלחה, בנה של יונית הגיע הביתה. "זו הייתה המתנה הכי גדולה שיכולתי לבקש. אני מקווה שכולנו נדע להתגבר על המחלוקות, שהנתינה המדהימה שהחלה בתקופת המלחמה תימשך גם אחריה ושכל החיילים והחטופים ישובו לבתם בריאים ושלמים".