"יום בהיר של שמש ואין שום עננים", שר דני סנדרסון, וסיכם יפה את העובדה ששמש עושה טוב למצב הרוח שלנו. אבל מחיר השיזוף והחשיפה הלא מוגנת הוא עצום, בייחוד כשמדובר בקרניים האולטרא-סגולות, שמעלות את הסיכון לחלות בסרטן העור הקטלני - מלנומה. האם בהירי עור סובלים פחות מהמחלה ומדוע חשוב לשמור על העור בכל גיל? להלן חמש אמונות שגויות שאנחנו נוטים לייחס לשמש, וגם האמת שתעזור לכם להבין מה אתם צריכים לעשות כדי לשמור על העור שלכם בריא ויפה לאורך שנים.

מלנומה תוקפת בעיקר בהירי עור

לא מדויק: בשנת 2019 אובחנו בישראל 1,818 חולי מלנומה, מתוכם נפטרו ממלנומה חודרנית 213 אנשים. ריבוי נקודות חן ונמשים, עיניים ועור בהירים הם בהחלט גורם סיכון מובהק, אבל הוא אינו היחיד. אנשים שבמשפחתם היסטוריה של מלנומה אמנם חשופים יותר למחלה, אך גם אם נחשפתם לשמש לאורך זמן או סבלתם מכוויות שמש בילדותכם אתם נמצאים בסיכון כזה.  גורמי סיכון נוספים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן העור, הם חשיפה לקרינה אולטרא-סגולית, שמקורה בעיקר בקרינת השמש, וגם במתקני שיזוף מלאכותיים. 

העור שלנו "זוכר"

נכון: העור שלנו לא שוכח נזקי עבר ולמעשה גידולים סרטניים עלולים להופיע גם שנים ארוכות לאחר החשיפה בפועל. נגעי  המלנומה נראים כמו נקודת חן לא שגרתית, בעלת צורה, צבע וגבולות לא ברורים. אם יש לכם חשד, ולו הקטן ביותר, גשו להיבדק!

מרבית הנגעים אינם סרטניים

נכון: רוב הנגעים בביופסיה מתבררים כנגעים שפירים ולא ממאירים. אם מתגלה מלנומה, המטופל יידרש לניתוח נוסף להרחבת השוליים, תלוי בעומק הגידול. במלנומות חודרניות יותר, הבדיקות הנוספות כוללות בדיקת קשריות הלימפה, או בדיקות הדמיה לאיתור גרורות. רוב המלנומות שטוחות, ולאחר הסרתן אחוזי הריפוי גבוהים. לעומת זאת, אחוזי ההישרדות עשויים להיות נמוכים יותר במקרה של מחלה עמוקה יותר, בעיקר אם המחלה התפשטה לקשריות הלימפה או שלחה גרורות. במצב זה מלנומה עשויה להפוך למחלה אגרסיבית.כאשר יש חשד לגידול, הטיפול הפשוט הוא ניתוח קטן בהרדמה מקומית, שבו מסירים את אותה נקודה, שנשלחת לבדיקת ביופסיה.

כיום קל יותר לטפל במלנומה

נכון: עד לפני כ-15 שנים, חולים עם מלנומה גרורתית עמדו בפני צפי רע במיוחד לתגובה לטיפול, או להחלמה והטיפולים הכימותרפיים שניתנו באותם ימים לחולים, לא הביאו לתועלת משמעותית. הסטטיסטיקה להישרדותם של חולי מלנומה גרורתית לתקופה של חמש שנים הגיעה ל-5% בלבד מקרב המאובחנים. כיום, המצב טוב יותר עם פריצות דרך משמעותיות, כמו למשל טיפולים ביולוגיים ממוקדי מטרה, הידועים כבעלי תופעות לוואי נסבלות; וכן טיפולים אימונותרפיים המשפרים את יכולתה של מערכת החיסון לפעול כנגד תאי הגידול, עם סיכוי ממשי להביא לנסיגת המחלה ולהחלמה מלאה. בשורה תחתונה - ממצב שבו לא הייתה כמעט תקווה לחולי מלנומה גרורתית, הנתונים היום מראים כי כ-60% מהמטופלים הגיבו לטיפול האימונותרפי בנסיגה של מחלתם ו-20%  הגיבו בהיעלמות מוחלטת של המלנומה. 

טיפול חדש באמצעות צואה עשוי להועיל לחולים

נכון: לעזרת האימונותרפיה, קיימת טכניקת טיפול חדשנית של השתלת צואה, המבוצעת במספר מכונים גדולים בעולם, בהם גם מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ולמלנומה בבית-החולים שיבא. בטיפול נוטלים צואה מחולה שהחלים בעקבות טיפול אימונותרפי, ומחלקים אותה לקפסולות מיוחדות באמצעות טכנולוגיה ייעודית. הצואה מכילה הרכב חיידקים שבמתן לחולה אחר באותו סוג של סרטן, עשוי לשפר את יעילות האימונותרפיה. במחקר שנערך במכון אלה, כ-30% מהחולים שלא הגיבו לטיפול אימונותרפי, הגיבו לטיפול המשלב בין תרופה אימונותרפית והשתלת צואה, עד לנסיגה מוחלטת של המחלה הגרורתית.

אישה מורחת קרם הגנה מהשמש (צילום: Rido, shutterstock)
קרם הגנה הוא תמיד "מאסט" | צילום: Rido, shutterstock

כללי הזהב לשהייה בשמש ולמניעת התפתחות סרטן העור

  1. חבשו כובע והשתמשו בקרם הגנה בעל מסנן קרינה של 30 SPF ומעלה – בכל מקום ולא רק בים
  2. היו מודעים לאזורים החשופים של הגוף: הפנים, הגב, כפות הידיים והרגליים, הזרועות והעורף.
  3. הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 – 16:00.4. בעת שהייה ממושכת בשמש הימרחו בכל שעתיים – גם בצל - הגנו בצורה זו גם על הילדים.

הכותב הוא ד"ר גיא בן בצלאל, אונקולוג מומחה לגידולי עור ולמלנומה, מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ולמלנומה, המרכז הרפואי שיבא תל השומר.

 הקו החם של העמותה הישראלית לסרטן העור פועל מידי יום