לפני כמה ימים חשף השחקן עומר דרור בחשבון האינסטגרם שלו: "באתי להוריד שערות מהאוזניים עם מספריים - וגזרתי לעצמי את האוזן". הכוכב סיפר שבעקבות התקרית הלא נעימה נאלץ לקבל טיפול דחוף בבית החולים.

האם הפעולה הזאת אכן מסוכנת? ובכן, ראשית כמה עובדות: לאוזן החיצונה שלנו יש מבנה עדין מאוד המורכב בחלקו החיצוני מסחוס, בחלקו הפנימי מעצם – וסופו הוא למעשה עור התוף שלנו. הדופן של האוזן החיצונה היא עור עדין ודק מאוד הנקרע ונפצע בקלות, ולכן הוא גם עשוי לדמם בקלות. בתוכו בלוטות המפרישות שעווה, וגם שערות שלהן תפקיד בסינון גופים זרים, מזהמים ולכלוכים המאיימים להיכנס לאוזן. אגב, מידת השׂיעוּר משתנה בין אנשים שונים, גברים ונשים, וגם הגיל שלנו עשוי להשפיע עליה. עם זאת, אוזן שעירה אינה מוגנת יותר בהכרח.

אולם מעבר לעניין האסתטי שמפריע לרבים, לשיער באוזן לפעמים יש אפילו אפקט שלילי, משום שהוא כולא את השעווה הטבעית בתוכה, מה שעלול ליצור 'פקק' של שעווה.

עומר דרור הגיע לבית החולים אחרי שחתך לעצמו את האוזן (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של עומר דרור, instagram)
פעולה אסתטית שהסתבכה. עומר דרור | צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של עומר דרור, instagram

לגזור או לא?

אפשר לבצע קיצוץ של שערות האוזן מסיבה אסתטית או לצורך הימנעות מכליאת שעווה, אבל שימו לב - חשוב שמי שעושה את זה יראה את מה שהוא גוזר. כשאנחנו גוזרים לעצמנו את השערות באוזן, קשה לראות היטב את האזור ולכוון, מה שמוביל לסכנה לפגיעה בעור העדין של התעלה, וכך גם לכאבים, דימום והגדלת הסיכוי לזיהומים. במקרים קיצוניים גם עשויה להתרחש פגיעה חמורה יותר בעור התוף. כמו כן, יש להימנע לחלוטין משיטות הכרוכות במריטת השערות (כמו שימוש בפינצטה-מלקטת, שעווה או תלישה ידנית), העלולות לגרום אף הן לפגיעות שצוינו.

הכותב הוא ד"ר אילן בלאו, מומחה לאף, אוזן, גרון במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית ובמחוז שרון שומרון של הכללית