בכל כיתה, חוג או תנועת נוער, באוניברסיטה, בעבודה, במסיבות, וסתם במפגש בין החברים תמיד יהיה את זה או את זו שיצליחו להתבלט מעל כולם. הבוסים אוהבים אותם, הם מוזמנים לכל המסיבות הכי שוות, וגם אם מעצבן אותנו שהם תמיד בתפקיד מסמר הערב, קשה שלא לחבב אותם. אז מה גורם להם להיות כל כך אטרקטיביים?

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אתר Yahho Health ליקט שש תכונות שהופכות אנשים לאטרקטיביים – על בסיס מחקרים שונים. "תכונות אלו הם תוצר של גנים, סביבה ואבולוציה", אומר ד"ר דוד שק, נשיא ומנכ"ל של אלמנט'ס בריאות התנהגותית ל- yahoo בריאות, "אבל גם אם אין לך באופן טבעי את התמהיל שמייצר את המשיכה המגנטית, החדשות הטובות הן שאתה יכול לשפר את התכונות הללו". האומנם? לפי הרשימה, אלו 6 התכונות שהופכות אדם לאטרקטיבי:

1. אופטימיות זוהרת ומדבקת – הם תמיד יראו את חצי הכוס המלאה, מה שיאפשר להם להביע את האמפתיה ולהעמיק יחסים וקשרים. אמנם מחקרים הצביעו על כך שאופטימיות היא במידה מסוימת תכונה גנטית - מחקר שנעשה באוניברסיטת UCLA הראה כי רגשות של אופטימיות והערכה עצמית קשורים עם גן הקולט אוקסיטוצין ספציפי - אך לדעת החוקר שק, עדיין ניתן ללמוד ולאמן את המוח איך להיות אופטימי. "טיפול התנהגותי קוגניטיבי, מדיטציה ומודעות יכולים לעזור להתגבר על הנטייה שלילית בחשיבה", אומר שק.

2. חושבים מהר ונוטפי קסם בכל מפגש - כריזמה היא תכונה בולטת מאוד של אדם ממגנט. מחקר חדש מצביע על כך שהיכולת לחשוב במהירות קשורה לכריזמה. חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד מצאו כי משתתפי המחקר שהראו מהירות גבוהה יותר במשימות קוגניטיביות, דורגו על ידי חבריהם כ"כריזמטיים".

3. משרים ביטחון - כאשר אדם חי בשלום ובנוח עם עצמו, הדבר מקל עליו לקחת על עצמו תפקידים הדורשים מנהיגות. אין זה אומר שכדי לחקות את התכונה הזו צריך לפעול בשחצנות, הכוונה היא פשוט לא להשוות את עצמך לאנשים סביבך, כיוון שכאשר אדם משווה את עצמו לסביבה, הוא חש נחות ממנה, והמיקוד עובר ממי שהוא לעד כמה הוא לא מספיק טוב.

4. נאמנים לעצמם - האותנטיות והיכולת להישאר נאמנים לעצמכם יגרום לכם להיות מאושרים. מחקר מאוניברסיטת פנסילבניה מראה כי אותנטיות עוזרת לאנשים להישאר גם בריאים. כאשר אדם יודע מי הוא והוא דבק בזה, שביעות הרצון שלו מחייו תהיה גדולה ומשמעותית יותר – והוא ימשוך יותר אנשים אליו.

אישה מרצה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
היכולת לעורר אמון בקרב הקהל שלך משפיעה על הכריזמה שלך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

5. מדברים ברהיטות - גם כשהם לא יודעים על מה הם בכלל מדברים, האנשים האלה תמיד יגישו את זה מלוטש וחינני. הם יכולים להניע את הקהל שלהם ולעורר רגשות כמו אמון. ממחקר שנעשה בהרווארד עלה כי תכונה כזו נראה בקרב מועמדים לנשיאות – אלו אשר מתחמקים משאלות ועושים זאת בחן רב במקום להשיב תשובות עם קורטוב של אי ודאות, הם הטיפוסים הפופולריים יותר.

6. בעלי חוש הומור מנצח – לואי סי קיי הגאון, סיינפלד וגם וודי אלן גורמים לכולנו לצחוק ולהבין עד כמה זה לא פשוט, ודורש תבונה גבוהה למדי. כאשר אדם גורם לאנשים לצחוק, זה שובר את הקרח וגורם להם להרגיש בנוח. חוש הומור טוב מצביע על יכולות קוגניטיביות מורכבות. שק טוען כי "כדי להיות מצחיק או למצוא הומור בדברים, אדם חייב להיות מסוגל להתאים את עצמו להלך רוחם ודפוס מחשבתם של אחרים".

עוד ב-mako בריאות:
>> השתלות פין בקרוב יהיו ניתוח שגרתי
>> חסין כמו בסין: כך תעברו את החורף הבא
>> מדע החליטה: מה ההבדל בין תה שחור לתה ירוק?

הצד האפל

כל תכונה שנאספה ברשימה זו חיובית, אבל האם רק אנשים "טובים" ממגנטים? לא בטוח. פרופ' אבי בסר, המשנה לנשיא המכללה האקדמית ספיר וחוקר בתחום האישיות, מביא כדוגמא מבנה אישיותי שנקרא "השלישייה האפלה": "לאנשים אלו אפשר להתמגנט, אבל מהסיבות הלא נכונות. יש להם רמה גבוהה של נרקיסיסטיות, תחבולנות, אנטיסוציאליות ופסיכופתיה. הם מסוגלים לדבר על נושאים שהם לא מבינים בהם בחינניות וכריזמה - זו תכונה של נרקסיסטים, הם משדרים ביטחון גבוה, אך הוא מכסה על חוסר ביטחון, הם תחבולנים ויודעים לצאת ממצבים ולדבר ברהיטות, יודעים מה האחר צריך - זה נראה כמו אמפתיה אבל למעשה נועד לנצל את האחר לצרכים שלהם. אלו אותם אנשים שהוליכו שולל אנשים אחרים, גרמו להם ללכת אחריהם לשלם להם כספים רבים או כל דבר אחר ולהבין רק בסוף שניצלו אותם".

בסר מוסיף כי כל אחת משש התכונות הנ"ל יכולה להוסיף ליכולת שלך לייצר קשרים טובים עם אנשים, אבל זה הרבה יותר מורכב ממה שזה נראה. "השאלה היא באיזה מינון, באיזה הרכב ובאיזה קונטקסט, כי כל שינוי כזה ימשוך אנשים שונים. אדם יותר מדי אופטימי אולי ייראה לנו נאיבי מדי, ואנו לא נימשך לאנשים כאלה אלא דווקא לאופטימיים זהירים. גם תכונה כמו הומור - השאלה היא איזה סוג של הומור? שצוחק על אחרים ועשוי לגרום לדחייה או כזה שמשרה אווירה טובה? סוגים שונים של הומור גם הם ימשכו אנשים שונים", אומר בסר.

האם נוכל לרכוש את התכונות הללו?

"אתה לא נולד עם התכונות הללו, גם אם יש בסיס גנטי זו אינטראקציה בין אלמנטים מולדים להשפעות סביבתיות", אומר פרופ' בסר, "אם יש חלק מורש זה הפוטנציאל האינטלקטואלי, הסביבה משנה כמה הדבר יבוא לידי ביטוי. אך היכולת ללמוד את הדברים האלה היא מאוד מוגבלת ולתקופת חיים ספציפית, כמו הילדות המוקדמת - בה אפשר לדוגמה לפתח דימוי עצמי יותר טוב. רוב התכונות שצוינו נשענות על תפיסת העצמי".

ג'רי סיינפלד (צילום: Handout, GettyImages IL)
חוש הומור תמיד יגרום לסובבים אתכם להרגיש בנוח | צילום: Handout, GettyImages IL

לטענתו של פרופ' בסר, אפשר לנסות לתרגל ולשפר תכונות מסוימות כמו לדוגמא אופטימיות, אך לרוב באופן זמני, וכמובן לא מקצה לקצה. "אי אפשר להפוך אדם לממגנט כתכונת אישיות אלא לעשות עבודה ולמגנט לזמן קצר, ללמד אותו להתראיין טוב או לעמוד מול קהל, בדומה לעבודה שעושים עם שחקן, כי היכולת להיות אותנטי משמעותית מאוד".  

בבסיס הדברים ניצבת גם האינטליגנציה, אך לא רק הקוגניטיבית אלא גם הרגשית והחברתית. "אינטליגנציה רגשית היא מולדת אך אפשר לפתח ולשפר אותה", אומר פרופ' בסר ומציין תכונה נוספת שלא הוזכרה והיא אינטואיציה, אותה תכונה שלא מבוססת על התפיסה הממשית של חוויה דרך חושים, אלא ידיעה בלתי אמצעית. "אם יש לך אינטואיציה בין אישית גבוהה יש לך גם אינטליגנציה רגשית גבוהה. צניעות היא גם תכונה ממגנטת. אך חשוב לזכור שיש חשיבות לתקופה, לזמן ולתרבות, תכונות ממגנטות בקונטקסט תרבותי, והן גם משתנות בין גברים ונשים". 

>> רוצים להתחיל להתאמן? הדרך הכי אפקטיבית לעשות זאת