נפגשנו לשיחת סלון עם 8 נשים מעל גיל 40. 7 מהן אימהות ואחת אינה מעוניינת כלל בילדים. כשניסינו להבין כמה מהן משתמשות באמצעי מניעה, הופתענו מהתשובות: רק שתי נשים העידו על כך שהן משתמשות בהתקנים למניעת הריון ורק אחת מהן בגלולות. זאת, אף שלאף אחת מהנשים אין כוונה להרות שוב בעתיד.

"אני לא משתמשת בכלום. אם אכנס להיריון, זה כנראה סימן שאני צריכה להיות אמא בפעם השלישית ואקבל את זה בברכה", מתלוצצת יעל בת 46, אמא לשני ילדים שלא נראית מודאגת במיוחד.

"בימינו, הסיכוי שינחת לי טיל בסלון גדול יותר", אומרת ורד, בת 40. "זה סיכון שאני פשוט מוכנה לקחת. אני מאוד מקווה שלא איאלץ להתמודד עם ידיעה על היריון נוסף".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

היריון מעל גיל 40 אינו נדיר

ד"ר בני חן, מנהל תחום רפואת נשים ב"מאוחדת", מזהיר מפני שאננות יתר: "נשים בגיל 40 ומעלה בהחלט יכולות להרות באופן ספונטני וכדאי להביא את זה בחשבון. אמנם הסיכוי לכך באמת קטן לאחר גיל 40 ויורד ככל שהאישה מתבגרת, אך הוא קיים ואינו מזערי. למעשה, אני יכול להעיד על כך שבעבודתי היומיומית אני נתקל בנשים רבות בגיל מבוגר יחסית שמתבשרות על היריון לא מתכונן. העניין בולט בעיקר באוכלוסייה החרדית, שבה לא נדיר לראות נשים בגיל 40 ומעלה שמעוניינות להרחיב את המשפחה, ולכן אינן משתמשות באמצעי מניעה. לאחרונה נתקלתי גם באישה בת 48 שנכנסה להיריון במפתיע באופן ספונטני לחלוטין".

אמצעי מניעה (צילום: shutterstock | godshutter)
כל אחת ומה שמתאים לה | צילום: shutterstock | godshutter

ד"ר חן, עד איזה גיל כדאי להשתמש באמצעי מניעה?

"באופן כללי, אני ממליץ לכל אישה שאינה מעוניינת להרות להשתמש באמצעי מניעה. על מנת לדעת את הגיל שבו ניתן לחדול מכך, כדאי לגשת לרופא הנשים המטפל לקראת גיל 48, ולבקש ממנו הפניה לביצוע בדיקות הורמונליות. מדובר בבדיקות דם המאפשרות לכל אישה לדעת אם היא הגיע לשלב המנופאוזה המכונה 'גיל המעבר'. במהלך הבדיקה ייבדקו נוכחותם של 3 הורמונים המעידים על פעילות השחלות. כאשר הבדיקות יוכיחו כי האישה אינה חווה תהליך ביוץ יותר, ניתן להסיק מכך כמובן שאינה יכולה להרות. במקרה כזה אין צורך בנטילת אמצעי מניעה". ד"ר חן מציין שלעיתים רבות, השימוש באמצעי המניעה בשלב זה יוחלף באמצעי הורמונלי אחר שמתאים לגיל המעבר.

מחזיקה חפיסת גלולות (צילום: Image Point Fr, shutterstock)
עדיפות לגלולות שמכילות רק פרוגסטרון | צילום: Image Point Fr, shutterstock

מה לגבי נשים שמסתמכות על המחזור החודשי כאינדיקציה לפוריות?

"הווסת, המתבטאת בדימום שמופיע בכל חודש, בהחלט עשויה להעיד על מצב של פריון. הבעיה היא שלא תמיד ברור מתי אכן מדובר במחזור חודשי או שמא מדובר בדימום מסיבה אחרת. לעיתים רבות בגיל מבוגר מדובר בהפרשות הורמונליות שיכולות להתבטא באופן דומה ולהטעות".

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה שחייבים להפסיק להשתמש במקלון אוזניים
>> חוקרים קובעים: זהו משך הזמן האידאלי לחופשה 
>> הניתוחים הפלסטיים המטורפים של הקוריאנים

מהו אמצעי המניעה המומלץ ביותר עבור נשים מעל גיל 35 שאינן מעוניינות בילדים?

"ישנם כמה סוגי אמצעי מניעה, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. הפופולריים ביותר הם ההתקנים הנרתיקיים (התוך רחמיים) – חלקם מכילים הורמונים וחלקם לא. גם הגלולות נפוצות מאוד בשימוש. באופן כללי, על מנת להתאים את אמצעי המניעה הטוב ביותר עבור האישה באופן אישי, אני תמיד מציע להתייעץ עם הגינקולוג המטפל. ככלל, התקנים הם אמצעי מניעה מצוין שנשים רבות בוחרות בו. אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שלהם זה שלא צריך 'להתעסק' איתם, בניגוד לגלולות שחשוב לזכור ליטול מדי יום. גם גלולות הן אמצעי מניעה מוכר ומומלץ, אם כי אני נוטה להמליץ על כאלה שאינן מכילות אסטרוגן אלא רק פרוגסטרון. זאת עקב עדויות שונות לגבי בעיות שעלולות להיגרם כתוצאה משימוש בגלולות שמכילות הורמון זה. בין היתר, ידוע שהן מגדילות את הסיכון לקרישיות יתר בדם וכן מעלות מעט את הסיכון לסרטן שד. זוהי גם הסיבה שמומלץ לבחור בהתקן רחמי שאינו מכיל הורמון זה. את דבריי אסייג כמובן ואדגיש כי לא מדובר בהמלצה גורפת. כאמור, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל שיוכל להתאים לאישה את אמצעי המניעה הטוב ביותר עבורה. בהזדמנות זו חשוב לציין כי אמצעי מניעה 'טבעיים' המבוססים על בדיקת חום הגוף אינם מדויקים ולכן אינם מומלצים. כמו כן, חשוב לזכור שגם הנקה היא לא אמצעי מניעה. גם נשים מיניקות ללא הופעת וסת יכולות להיכנס להיריון".