השחקנית לוסי הייל בת ה-32 שיתפה לאחרונה על ההתמודדות שלה עם פצעי אקנה, שלדבריה התפרצו אצלה רק בגיל מבוגר, וגרמו לה להרגיש שהיא רוצה "לזחול לתוך חור".

"היו דמעות. היו ימים שלא רציתי להיות מול מצלמה. אני זוכרת שיום אחד הייתי ביום צילומים לסדרה "שקרניות קטנות", הם רצו שניראה בצורה מסוימת - היינו צריכים להאיר במיוחד את העור שלי כדי לשקף אותו בצורה אחרת כדי שלא יראו את האקנה שלי. אני זוכרת שהייתי כל כך נבוכה ומבואסת".

לדבריה, עם השנים היא צברה יותר ביטחון והבנה איך לטפל בעור. "לא ידעתי שאני לא אמורה להשתמש במוצרים שאנשים עם עור יבש משתמשים בהם", סיפרה בראיון. "רציתי להשתמש בהכל, אז פשוט הייתי משתמשת בכל המוצרים, בלי להבין מה תהיה התגובה. עכשיו אני כבר יודעת שיש לי עור מעורב, שמנוני בחלקים מסוימים ויבש בחלקים מסוימים, וזה מה שמוביל להתפרצויות".

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

מה יכול לגרום להתפרצות אקנה בגיל מבוגר?

לדברי ד"ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור, אקנה הינה תופעה שכיחה בקרב בני נוער עד שכ-85% יסבלו מאקנה בדרגה כזו או אחרת בגיל ההתבגרות. אצל הרוב המוחלט זה חולף במהלך שנות העשרים אבל אצל בערך 15% זה ימשיך גם בחיים הבוגרים.

מה הגורם הראשוני להתפרצות?
"הסיבה לאקנה לרוב טמונה בהמפץ ההורמונלי שמופיע בשנות ההתבגרות. השינויים ההורמונליים הפתאומיים גורמים לעליה בהפרשת חלב מבלוטות החלב, שגשוג חיידקי ודלקת קלינית שנראית כמו אקנה. כמו כן יש נטייה גנטית לאקנה וידוע שיש גורמים אחרים המשפיעים על כך כמו איפור, קרמים עתירי שומן, מסכות, והסרת שיער מהפנים.

"מחלות או גידולים מפרי הורמונים יכולים להחמיר אקנה, תרופות מסוימות גם כן ולפעמים גם הריון אצל נשים. כל דבר הגורם לשינוי באיזון ההורמונים יכול להחמיר אקנה, אפילו החלפה של גלולה רגילה. כך גם סטרואידים ותרופות לסרטן. בגיל ההתבגרות לא עושים בירור להופעת אקנה. אולם אם פתאום מופיע אקנה בשנים מאוחרות יותר צריך לוודא שאין הפרעה הורמונלית, שאין איזה טריגר כמו קרם או מייקאפ שומני או אפילו מסנן קרינה שמכיל שומן הגורם לזה".

האם יש אנשים שחשופים יותר לאקנה?
"אנחנו לא יודעים מהם גורמי הסיכון ומי חשוף יותר למעט העניין הגנטי ותכשירים שומניים. בגדול מי שיש לו עור שמן אשר נוטה להפרשת חלב מוגברת יותר בסיכון לפתח פצעונים ואקנה לאחר גיל ההתבגרות, ולכן צריך שגרת טיפוח מותאמת אישית שכוללת קרמים, איפור ומסנני קרינה נטולי שומן".

האם יש מזונות שמעודדים אקנה?
"הרבה דובר על הקשר בין תזונה לבין אקנה אולם מעט מאוד מוכח בהקשר זה. אצל אנשים ספציפיים מאוד יש קשר בין תזונה עתירת שומן לבין החמרה באקנה. אולם אצל הרוב אין קשר שכזה. כנ"ל לגבי תזונה עתירת חלב ולכן אם שמים לב אצל בנאדם ספציפי שהאקנה מחמיר לאחר תזונה ספציפית מומלץ למעט. אבל זו לא הנחיה גורפת ובניגוד לאמונה הרווחת זה לא דבר מוכח".