לעור שלנו יש יכולת יוצאת דופן להתחדש. השכבה החיצונית של העור מורכבת מתאים מתים וכאשר אלה נופלים ונושרים, נכנסים במקומם תאים אחרים. כך, החלק החיצוני של העור, אותו אנו רואים ממשיך ומתחדש. בעוד שפעולת ההתחדשות נמצאת בשיאה כשאנחנו צעירים, הרי שככל שגופנו מתבגר, קצב חלופת התאים הופך להיות איטי יותר. בד בבד, כתוצאה מאובדן של רקמה תת עורית, שכבת העור שלנו גם הופכת להיות דקה יותר. זו הסיבה לכך שעם השנים העור הופך להיות יבש יותר ויובש זה עשוי לגרום לגרד.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז איך כדאי לשמור על עור פנים מאוזן בכל שלב בחיינו?

קודם כל חובה לשלב בין הגנה מפני קרינה ונזקי השמש ובין תכשירים המנקים את העור ומעניקים לו לחות. השילוב ביניהם יוצר מצד אחד הגנה לעור ומנגד מטפח ומזין אותו. על מנת שתוכלו לדעת מתי להשתמש במה, שאלנו את ד"ר אסי לוי, רופא עור בכיר בבית החולים בילינסון, ואספנו עבורכם את הטיפים שיעשו לכם סדר בעניינים:

סוד העור המאוזן

עור בריא הוא תוצאה של איזון עדין בין גורמים חיצוניים ותנאים פנימיים הכוללים בתוכם את רמת שומניות העור, דרגת החומציות, הלחות הטבעית, נקיון וזרימת הדם, מזג אוויר (לרבות טמפרטורה ויובש), זיהום וכמובן חשיפה לקרינת שמש. כל עוד האיזון נשמר, העור שלנו נראה בריא וקורן אך אם הוא מופר עלולות להתרחש מספר תופעות שונות בהן יובש, עור מתוח, שמנוני, אדמומי מגורה ועוד.

טעות רווחת היא המחשבה שיש לבחור בין עור נקי לבין עור יפה ומטופל. למעשה, כדי שהעור שלנו יהיה מאוזן, צריך פשוט להעניק לו טיפול מאוזן. איך עושים את זה? נקודת התחלה טובה היא בהבנת הצרכים השונים לפי הגיל והתאמת סוג הניקוי לסוג העור.

נערים ונערות בגיל ההתבגרות (בני 14-18):

כאילו לגיל ההתבגרות אין מספיק בעיות, גם העור מצטרף לחגיגה. בגלל שההורמונים בדם נמצאים במסיבה סוערת בגילאים אלו, עור הפנים נוטה להיות שומני מאוד. במידה ומופיעים מעט פצעי בגרות (אקנה) אך לא ברמה הזקוקה לטיפול תרופתי, כדאי להשתמש במוצרים השומרים על איזון של העור הצעיר, כאלה שמפחיתים בעדינות את שומניות מבלי לייבש את העור. בבחירת המוצר חשוב מאוד לקרוא את התווית ולוודא שהתרחיץ מנקה את העור מבלי לסתום את הנקבוביות ומותיר את העור במרקם רך ונעים. מומלץ להשלים את הניקוי עם קרם הגנה נגד השמש שאינו מכיל שומנים (oil free).

בשורה התחתונה:

1. תרחיץ ניקוי מפחית שומניות השומר על איזון העור
2. קרם הגנה

לימודים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עור פנים מאוזן: כן, חשוב גם בגיל הזה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בני 18-25:

בטווח גילאים זה עור הפנים נוטה עדיין להיות שומני אך רמת השומניות כבר פחותה בהשוואה לזו של גיל ההתבגרות. לכן, במרבית המקרים ניתן דווקא לנצל את השומניות הזו ולהסתפק בתוספת לחות קלה. אם העור שלכם עונה להגדרה זו, מרחו בבוקר קרם הגנה ולעת ערב השתמשו בתרחיץ ניקוי יעודי שישמור על איזון עור הפנים שלכם וינקה אותו מבלי לגרום ליובש. ניתן גם למרוח, לאחר הניקוי, תחליב השומר על הלחות בעור.

עוד ב-mako בריאות:
>> מדגדג לכם האף? איך מחזירים אפצ'י שברח?
>> סקס לא חייב להיות סקסי: ככה זה נראה בסריקת 4D
>> שינה טובה: 8 המאכלים שיעזרו לכם לישון

בשורה התחתונה:

1. תרחיץ ניקוי השומר על איזון העור
2. קרם הגנה
3- תוספת לחות קלה

בני 25-45:

נכון, שנות ה-20 המאוחרות ושנות ה-30 עדיין נחשבות לצעירות (ובינינו, בעידן של היום גם בני ה-40 פעילים, נמרצים וחיוניים כמו הצעירים), אך מבחינה כרונולוגית זהו השלב בו הגיל בדרך כלל מתחיל להראות את אותותיו והעור פוצח למעשה בתהליך המרתיע הנקרא הזדקנות. לכן, כדאי להתחיל בטיפול מניעתי: חשוב מאוד להשתמש בתחליב ניקוי עדין השומר על איזון העור, למרוח קרם עשיר וכמובן גם קרם הגנה. מאחר ובמרבית המקרים בשלב זה של החיים עור הפנים כבר לא שומני באופן טבעי, מוצרים עשירים יותר המיועדים להזנת עור מתבגר יעניקו טיפול טוב ורך יותר.

בשורה התחתונה:

1. תחליב ניקוי עדין השומר על איזון העור
2. קרם לחות מעשיר
3 קרם הגנה

קרם ידיים (צילום: jupiter images)
"היובש שמרגישים בעור לא בהכרח קשור לגיל" | צילום: jupiter images

בני 45 ומעלה:

בגילאים אלה הגנה מפני קרינת השמש הופכת לחשובה אף יותר. מעבר לנזקים העלולים לגרום למחלות קשות כגון סרטן העור, קרני השמש הפוגעות בעור שהפך עם השנים לדק ולייבש יותר, גורמות לפיגמנטציה ולקמטים. לכן, כחלק בלתי נפרד משמירה על עור מאוזן בגיל המבוגר ומהצורך להגן עליו מפני תהליך ההזדקנות, חשוב לשלב מריחה של קרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה, תחליב ניקוי עדין (שלא יפגע בעור הדק) וכן קרם לחות עשיר לעור יבש.

בשורה התחתונה:

1. תחליב ניקוי עדין השומר על איזון העור
2. קרם לחות עשיר לעור יבש
3. קרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה

חווים יובש בעור שאינו קשור לגיל? אפשר לפתור את זה

"היובש שמרגישים בעור לא בהכרח קשור לגיל" מסביר ד"ר לוי. "ישנן סיבות נוספות רבות כמו טמפרטורה נמוכה, מזג אוויר יבש ואפילו רחיצה תכופה של כפות הידיים. לא הרבה מודעים לכך אבל אפילו סבונים חזקים עלולים להביא לפגיעה בשכבה החיצונית של העור. הדבר מתרחש גם כאשר משתמשים בספוג אמבט או במים חמים מאוד". מרבית תופעות אלו שכיחות בחורף ובמזג אוויר יבש או קר. על מנת לסייע לעור להשתקם מומלץ להשתמש בתחליב ניקוי מאוזן, המותאם לעור עדין, המאפשר ניקוי יסודי של העור תוך שמירה על הלחות שלו.