זה נשמע כמו שאלה די פשוטה: מה עדיף - להתקלח אחרי שמתעוררים בבוקר או לפני שהולכים לישון? אבל אם תשאלו קצת מסביב תבינו מיד שמתנהל סביב השאלה הזו ויכוח עיקש הכולל שני מחנות: אנשי הבוקר ואנשי הלילה. נדירים הם אלה שבוחרים בשתי האופציות, אבל מה שבטוח הוא שהגישור בין שני המחנות האלו הוא בלתי אפשרי. אז מה כן יכול לעזור לנו להכריע? המדע. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כדאי לכם להתקלח בבוקר אם

יש לכם עור שמנוני

מקלחת בוקר תעזור לכם להתרענן ותנקה את הנקבוביות שלכם, שצוברות שמנוניות במהלך הלילה. בנוסף, אם אתם מאלה שמזיעים בלילה, מקלחת בוקר היא הפתרון האידיאלי בשבילכם. "ככל שאנחנו סובלים יותר משמנוניות - מה שקורה בעיקר בקרקפת, אנחנו צריכים לחפוף יותר". אומר ד"ר בועז גבאי, מומחה לרפואת עור, ביה"ח מאיר כפר סבא, אחראי תחום רפואת עור במחוז שרון שומרון, שירותי בריאות כללית. "מידת הדחיפות תלויה בכמות השומן שמייצרת הקרקפת. בנוסף, שיער שטופל בתכשירים כימיים הוא יבש יותר ולכן צריך לחפוף אותו פחות". אגב, למקרה שתהיתם, כשאנחנו חופפים את השיער שלנו אנחנו צריכים להתרכז בעיקר בחפיפה של הקרקפת ולא של השיער - בדיוק מאותן הסיבות.

בא לכם להתגלח על הבוקר

מקלחת יכולה לרכך את שערות הפנים ולהקל על תהליך הגילוח. "בכדי שהגילוח יהיה קל יותר צריך להרטיב את השיער, ורצוי במים חמים לפני הגילוח", אומר ד"ר גבאי. "יש שממליצים להשתמש בקצף, ויש כאלה שאומרים דווקא שכדאי להתגלח בלי תכשירים מיוחדים תחת זרם המים במקלחת". ואם אתם תוהים מתי הכי כדאי להתגלח, אחרי סאונה הגילוח יהיה הרבה יותר קל.

היה לכם יום נקי מחיידקים

אם אתם נמצאים רוב היום בבית או במקומות ממוזגים אחרים ואתם לא מרגישים שהתלכלכתם, זה בסדר לדחות את המקלחת לבוקר. אם לא אכפת לכם לקום מוקדם, אתם יכולים ליהנות מהתרעננות נהדרת שתעשה לכם אחלה סיפתח ליום.

>> עוד ב-mako בריאות:
בדיקת הצ'יפ הגנטי שתגלה אם יש לילד שלכם סכיזופרניה
מדהים: הרופא הזה הצליח לתקן את גבו העקום של מונתאר בן ה-17
שום, זעתר ומרק כתום: כל הדרכים הטבעיות לטפל בבטן כואבת

כדאי לכם להתקלח בערב אם

אתם צריכים להירגע לפני השינה

אם קשה לכם להירדם בלי לעבור חוויה מרעננת ומרגיעה, מקלחת לילה היא בשבילכם. תחת זרם המים תוכלו לסדר את המחשבות שלכם, לשטוף את דאגות היום ולהתכונן לשינה רגועה. זה מאוד מומלץ למי שסובל מבעיות שינה וצריך לעשות את הקאט הזה לפני שהוא נכנס למיטה.

איפור (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
איפור זה סוג של חומר זר על הגוף, ממש כמו לכלוך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אתם מתאפרים

חשוב מאוד להוריד איפור לפני השינה כדי לתת לנקבוביות להיות פתוחות ולנשום. "מומלץ להוריד את האיפור לפני השינה משום שזה סוג של חומר זר על הגוף, ממש כמו לכלוך", אומר ד"ר גבאי. "השאיפה שלנו היא לא לתת לחומרים זרים להיות על הגוף שלנו ליותר מדי שעות".

יש לכם עור יבש

אם יש לכם עור יבש, חוץ מזה שלא כדאי לכם להתקלח יותר מדי זמן, אתם גם חייבים למרוח קרמים או שמנים על העור לאחר מכן. כדי שתוכלו לתת לקרם להיספג בעור כמו שצריך וללכוד את הלחות הטבעית שלו, כדאי לכם להתקלח בערב ולפנות זמן לשימוש בקרם לחות. "הנה כמה טיפים לטיפול בעור יבש, בדגש על מי שסובל מאסטמה של העור", ד"ר גבאי מוסיף, "חשוב להתרחץ במים פושרים ולא חמים מדי, להגביל את השהיה במים ל-5 עד 10 דקות ולהגביל את השימוש בסבון לאזורים החשובים - לא חייבים להשתמש בסבון בכל הגוף". וכמובן שלאחר הרחצה, חשוב למרוח הרבה קרם לחות, שיהיה מספיק סמיך וללא בישום.

הסביבה שלכם לא סטרילית

אם אתם מאוד פעילים לאורך היום, ויוצא לכם להזיע די הרבה - מקלחת לילה היא בשבילכם. "הזעה עלולה לגרום לגירוי בעור, לכן, אחרי שמזיעים צריך להתרחץ". אומר ד"ר גבאי, "גם לאחר כל פעילות גופנית צריך להתקלח, משום שהזיעה עלולה לסתום את הנקבוביות. יש לכך תופעה עורית שנקראת מיליאריה (בשפה עממית: חררה), זו סתימה של בלוטות הזיעה שיוצרת שלפוחיות קטנטנות או נקודות אדומות שמופיעות בעקבות סתימת בלוטות הזיעה".

המלצת הרופא 

"אין תשובה חותכת לגבי הוויכוח הזה. זה עניין של נוחות, כל אחד לפי הנוחות שלו", אומר ד"ר גבאי, "אפשר להתקלח גם פעמיים ביום - גם בבוקר וגם בערב - במידה וחם ומזיעים. וכמובן שמי שעובד בעבודות מלוכלכות צריך להתקלח ישר לאחר העבודה שלו".

>> רוצים לרזות ולהמשיך לאכול כמה שאתם רוצים? נסו את דיאטת החלבונים שלנו