אנחנו רגילים להתלונן על רופאים, על טעויות שהם עושים באבחונים, על כך שהם לא מסבירים לנו היטב את מהלך הטיפול, ורואים אותנו כעוד מספר בתור ארוך מאוד של פציינטים. אבל תמיד יש יוצאים מהכלל. זו סיפורה של רופאה אחת, שעושה הכל כדי לא לפספס דבר אצל המטופלים שבאים אליה מדי יום.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"הצילה את החיים של הבת שלי"

דורית יוסף (44), מיוקנעם עילית, אימא לשלושה ילדים, מכירה את ד"ר יוליה גנדלסמן מקרוב, למעשה, היא מלווה אותה למעלה מ-20 שנה. "יוליה טיפלה בבתי הבכורה - גל הודיה - מאז שנולדה. כיום היא בת 20, אבל כשהייתה בת 6, תקף אותה חיידק אלים. כאבה לה הרגל והיא החלה לצלוע, פניתי מיד לד"ר גנדלסמן שהציעה קומפרסים ומנוחה, אך הפצירה בנו לעדכן אותה למחרת על הבוקר מה מצבה של גל. באותה תקופה הייתי בהריון עם בני האמצעי בחודש תשיעי. בלילה עלה לגל החום, בבוקר התייצבנו שוב במרפאתה והיא אמרה לי: "תארזי תיק לידה ותעלו מהר לבית חולים רוטשילד, שם תבקשי את ד"ר אנג'ל, מומחה לאורתופדיה". בלי שום בדיקה מיוחדת, רק על פי הסימפטומים היא ידעה מה יש לגל. נסענו בהמלצתה ובאותו לילה גל נותחה, ד"ר אנג'ל טיפל בה וחייה ניצלו.

"למרות שהיינו מטופלים בבית החולים, ד"ר גנדלסמן שמרה אתנו על קשר כל הזמן: היא ביקשה לדעת מדדים של בדיקות, הרגיעה אותנו, והרגישה אחריות לכל אורך הדרך. גל נותחה פעמיים כי החיידק לא עזב את הגוף שלה, ואחרי הניתוח השני אני ילדתי במקביל ברמב"ם. הרופאים הסבירו שאם לא היינו מגיעים בזמן, גל יכלה לאבד את הרגל או את חייה, היא פשוט הצילה אותה. זה אמנם רק מקרה בודד אבל היא נמצאת שם בשבילנו כל הזמן: קשובה לשאלות ולצרכים, תמיד אפשר להתייעץ איתה בטלפון, בכל שעה היא מתפנה אליך ונותנת תשומת לב, יש מעט מאוד רופאים כאלה, אם בכלל".

זוהר עובדיה (צילום: באדיבות זוהר עובדיה)
"לאורך כל הדרך לילדה שלי היו המון בעיות והיא טיפלה בה מכל הלב". זוהר עובדיה | צילום: באדיבות זוהר עובדיה

הלקוח הוא לא סתם מספר

"אם היה פרס יוקרתי לרופאים, ד"ר יוליה גנדלסמן הייתה צריכה לקבל אותו כי היא עובדת מכל הלב", מספרת זוהר עובדיה, שבתה טופלה שנים רבות על ידי רופאת הילדים בקופת חולים לאומית ביוקנעם. ביתה האמצעית של עובדיה (47) נולדה כפגית, בשבוע 26. לאחר טיפולים ארוכים בבית החולים, זוהר וביתה חזרו לביתן והמשיכו בטיפול אצל ד"ר יוליה גנדלסמן. "יוליה נתנה לנו טיפול מכיל וחם, הקנתה לנו הרבה ביטחון, שזה מאוד חשוב להורים לפג עם הרבה מאוד בעיות בריאותיות. יכולנו להתקשר מתי שרק רצינו, אפילו באמצע הלילה.

"כשבתי הייתה בת שנה היא התאשפזה ברמב"ם בגלל התקף אסתמה קשה וטופלה באוהל חמצן", היא ממשיכה לספר. "אך שם היא נדבקה בווירוס של הקאות ושלשולים ובבית החולים אמרו לנו שעדיף לחזור איתה הביתה – בגלל המצב הפגיע שלה. במשך 10 ימים ד"ר גנדלסמן באה אלינו יום יום הביתה, כדי לטפל בה ולראות מה שלומה. זה ממש לא מובן מאליו. היא רופאה מיוחדת, כזו ששומרת על קשר חם וקרוב עם הפציינטים שלה, מטפלת בילד באמפתיה ובהכלה. היא רופאה שעובדת מכל הלב ומתוך שליחות. מגיע לה שכולם יידעו מי היא. אם היה פרס יוקרתי לרופאים, היא זו שהייתה צריכה לקבל אותו". 

עוד ב-mako בריאות:
>> מדגדג לכם האף? איך מחזירים אפצ'י שברח?
>> סקס לא חייב להיות סקסי: ככה זה נראה בסריקת 4D
>> שינה טובה: 8 המאכלים שיעזרו לכם לישון

עובדיה מספרת כי הטיפול לא נגמר בשלב הינקות. "לאורך כל הדרך לילדה שלי היו המון בעיות והיא טיפלה בה מכל הלב. למשל, פגים סובלים בהמשך מבעיות של קשב וריכוז, וד"ר גנדלסמן לכל אורך הדרך הדריכה אותנו והפנתה אותנו למי שיכול לתת תמיכה וסיוע בתחום, כדי שבתנו תעלה לכיתה א' ותקבל את כל המענה לקשייה".

מי את, ד"ר גנדלסמן?

ד"ר יוליה גנדלסמן (57) נולדה בסן פטרסבורג, שם סיימה לימודי רפואת ילדים ועבדה 8 שנים עד שעלתה ארצה מטעמי ציונות בשנת 89', מעט לפני גל העלייה הגדול מברית המועצות. לאחר קורס השלמות שעשתה בב"ש, קבעה את מרפאתה בקופת חולים לאומית בסניף יוקנעם, שם היא עובדת כבר 25 שנים. "הספקתי להזדקן שם", צוחקת ד"ר גנדלסמן, "אני גרה בחיפה, ונשואה לפיזיקאי שעובד באלביט מערכות. יש לי שני בנים: אחד בן 29, איש הייטק, ובני השני קצין מודיעין בן 20. שניהם לא רצו ללכת ללמוד רפואה. אבל בני הבכור נשוי לסטודנטית לרפואה, היה לו צורך כנראה לסגור מעגל".

ד"ר גנדלסמן (צילום: באדיבות קופת חולים לאומית)
עובדת מכל הלב. ד"ר גנדלסמן | צילום: באדיבות קופת חולים לאומית

ד"ר גנדלסמן מדברת בצניעות על הקשר החם שנוצר עם מטופליה. "יוקנעם זה מקום קטן, אני מגדלת כבר דור שני של פציינטים, היחסים שלנו אישיים והרבה מעבר לפציינט ורופא. אני לא מאמינה שרופאה אמורה רק לחלק מרשמים וברגע שהפציינטים יוצאים מהדלת היא שוכחת מה קורה איתם. אני משתדלת לסיים את הטיפול, לבדוק שאכן נטלו את התרופות, אם הם מאושפזים אני בודקת מה קורה איתם בבתי החולים. לכל פציינט יש את הטלפון שלי והם יכולים לפנות אליי מתי שהם רק רוצים: שבתות, חגים, והאמת היא שהם לא מנצלים את זה לרעה אלא רק מתי שהם באמת צריכים. אני יודעת שזה לא מקובל אבל אצלי זה כן מקובל, ובבית מודעים לכך ומקבלים את העובדה. אני פשוט משתדלת לתת את הטיפול הכי טוב שאני מכירה ושיש באפשרותי לתת". 

למה חשוב לך שיפנו אלייך בכל שעה?

"זו עיר שנמצאת חצי שעה מבית חולים, לא תמיד יש שירותי לילה, ואם הם צריכים להתייעץ על פריחה או חום הם מתקשרים. חשוב לי שלאימהות צעירות תהיה כתובת לאן לפנות, כשהן נתקלות בבעיה".

איך מצליחים לתת יחס אישי לכל כך הרבה מטופלים?

"זה לא קל או פשוט. לא פעם אני חוזרת באפיסת כוחות הביתה ויודעת שיום העבודה שלי עדיין לא הסתיים, כי חוץ מהטלפונים אני קוראת מאמרים וספרות בנושא, ואני באמת דואגת למטופלים שלי. זה אמנם לא קל, אבל אני עדיין בוחרת בזה".

כרופאת ילדים, מה חשוב לך?

"זה מקצוע מאתגר, הפציינטים הקטנטנים, בניגוד למבוגרים, לא יכולים לספר לך מה קורה להם. לי חשוב שיגדלו בריאים ושמחים ולכן אני גם מקדישה המון זמן לרפואה מונעת, אורח חיים בריא, חיסונים, תזונה נכונה וספורט. אני לא יודעת איך תיראה רפואת הילדים בעוד 30 שנה, אמנם יש המון מחלות שיש היום נגדן חיסונים וזה מוריד המון לחץ מהרופאים, אבל צריך לפעול כדי לגדל כאן דור בריא. אני מקבלת מטופלים בטיפת חלב יחד עם האחות ומשתדלת לקיים ימי בריאות ולתת הרצאות על אורח חיים בריא וחשיבות של רפואה מונעת. אני מקווה שיהיו לי כוחות לעבוד עוד כמה וכמה שנים".  

* במסגרת מהפכת השקיפות של לאומית שירותי בריאות, דורית נתנה לד"ר גנדלסמן ציון 100  וזוהר נתנה לה ציון 100. מהיום, אתם יכולים לראות מה לקוחות לאומית חושבים על הרופאים, האחיות והשירות בכל סניף וסניף של לאומית ברחבי הארץ. לחצו כאן כדי לראות מה הדירוג שקיבל סניף לאומית בעיר שלכם.

>> איך אדם כ"כ צעיר מגיע למצב של אי ספיקת לב?