דניאל גרינברג כבר רגילה לענות לשאלות שונות ומגוונות המופנות אליה מצד העוקבים שלה. אתמול (שני), היא נשאלה ע"י עוקבת סקרנית איך היא מסבירה את העובדה שאין לה סימני מתיחה, ומיד מיהרה להסביר שדווקא יש לה כאלה ואפילו חשפה תמונה שמוכיחה את זה. "לומדים לחיות ולקבל אותם, ועם הזמן מתרגלים אליהם ומבינים שהם נוצרו מפלא הבריאה", ענתה. 

אין ספק שסימנים אלה הם אחת מהתופעות האסתטיות המטרידות ביותר בקרב נשים שחוו היריון ולידה – אך לר רק. אותם סימנים דקיקים בעור שמופיעים בדרך כלל על הירכיים, הבטן, הישבן ולעיתים על החזה מכונים "סימני מתיחה" - ממה הם נגרמים והאם יש מה לעשות איתם?

 מהם סימני מתיחה

סימני מתיחה הם תוצאה של קרע או שבירה של הדרמיס - השכבה היותר עמוקה של העור, שיוצרת קרעים בסבי האלסטין וחוסר סדר בסיבי הקולגן. סיבי הקולגן והאלסטין מרכיבים את שכבת התמיכה של העור, והם אחראים לגמישותו ומוצקותו. שבירתם או קריעתם יוצרים תופעה של מעין צלקת הפוכה המופיעה בצד הפנימי של העור, אך נראית מעליו.

הריון, אילוסטרציה (צילום: stoatphoto, shutterstock)
נשים בהריון סובלות יותר מהתופעה | צילום: stoatphoto, shutterstock

 מה קורה במהלך היווצרותם?

להיווצרות סימני המתיחה שני שלבים. בתחילה, הם ייראו כפסים בצבעי אדום או כחלחל, וצבעם מיטשטש במשך הזמן. בשלב מאוחר יותר, הם יתבהרו ויקבלו גוון לבנבן, אך עדיין, הם עשויים להיראות בבירור. 

מהם הגורמים לתופעה ומי סובל ממנה יותר?

הקהל העיקרי שבד"כ סובל מסימני מתיחה הוא נשים. ליתר דיוק כ- 90% מהן עלולות לסבול מהתופעה האסתטית המטרידה בשלב מסוים בחייהן. הסיבה שגברים פחות סובלים מהתופעה קשורה לעובדה שלהם עור עבה יותר לעומת העור הדקיק של הנשים. מעבר לכך, ישנם מספר גורמים שקשורים להופעתם:

היריון: באופן כללי נשים בהיריון מועדות יותר לסבול מהתופעה, ובייחוד כאלה שבמהלך הריונן עלו כ-15 קילו או יותר. אצל נשים אלה התופעה תתבטא באזור השדיים והבטן. לפחות 60% מהנשים מפתחות סימני מתיחה בזמן ההיריון או אחריו.

עליות וירידות מהירות ודרסטיות במשקל: היבט זה מוביל להיווצרות סימני מתיחה בחזה, בבטן, במותניים ובירכיים.

תקופות ממושכות של שימוש בסטרואידים: לדוגמה טיפול באסתמה ובמחלות אוטואימוניות. הסטרואידים  גורמים להיחלשות העור ומכאן לסיכויים גבוהים יותר של נראות מתיחה בעור.

גדילה מהירה בגיל ההתבגרות: יכולה לגרום להופעת סימני מתיחה בקרב נשים וגברים כאחד. כמו כן, גדילה מהירה של החזה הנשי בגיל ההתבגרות עלולה לגרום לסימני מתיחה.

 גנטיקה: כמו בתחומים רבים, גם בהקשר זה גם לגנטיקה שלנו יש חלק משמעותי בסיכוי שלנו לסבול מהתופעה. החל ממחלות גנטיות נדירות שמשפיעות על החמרה במתיחה ובנראות הסימנים, עד לגנים שעברו בין הורים לילדים שלהם גוון עור בהיר מאוד, או שהם עצמם סבלו מסימני מתיחה – הסיכוי שילדיהם יסבלו גם הם מאותה החמרה בסימני המתיחה – גבוהים במיוחד.

דניאל גרינברג על סימני המתיחה שלה: "למדתי לחיות איתם" (צילום: מתוך האינסטגרם של דניאל גרינברג)
ההוכחה המצולמת של דניאל גרינברג | צילום: מתוך האינסטגרם של דניאל גרינברג

 איך מטפלים?

הקרע שנוצר בסיבי הקולגן והאלסטין אינו ניתן לאיחוי, ולכן למרבה הצער, אין בידי הרפואה פתרון מוחלט להעלמתם. אולם, אפשר בהחלט לשפר את מראה העור ולטשטש את המראה שלהם. ההצלחה תלויה בשלב שבו מתחילים את הטיפול, ורצוי להתחיל לטפל מיד עם הופעת הסימנים עוד כשהם בצבע אדום. כמו כן, ניתן לשפר מעט את הנראות ע"י טיפולי מניעה כמו קרמים או שמנים למיניהם, שאותם יש למרוח במהלך ההיריון ולאחריו.  הקרמים והשמנים שנועדו לספק לחות לעור ולמנוע אידוי מים מהעור, יכולים לתמוך בגמישותו וכך לעזור לו במניעת היווצרות הקרעים/סימני המתיחה. כיום ניתן לפנות למגוון טיפולי מיצוק או מתיחה של העור, במגוון טכנולוגיות מתקדמות, מבוססות גלי רדיו או אולטרא סאונד, לייזר ועוד, גם מכשור העובד על יצירת קולגן טבעי בגוף שיחדש את התאים וישפר את המרקם שנפגע בעור.

 

הכותב הוא ד"ר רונן גלזינגר מומחה בכירורגיה פלסטית ומדריך להמסת שומן