עולם הקוסמטיקה עובר תהפוכות של ממש בשנים האחרונות. שיטות מתקדמות וחידושים בלתי פולשניים בתחום מאפשרים לנו ליהנות ממראה פנים זוהר יותר, פחות מקומט ויותר חלק.

אחד הטרנדים הבולטים ביותר בתקופה האחרונה מבוסס על פציעה מבוקרת של העור, שנועדה לחדש את מרקמו ואת מראהו. "הפציעה נועדה בעיקר לחדש אותם להתחיל לייצר קולגן חדש (חומר חשוב שבזכותו העור גמיש ומוצק). היא יכולה להיות ביתית, קוסמטית או רפואית", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, רופאת עור. לדבריה, המכשירים הביתיים שפועלים בטכניקה הפשוטה לרוב מאפשרים פציעה קלה ביותר, המתרחשת בשכבה החיצונית של העור – האפידמיס. לעומתם, בטיפולים מתקדמים יותר, המבוצעים במכוני הקוסמטיקה או אצל רופאים מומחים, מתבצעת חדירה לתוך השכבות העמוקות של האפידרמיס ואף לדרמיס – שכבת הביניים. "ככל שהטיפול עמוק יותר, כך האפקט משמעותי יותר. אגב, חשוב לציין שטיפולים מורכבים ופולשניים יותר מאושרים לביצוע רק על ידי רופא".

View this post on Instagram

A post shared by ✨loReNa✨ (@keepingit_fab) on

מעבר לאפקט חידוש התאים המתאפשר בזכות השיטה, ד"ר אקרמן מצביעה על יתרון בולט נוסף: "רטין A, אנטיאוקסידנטים וחומרים שונים שיכולים לזרז ייצור קולגן יכולים לחדור בקלות רבה יותר לעור לאחר פציעתו. עם זאת, חשוב להביא בחשבון שהחדרת חומרים מסוימים לעומק העור עלולה לגרום להופעת גירוי בעור וכן לגרנולומות (הצטברות גושית של תאי עור), ולכן מומלץ לוודא שהחומר המוחדר מותאם לטיפול הרלוונטי. סיכון זה כמעט אינו קיים כאשר מדובר בטכניקה ביתית פשוטה.

ביקשנו מד"ר אקרמן למנות את השיטות הפופולריות ביותר הפועלות בהתאם לשיטת הפציעה. הנה כמה מהן, מהקלה אל המורכבת יותר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

רולרים ביתיים: סוג של פילינג עדין

רולרים הם מכשירים ביתיים פשוטים, שבראשם מעין מחטים דקיקות, שנועדו לגרום לפציעה עצמית של עור הפנים. ד"ר אקרמן מרגיעה ומסבירה שלמעשה מדובר בסוג של פילינג לא עמוק, לא כואב - אבל גם לא מאוד אפקטיבי. הטכניקה מיועדת לכל מי שמעוניין לחדש את מרקם העור באופן שגרתי, ולא מצפה לנסים ונפלאות. היא יכולה לשפר מעט את המרקם שלו ובמקרים מסוימים אף לסייע מעט בטשטוש קמטוטים. היא אינה מתאימה למי שסובל מנימי דם בולטים (רוזצאה) או מעור אדמומי ורגיש. במקרים כאלה, שימוש במכשיר דווקא עלול להחמיר את המצב.

מעבר לכך, יש גם רולרים בעלי מחטים ארוכות יותר המיועדים לשימוש על ידי קוסמטיקאית, וכן כאלה המיועדים לשימוש רופא. ככל שהמחטים ארוכות יותר, הטיפול חזק יותר וחודר עמוק יותר לעור, וכך גם יכול לטפל בבעיות משמעותיות ועמוקות יותר.

View this post on Instagram

A post shared by White Lotus Beauty (@whitelotus_beauty) on

לייזר, גלי רדיו ואולטרסאונד: פציעה ממוקדת ללא נזקים

לעומת המכשירים הביתיים, מכשור מתקדם יותר כמו לייזר או גלי רדיו, מאפשר לחדור לדרמיס, שכבת הביניים של העור. גם מכשיר ה"טיקסל", מאפשר הולכה ישירה של חשמל, הפוצעת את העור. מה שייחודי במכשיר הזה הוא האפשרות לפציעה מאד עדינה ביחס לזו הנגרמת על ידי הלייזר, מה שגורם לחידוש עור אבל עם פחות תופעות לוואי. הפציעה ממוקדת ואפקטיבית יותר.

גם לייזר מתוחכם מסוגל להגיע אל שכבת הדרמיס הפנימית מבלי לפצוע את השכבה החיצונית, מה שמאפשר לעודד את תאי השכבה השנייה לייצר קולגן חדש ולהתניע תהליך חידוש וריפוי בלי לפצוע את העור מבחוץ, כלומר ללא אודם, כאב או צורך בהחלמה. גם חלק ממכשירי האולטרסאונד מאפשרים את ביצוע הפעולה. האולטרסאונד חודר עמוק יותר, ומגיע אפילו עד למעטפת השריר ומאפשר פציעה ממוקדת בעומק, המעודדת ייצור קולגן על פני מעטפת השריר. פעולה זו תגרום למתיחה ולהרמת העור באזור הרלוונטי, למשל בצוואר או בעפעפיים.

View this post on Instagram

A post shared by Unique Beauty (@uniquebeautyrs) on

פילינג לייזר: כרוך בתקופת החלמה קצרה

מדובר בטיפול הפוצע את העור מהשכבה הראשונה ועד לעומק הדרמיס, אשר יכול לגרום לחידוש משמעותי של העור. חשוב להביא בחשבון שמדובר בטיפול הכרוך בתקופת החלמה של כשבוע.

מזותרפיה: עשוי לשפר גם מראה נקבוביות ופיגמנטציה

פציעה מבוקרת המשלבת החדרת חומרים פעילים לעור הפנים. הטיפול מבוצע על ידי רופא ובאמצעות זריקות. ניתן לבצע את ההליך גם בחלק ממכוני הקוסמטיקה, אך במקרה הזה הפציעה מתבצעת על ידי רולר בלבד. לאחר תהליך הפציעה מוחדרים החומרים החיוניים בצורה יעילה וטובה יותר לעור.

הטיפול מתאים לכל מי שמעוניין לשפר את מראה ואת מרקם העור. כמו כן, חלק מהטיפולים הפועלים בשיטה מאפשרים גם לעדן נקבוביות פתוחות ולטפל באקנה ובכתמי פיגמנטציה. עוצמות טיפול שונות יכולות להתאים לבעיות שונות, ולכן יש להתאים את סוג הטיפול לאופי הבעיה שאותה רוצים לתקן.

>> האם באמת קיים טיפול יופי שמסוגל להעלים קמטים?

מה לגבי תופעות לוואי?

"מכשיר הרולר הביתי לרוב אינו מלווה בתופעות לוואי, למעט אדמומיות קלה במקרים מסוימים. גם חלק מהטיפולים הקוסמטיים והרפואיים לא תמיד מלווים בתופעות לוואי, בעיקר כשמדובר בטיפולים שטחיים או בכאלה שאינם פוצעים את השכבה החיצונית של העור כמו למשל הלייזרים המתוחכמים. מעבר לכך, ככל שהטכנולוגיה נועדה לטיפול עמוק יותר, כך הסיכוי לתופעות לוואי גדול יותר וכדאי להיות מודעים לכך לפני פניה לטיפול. עם זאת, ברוב המקרים מדובר בתופעה שולית וחולפת".

"בזכות השיפור האדיר בטכנולוגיה, כיום ניתן להגיע לתוצאות טובות ובטוחות ללא הצורך להסתגר בבית או לחדול משגרת היום. הרעיון העומד מאחורי פציעה מבוקרת של העור אמנם אינו חדש, אך הבשורה הגדולה היא האפשרות לבצע פציעה עדינה ומבוקרת, יעילה שלרוב כמעט אינה כרוכה בתופעות לוואי. מעבר לכך, פעולות מסוג זה ישפרו את מראה העור גם לטווח הארוך בלי לפגוע במראה הטבעי", מסכמת ד"ר אקרמן.