בגיל 94 אובחנה טובה שוסהיים כחולה בסרטן שחלות. השבוע היא זכתה לחגוג את יום הולדתה ה-100 בחגיגה מיוחדת שהתקיימה באיכילוב – המרכז הרפואי שבו טופלה.

טובה אובחנה במחלה בגיל 94, וטופלה ע״י צוות בית החולים ליס לנשים וליולדות שסירבו לוותר. לאורך השנים, נוצר קשר מיוחד בין הצוות המטפל לבין משפחתה, וכאשר הגיעה לאחרונה לבדיקה שגרתית אצל ד"ר עידו לסקוב, סגן מנהל המחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית החולים ליס שבאיכילוב, בני משפחתה והצוות הרפואי החליטו להפתיע אותה בחגיגה קטנה לציון המאורע המיוחד.

"כשהייתה בת 94 טובה הגיעה אליי לאחר שחזרה מטיול בחו"ל עם בני משפחתה", משחזר הד"ר. "היא הרגישה מאד לא טוב והתברר שהיא סובלת מסרטן שחלות מפושט. היה ברור לכולנו שאלו חדשות רעות מאד ושסיכויי ההחלמה נמוכים. טובה אמרה לי שהיא חיה חיים ארוכים, מאושרים ומספקים, ושאולי עדיף שנוותר על הטיפול משום שהוא רק יגרום לה סבל מיותר".

למרות זאת, ד"ר לסקוב לא ויתר, והציע לנסות טיפול כימי. "אמרתי לה בואי ננסה ונראה מה יקרה, הבטחתי שאם יהיה קשה מדי אז תמיד אפשר לשנות או אפילו להפסיק. לשמחתי, היא החלה את הטיפול, והגיבה מצוין. הנוזל בבטן נעלם, הגידול קטן משמעותית והכי חשוב - טובה חזרה להרגיש ולתפקד היטב, כמעט ללא תופעות לוואי".

"היא התאוששה מהניתוח באופן מעורר השתאות"

בשלב הזה שקל הצוות אופציה כירורגית, למרות ההבנה כי מדובר בניתוח מורכב בהתחשב בגילה המתקדם ובפיזור המחלה בגופה. טובה טופלה במרפאה האונקו-גריאטרית בבית החולים, המתמחה בטיפול בסרטן במבוגרים. "לאחר בירור מקיף והכנה מקדימה, נכסנו לניתוח שאכן היה ארוך וקשה, אבל סיימנו אותו ללא שארית מחלה. היא התאוששה מהניתוח באופן מעורר השתאות, חזרה ליהנות מאיכות חיים טובה ומאז היא חופשיה ממחלה", מציין ד"ר לסקוב.

טובה בחגיגת המאה (צילום: מירי גטניו)
טובה מוקפת אהבה | צילום: מירי גטניו

עוד הוא מספר כי מאז שהחלימה, מדי שנה הייתה נוהגת טובה לשלוח לו תמונות שלה מוקפת בצאצאיה כשעל השולחן מונחת עוגת יום-הולדת ועליה המספר שמציין את יום ההולדת שזכתה לחגוג. ממש לפני שפרצה המלחמה טובה חגגה יום הולדת 100. "לרגל המאורע, היא נסעה ביחד עם משפחתה המורחבת לחופשה בחו"ל. את החגיגה באיכילוב נאלצנו לדחות בגלל המלחמה, אבל לא ויתרנו עליה. היום זכינו לארח אותה ואת בני משפחתה וההתרגשות הייתה גדולה".

בתה, חווה סנאי, מספרת כי טובה היא אם שכולה שאיבדה את בנה במלחמת יום הכיפורים. "אחי יואל שרת בגדוד 890 בצנחנים ונפל בחווה הסינית בסיני". במעמד החגיגה שהתקיימה, ברכה גם יעל סנאי, נכדתה של טובה, שאמרה: "יש בסיפור המרגש הזה שני שחקני נשמה. אחד, ד״ר לסקוב שמעבר להיותו רופא מקצועי הוא אישיות מיוחדת ורגישה והשנייה היא סבתי שהיא לוחמת אמתית ומעוררת השראה". גם טובה הודתה לד"ר שלא ויתר והציל את חייה.

"טיפול כה מורכב לא היה מתאפשר לולא הצוות הרב-תחומי שלנו באיכילוב שכלל ביו היתר את פרופ' גריסרו, פרופ' ספרא, ד"ר משען, ד"ר רון גרינברג ועוד רבים אחרים. הדרך לעיתים יכולה להיות מטלטלת, אך אנחנו עושים הכל כדי לעזור למטופלים", אומר ד"ר לסקוב לסיום.