אם ישאלו אתכם כמה פעמים בחייכם קמתם ברגל שמאל, סביר להניח שלא תדעו לנחש את המספר. זה קורה לכולנו וגם ימשיך לקרות. אז למה אנחנו מתעוררים בקרים מסוימים עם עצבנות יתר ואחרים לא? איך זה יכול להשפיע על הבריאות שלנו ומה אנחנו יכולים לעשות כדי למנוע את זה?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

לפי פנלופי לואיס, מדענית מוח שכתבה ספר בשם "העולם הסודי של השינה", לרוב מצב רוח ירוד בבוקר קשור למחסור בשעות שינה – וההשלכות יכולות להיות שונות ומשונות. "תפיסות בסיסיות על העולם משתנות מעט כשאתם עייפים", היא מסבירה. "אנשים פחות טובים בניחוש ריחות ופחות מזהים טעם חמוץ. בנוסף לכך, יכולות להיות מעט בעיות בחוש השמיעה גם ובחוש הראייה". לפי לואיס, מחקרים מראים שעייפות יכולה בהחלט לגרום לנו לראות את העולם באופן שלילי יותר; הסיכוי שנפרש הבעת פנים נייטרלית לכזו שמביעה רגש שלילי הוא גבוה יותר ואנחנו ככל הנראה גם נעריך פחות הומור. הסיבות למה כל זה קורה בשל עייפות לא לגמרי ברורות, אך מחקר הראה בעבר שחלק מסוים במוח שלרוב מסנן רגשות שליליים נפגע כשאנחנו לא ישנים מספיק.

אז נכון שלא כל בוקר אנחנו צריכים לקום עם חיוך, אבל אם אתם מרגישים שזה קורה לכם קצת יותר מדי פעמים ואתם רוצים למנוע את הפעם הבאה – הנה כמה דרכים שיעזרו לכם:

 אישה ערה במיטה (צילום: shutterstock)
גם אם קמתם עצבניים, אפשר לתקן את זה | צילום: shutterstock

לאכול נכון

אנחנו כבר יודעים שמה שאנחנו אוכלים יכול להשפיע עלינו במגוון דרכים – וזה כולל גם את איכות השינה שלנו. למעשה, ארוחת הערב שלכם יכולה להשפיע לא רק על השינה, אלא גם על ההרגשה שלכם למחרת בבוקר. אם התעוררתם עצבניים בבוקר, סיכוי גבוה שזה קשור לתזונה שלכם ולרמות סוכר בדם, אז בהחלט ישתלם לכם לאכול טוב לפני השינה.  כל דבר שמכיל הרבה סוכר, כמו שוקולד, אלכוהול או פחמימות מעובדות, כמו לחם, פיצה, פסטה וצ'יפס – אמנם יעניק לכם תחושת שובע, אך גם יקפיץ לכם את הסוכר בדם, מה שיוביל בהמשך הלילה לירידה חדה ברמת הסוכר.

"זה יותיר אתכם בתחושה של תשישות וחוסר מוטיבציה וישפיע משמעותית על תחושת העצבנות בבוקר", מסבירה ג'קי לינץ', תזונאית ל-netdoctor. היא ממליצה לאכול ארוחת ערב כשלוש שעות לפני שאתם הולכים לישון. היא מוסיפה כי כדאי שהארוחה תכלול חלבונים ופחמימות מורכבות, כמו טונה, בננה, תפוחי אדמה, לחם מלא וחמאת בוטנים.

עוד ב-mako בריאות:
>> מנסים לרדת במשקל? תוסיפו את זה לסלט שלכם
>> חיידק-על מתפשט בעולם והורג 1 מכל 4
>> זו כמות הקפה שצריך לשתות כדי למנוע מחלות

לצרוך כמות מספקת של מגנזיום

מתקשים להירדם כי אתם מרגישים מתוחים? זה יכול לנבוע מסיבה רגשית או נפשית, אבל ייתכן שזה קשור גם למחסור במגנזיום. ממחקרים שנעשו בעבר עולה כי ישנו קשר בין תסמינים של חרדה לרמות של מגנזיום בגוף. נמצא כי רמה נמוכה של מגנזיום בדם קשורה לרמות עצבנות וחרדה גבוהות, לכן כדאי לוודא שאתם צורכים מספיק ממינרל זה. "ניתן למצוא מגנזיום בירקות ירוקים כהים, אז נסו לשלב כאלה מדי יום – זה יכול להיות משהו קל להכנה כמו סלט עלי תרד", מסבירה לינץ'.

הטעות הגדולה שאתם עושים (צילום: MSPhotographic, shutterstock)
תרד מכיל המון מגנזיום | צילום: MSPhotographic, shutterstock

הגנו על הכבד שלכם

ברפואה הסינית, הכבד הוא מקום מושבו של הכעס. אז אם שתיתם אלכוהול בערב, זה יכול להשפיע על היכולת של הכבד לנקות את הגוף מרעלים והשינה שלכם עלולה להיפגע גם. ויטמין C חיוני לפעילות תקינה של הכבד, אז כדאי לצרוך מזונות המכילים את הוויטמין, או תוסף תזונה, בהתאם להנחיות של רופא.

לא לדלג על ארוחת הבוקר

קמתם עצבניים? אל תוותרו על ארוחת הבוקר – מתברר שהיא יכולה לשפר לכם את מצב הרוח פלאים. אבל כדאי לבחור את הארוחה בקפידה; היא צריכה להכיל הרבה חלבון ופחמימות מורכבות, שימנעו עלייה חדה ברמת הסוכר בדם. ביצים מקושקשות, מוזלי, או אבוקדו וביצה על לחם מחיטה מלאה הן אופציות מעולות לארוחת בוקר.