מטריד: מחקר שנערך במכון המחקר FIAS בשוויץ אשר פורסם לאחרונה, מצא קשר ישיר בין שימוש בנוזל למדיח הכלים לבין מחלות מעיים ופגיעה במערכת המטבולית.

לפי ממצאי המחקר, חומרים בשם דיטרגנטים שמצויים בנוזל, מחלישים את המחסום הטבעי של המעיים (אפיתלס) וכך מאפשר לחומרים רעילים לחדור לתוכו. הדטרגנטים הם למעשה מולקולה כימית רעילה אורגנית שמחד מאפשרת להוריד את הלכלוך אך מנגד - משפיעה לרעה על הבריאות. יתרה מכך - חלקיקים מהנוזל עשויים להישאר על גבי הכלים ולפגוע ישירות במערכת המטבולית, בייחוד אם משתמשים בסבון בכמות גדולה יחסית.

"האפיתלס למעשה מורכב מתאים שמגנים על מערכת העיכול", מסבירה ד"ר מרינה תמיר, מומחית לזיהומים ופרמקולוגית קלינית. לדבריה, החוקרים במחקר בדקו בנפרד חומרים שנמצאים ברוב נוזלי הכלים, והשוו אותם לרעלן בשם אלכוהול אקו טסילאט שלו מיוחסת השפעה שלילית על המעיים. הם מצאו כי בשני המקרים קיימת אותה השפעה שלילית על מערכת האפיתלס, ונוזל המדיח הוא אף בעל השפעה שלילית חזקה יותר.

"מעבר לעובדה שהדיטרגנטים מחלישים את המחסום של המעי וכך חומרים רעילים נכנסים לתוכו, נוזל המדיח משפיע גם על המערכת המטבולית שלנו וגם על המערכת החיסונית. החוקרים טוענים שמתווכי הדלקת והמנגנון המטבולי ששומר על התא עלול להיפגע וזה מייצר מעין גלגל של תגובות שליליות בגוף".

מדיח כלים (צילום: shutterstock​)
"כדאי למלא את המדיח עד הסוף, כך הסבון יכול להתפזר טוב יותר" | צילום: shutterstock​

 ד"ר תמיר, מה זה אומר בפועל?

"אפשר להסיק מהמחקר שחשיפה ממושכת ורבה לנוזל כלים עלולה להוביל למחלות מעי דלקתיות או לפגיעה בבריאות הכללית".

איך אפשר לצמצם את הסיכוי לנזק?

"אחת האופציות היא למשל לבחור בתוכנית של שטיפה כפולה. בנוסף, רצוי שלא להשתמש בכמות גדולה של נוזל כלים וגם להישתדל להכניס למדיח הרבה כלים – ממש למלא אותו עד הסוף, וכך הסבון יכול להתפזר טוב יותר. מובן שתמיד עדיף לשטוף את הכלים ביד כי כך אנחנו שולטים על השטיפה טוב יותר".

אגב, מה לגבי טבליה - גם היא מסוכנת?

"אין הרבה מחקרים על זה, אני מניחה שהמנגנון זהה כי החומרים דומים".