בוטוקס, פילינג ומכשור רפואי הן דרכים פופולריות להשיב לעור מזוהר הנעורים. בשנים האחרונות נכנסו לשוק הרווחי הזה כמה "שחקני חיזוק" נוספים: תוספי מזון שמאחוריהם הבטחות רבות: מיצוק העור, הפחתת קמטים ושיפור המרקם. ד"ר אופיר ארצי, מומחה לרפואת עור ואסתטיקה, מציע להנמיך ציפיות ובעיקר לא למהר לשלוף את הארנק.

"מרבית התוספים מבטיחים יותר ממה שהם יודעים לקיים"

"רפואת האנטי אייג'ינג היא תחום רחב ומתפתח, שבו עוסקים בו רופאים רבים מדיסציפלינות שונות. תוספי המזון הם רק הקצה של התחום", אומר ד"ר ארצי. לדבריו, מדובר בשוק שמגלגל מיליונים. "אנשים מוציאים סכומים עצומים על מוצרים שמרביתם מבטיחים יותר מכפי שהם יכולים לקיים. כאשר קיים מחסור בברזל או בוויטמין B12 למשל, בהחלט ראוי להיעזר בתוסף כזה, בהנחה שהמטופל לא מצליח להתאזן באמצעות תזונה בריאה והוא נמצא תחת מעקב רפואי. הבעיה מתעוררת במקרים אחרים שלגביהם השאלות עולות על התשובות. אני שומע לא מעט על אנשים שממליצים להם ליטול תוסף כזה או אחר במטרה להצעיר את מראה העור, אך זה פשוט לא נכון ולא מקצועי. כחוקר וכרופא המאמין ברפואת מבוססת מדע, אני חושב שצריך לפעול בהתאם למחקרים ולבחון אם קיימים מספיק כאלה לפני שממליצים על מוצר כזה או אחר, וכן חשוב לברר אם המחקר ממומן על ידי חברה ספציפית המעוניינת לקדם את מוצריה".

אישה שוטפת פנים (צילום: shutterstock)
- לפני תוספי מזון התנהגות בריאה ומאריכת חיים | צילום: shutterstock

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ד"ר ארצי מסביר שלפני שמדברים על תוספי מזון חשוב יותר להתייחס להתנהגות בריאה ומאריכת חיים, הכוללת בין השאר הימנעות משמש, מעישון, שמירה על תזונה מאוזנת ונכונה לאורך היום, ריבוי בצריכת ירקות, פירות ודגים. כמו כן הוא ממליץ להפחית או להימנע מסוכרים, מפחמימות פשוטות וממזון מהיר או מעובד. "אני גם מאמין גדול באורח חיים פעיל. לא צריך לרוץ מרתונים כדי להיות בריא, אבל כדאי להקפיד לזוז. ללכת, לעלות במדרגות. חשוב להקפיד גם על גמישות שניתן לשפר באמצעות יוגה או פילטיס".

ומה לגבי ויטמינים ותוספי מזון?  

"אני לא ממליץ על נטילת תוספי מזון באופן גורף. כשמטופל מגיע לייעוץ, אפשר להתייחס לתזונה שלו, לאורח החיים שלו, ולדבר איתו על חשיבות ההימנעות משמש ומעישון. כמו כן, אני תמיד מדגיש את חשיבות השימוש בקרם הגנה, כמה פעמים ביום, וכן נוטה להמליץ על מריחת תכשיר המכיל רטינואידים לפני השינה, בהתאם לגיל ולמצב העור כמובן. לאחר בחינה מדוקדקת של העור המודדת את כמות הפיגמנט, כמות כלי הדם בעור, אלסטיות הרקמה, כמות המים בעור ועוד, אפשר להתאים תוכנית לשיפור ולשימור איכות העור. רק במקרים בודדים אמליץ על שימוש בתוספי תזונה".

קמטים בצוואר (צילום: Luba V Nel, Shutterstock)
תמיד כדאי להתייעץ עם רופא | צילום: Luba V Nel, Shutterstock

>> האם באמת קיים טיפול קוסמטי שיכול להעלים קמטים?

ומה בכל זאת מוכח כאפקטיבי בנטילה?

"בהסתכלות אובייקטיבית ומדעית וכשיש צורך בכך בהתאם לאבחון, אני תומך בהמלצה לשימוש קבוע בנוגדי חמצון, בייחוד כשמדובר במטופלים העוסקים בפעילות ספורטיבית קבועה או תחרותית. קיימים מחקרים על התרומה של ויטמין C או E (בלקיחה פומית) או לפעמים שילוב של השניים, לצורך הגנה על תאי העור מפני השמש. מחקרים אחרים מוכיחים גם יעילות של סלניום, 10Q, גלותטיון ותה ירוק. כמו כן, לנשים בגיל המעבר אני ממליץ לקחת תחליפי הורמונים כדי לשמר תהליכים מטבוליים תקינים בגוף".

עוד ב-mako בריאות:
>> ליהיא גרינר חושפת: זה תפריט הדיאטה היומי שלי
>> מה מזיק יותר? לישון מעט מדי או יותר מדי?

הקפידו על מינון ואופן הספיגה

ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור ולטיפולים בטכנולוגיות מתקדמות, מחזקת את הטענות ומסבירה שוויטמינים הם לעתים תוספים חיוניים להתפתחות תקינה של תאים ופעילות אנרגטית של הגוף. "יש ויטמינים שהגוף יודע לפרק ממקורות מזון שאנחנו צורכים, ויש כאלה שצריך לספק לו בצורות שונות - בבליעה, בכדורים, בספרי, טיפות, קרמים או במדבקות. נוסף לכך, מעבר למה שמכונה אנטי אייג'ינג, יש לוויטמינים שונים השפעה נוספת על העור והגוף. כך למשל ויטמין C מסייע להבהרת העור ולשיפור בעיות של פיגמנטציה, וויטמין A חיוני לצורך תחזוקה וחיוניות העור באופן שגרתי. גם מינרליים כמו אבץ וסלניום חשובים בבניית תאי עור, ציפורניים ושיער וכן לצורך פעילות תפקודית תקינה של התאים".

>> כושר לפנים: התרגילים שיצעירו אתכם בשלוש שנים

בדומה למסר שמעביר ד"ר ארצי, גם ד"ר אלמן שבה ומציינת כמה חשוב להתייעץ לפני נטילת התוסף: "אבץ למשל הוא מינרל שיכול לשפר את מראה העור והשיער, אך בכמויות גדולות הוא עלול לגרום לנזק כלייתי, וכך גם כמעט כל תוסף שנצרך באופן בלתי מבוקר. גם אופן ספיגתם של הוויטמינים בגוף חשוב ומשתנה. יש כאלה שמסיסים בשומן וכאלה שמסיסים במים. לכן חשוב מאוד להתאים את מינון הוויטמינים ולהקפיד על נטילתם בהתאם להוראות ובדומה לנטילת תרופה. לעתים ימליץ הרופא על שילוב בין ויטמינים שנועד לשפר את האפקטיביות והספיגה של המוצר".

"במקרים שונים נטילת תוספי מזון בהחלט יכולה להועיל ולשפר את מראה העור ואת מרקמו", היא מוסיפה. "אני נוטה להמליץ על שימוש בהם בדרך כלל לנשים מעל גיל מסוים שהעור שלהן זקוק לשיפור, כשיש אנמיה או מחסור בוויטמין מסוים, וגם במצבים של דיאטה שבהם התזונה חסרה ברכיבים חיוניים או בהתאם למצבים שונים שמשפיעים על העור כמו בתקופות לחץ למשל. עם זאת, כאמור, אני בהחלט לא ממליצה ליטול תוספים ללא התייעצות עם גורם רפואי מוסמך. לא רק שזה עלול לא להועיל. פעולה כזאת בפירוש עלולה לגרום לנזק בריאותי".