"אפליה מגדרית שמתחילה בגן חול", זוהי כותרת כתבתה של ניצן ויסברג שפורסמה אתמול (27.5) ב"הארץ". לטענת הכותבת, הדרישה מצד גנים רבים וההרגל של הורים להלביש לילדות טייץ מעל התחתונים ומתחת לחצאית, נובעים משמרנות בלבד, ואין כל הצדקה רפואית להמשיך עם המנהג הזה. תגובות ההורים לא איחרו לבוא. מטענות על הפרשות שעברו רק עם המעבר ללבישת מכנסונים, דרך מתקני משחק לוהטים משמש, ועד הצורך בחינוך לשמירה על פרטיות הגוף והאזורים האינטימיים.

אז פנינו לכמה מומחים, בניסיון להבין אם אכן מדובר בהרגל מיותר. התמקדנו אך ורק בשאלת הבריאות וההשפעה הפסיכולוגית. נתחיל מהשורה התחתונה: בגדול, אין באמת סיבה רפואית מהותית המצדיקה את ההרגל. למרות זאת, לא בטוח שכדאי לוותר על העניין.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ד"ר אלכס גורי, מומחה למחלות זיהומיות ולרפואת ילדים ומנהל מרפאות ילדים בקפלן: "בדרך כלל תולעים וטפילים לא עוברים לילדים במגע עם העור, אלא בצורה אוראלית, כלומר דרך הפה. לכן, אין באמת הצדקה רפואית מהותית בגינה להלביש לילדות טייץ מעל לתחתונים. עם זאת, צריך להביא בחשבון שבחול ובמרחב הפתוח עלולים להימצא חרקים ולעיתים גם פרעושים. אולם, ברוב המקרים לא מדובר בעקיצות מסוכנות, אך לבוש מוקפד יותר בהחלט יעזור לצמצם את החשיפה לגורם המטריד. לכן, אפשר לומר לסיכום, שבאופן כללי שכבת לבוש נוספת של טייץ או מכנסיים נועדה בעיקר כדי למנוע תחושות אי נעימות בלבד".

ד"ר אמיר מנדלסון, מומחה ברפואת ילדים, כללית מחוז שרון שומרון: באופן כללי, אין כל הנחייה רפואית ללבוש מכנסיים או טייץ מעל לתחתונים. הסיכון היחיד שעלול לקרות עקב אי הקפדה על כך הוא גירוי מקומי באזור המפשעה שעלול להוביל לגרד ומשם לדלקת בדרכי השתן. חשוב לציין שמדובר במצב נדיר ביותר. בכל מקרה, להורים שבוחרים כן להלביש משהו מעל, הייתי מציע לבחור במכנסיים ולא בטייץ שעלולים לגרום לגירוי עור, בעיקר כאשר חול עלול להמצא בתוכם ולהידבק לגוף. בשורה תחתונה, כל הורה רשאי לבחור מה נכון להלביש לילדיו בהתאם לרצונו ולנוחיות הילד".

ד"ר קרן אור זהבי, מומחית לרפואת עור ממרפאת פרופ' אייל גור: "מבחינה רפואית, אין המלצה גורפת להרגל מהסוג הזה. עם זאת, לילדים הסובלים ממחלות עור שונות כמו אטופיק דרמטיטיס כן מומלץ ללבוש מכנסיים מאווררים מכותנה, ולא להסתפק רק בתחתונים. הסיבה היא שגורמים כמו דשא או חול עלולים להגביר את הגירוי בעור ולכן מוטב לצמצם את האזור החשוף. כמו כן, בקיץ ילדים יותר סובלים מעקיצות, ולבוש רב יותר יסייע גם לצמצם את הסיכון להיעקץ ובנוסף ימנע מהילד לגרד את האזור שכבר נעקץ ולחשוף אותו לזיהום".

עוד ב-mako בריאות:
>> גם לכם יש נקודות אדומות בזרועות? זאת הסיבה
>> סובלים מנשירת שיער? התרחקו מהמאכל הזה
>> זאת הפחמימה הטובה ביותר לשמירה על המשקל

 

נדב הריס, פסיכולוג קליני: "אחת מכל חמש בנות ואחד מכל 12 בנים עוברים פגיעה מינית במהלך הילדות. קיימת חשיבות רבה להענקת כלים נכונים עבור הילדים שיסייעו להם לשמור על פרטיות הגוף. לעניין הרלוונטי: אני בהחלט יכול להבין הורים שבוחרים להלביש לילדות שכבה נוספת מעל התחתונים, כפי שנהוג להלביש בנים. אלמנט זה מסמל במובן מסוים את צנעת הפרט, ולעיתים מסייע בהעברת מסר של גבול ושמירה על המרחב האישי. עם זאת, אני יכול להבין גם הורים שבוחרים שלא לנהוג כך, כחלק מההיגיון שאומר ששמירה על הגוף נעשית ללא צורך באקט חיצוני. בשורה תחתונה, בין שבוחרים בלבוש שמכסה יותר או דווקא בכזה שמכסה פחות, חשוב מכך הוא לשוחח עם הילדים בצורה שקולה ורגועה אודות ההכרח לשמור על גופם. כדאי להסביר להם למי מותר לרחוץ אותם, למי מותר לנגב את האזור הפרטי לאחר שימוש בשירותים ולהיות ערים לנושא".

שלומית הברון: מחנכת למיניות בריאה ב"מידע אמין על מין", מיזם חברתי לחינוך מיני: "אמנם, נראה כי בשנים האחרונות ניכר יותר רצון לפעול למען שוויון מגדרי. בפועל עדיין נראה שקיים הבדל רב בין התפיסה הגברית לנשית. אני חושבת שאין שום הצדקה לשלוח ילדה לגן עם שמלה. הנוחות של הילדות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות, ולכן אני חושבת שבחירה במכנסיים ובחולצה היא הבחירה הנכונה בדומה ללבוש הנוח שהבנים מסתובבים איתו".