לפני כשנתיים, נחשפה לראשונה שירה (שם בדוי), 26, מאזור המרכז, למדבקות הפנטניל – סם מסוכן וקטלני שמיועד במקורו לשיכוך כאבים בקרב חולים אונקולוגיים. מאז היא נכנסת ויוצאת ממוסדות גמילה, מכורה קשה. כעת היא נחושה להיגמל ומוכנה לעשות הכל כדי למגר את התופעה המסוכנת.

שירה מספרת שגדלה בבית נורמטיבי. שני הורים עובדים, חמישה אחים. "הייתי סטודנטית בשנקר ועשיתי שנת שירות. לצערי, פשוט נגמרו לי החיים בגלל הפנטניל". ההיכרות עם החומר המסוכן, החלה כשקיבלה מהרופא מרשם לכדורים ממשפחת האופיאטיים. "נתפס לי הצוואר והשתמשתי במשככי כאבים רבים שהרופא רשם לי, אגב ממש בקלות. אחרי שכבר ממש התמכרתי לשימוש בהם, הגיעה חברה וסיפרה לי על מדבקות הפנטיל. כיוון שסבלתי מכאבי צוואר יכולתי לבקש גם לזה מרשם מהרופא בלי שום בעיה. אבל בשום שלב, אף אחד לא הזהיר אותי שאפשר למות מזה".

כך, לאט-לאט שירה התחילה להתמכר לפנטיל. "בהתחלה הייתי מעשנת חצי מדבקה, אח"כ מדבקה שלמה, והיום אני מעשנת 4 כבר מדבקות ביום. אנשים לא מבינים שפנטיל זה האופיאט המסוכן והקטלני ביותר. זה ממש מגפה. פגשתי אלפי נערים ונערות זרוקים וגמורים בגלל הפנטניל. לצערי, זה אופנתי בטירוף היום. הרואין זה אאוט ופנטיל (פנטה) זה הכי אין, וזה ממש נורא שלא מדברים על זה כמעט. אם אתה מתחיל להשתמש במדבקות, אתה צריך לדעת שאתה חופר לעצמך קבר".

בין חיים למוות

שירה הגיעה למרכז גמילה לפני כשלושה שבועות במצב קשה. היא סבלה מתת משקל, הקיאה מבוקר עד ערב, סבלה מכאבים, הייתה בהכרה מעורפלת ונדרשה עזרה בפעולות יום-יומיות כמו מקלחת ושימוש בשירותים. אחרי שבוע כבר התחילה לאכול כמה כפות של מרק ביום.

"זו פעם רביעית שאני מנסה להיגמל מפנטניל, ופעם שנייה שאני במרכז גמילה בגלל זה", היא מודה. "עשיתי הרואין כבר בגיל 18, ופתאום שמעתי על החומר הזה והסתקרנתי. לא ידעתי שזה יותר חזק מכל חומר אחר. בהתחלה את חושבת שזה עונה לך על כל הצרכים ברמות הפיזיות והרגשיות, התחושה כשאת מעשנת דבק היא שאת צוללת. עישנתי את זה ביחד עם בן הזוג שלי וכבר פעמיים הזמנתי לו אמבולנס. הוא היה בין חיים למוות".

כתבה, יעל אודם, בני נוער מעשנים סמים (צילום: חדשות 2)
"קונים את זה בכמה דקות" | צילום: חדשות 2

איפה משיגים את זה?

"שביל המוות עובר דרך עכו בתל אביב ונווה שאנן. שם קונים את זה בכמה דקות. מדביקים על נייר כסף, שורפים את הפלסטיק של המדבקה ועם קש מסניפים את האדים, או שמים מתחת ללשון. זה קורה אפילו ליד תחנות משטרה. אפשר גם להזמין בטלגרם, ברשתות - זה מגיע בצ'יק עד הבית. זו מגיפה בחסות המדינה. היום כל הבנות בתחנה המרכזית הן ילדות צעירות, אין כמעט הזרקות היום יש רק דבק. מדבקה עולה 250 ₪. כולם צריכים להבין את זה - ההורים, מקבלי ההחלטות, בעיקר בבתי הספר. שיפסיקו להביא מרצים שמדברים נגד סמים, היום זו הבעיה שצריך להתמקד בה כי זה מה שמעניין את בני הנוער".

"יותר מסוכן מהרואין וקוקאין, ולמעשה מכל סוגי הסמים שיש"

טניה שומייקו, מנהלת מרכז גמילה לצידך, מסבירה שכ-65% מהבנות שמבקשות לקבל טיפול אצלם, מגיעות בגלל התמכרות לפנטניל. "זה חומר שמתבסס על מורפיום. הוא עלול לדכא את הנשימה ופשוט להרוג. זה יותר מסוכן מהרואין וקוקאין, ולמעשה מכל סוגי הסמים שיש. הוא עלול לגרום להקאות, שלשולים, חולשה, חוסר תאבון, כאבים חזקים בכל הגוף, חוסר יכולת לקום, חוסר שינה.

"בארה"ב מתו כבר אלפים עקב שימוש בפנטניל, ואין לי ספק שאנחנו בדרך לשם. שם מוכרים את זה בצורה של אבקות וטיפות, וגם זה עוד רגע יגיע לישראל אם לא נעשה משהו.
חשוב לי להבהיר שכל אחד יכול להתמכר לפנטיל. בני טובים מסביון או מבאר שבע. ולסביבה המקיפה את המכורים חשוב לי להגיד – אין פה עניין של בחירה אז אל תשפטו. זו מחלה לכל דבר – צריך לנסות לטפל בה ולהיעזר במוסדות גמילה ובגורמים מקצועיים".