יום הכיפורים מתקרב, וכבר אפשר להריח את השקט באוויר. ליום אחד ישראל תעצור, הכבישים יאבדו מאופיים הסואן ויפנו את מסלולי נסיעתם לרוכבי האופניים ולמתפללים, שיפסעו על הכבישים ללא חשש בדרך לבית הכנסת.

כידוע, מנהגי החג המסורתיים כוללים צום של יממה, תפילות, אמירת סליחות והתכנסות פנימית לשם בחינת נבכי הנפש. לרוב, מי שבוחרים לאמץ באדיקות את מנהגי החג הם האוכלוסייה הדתית או המסורתית, אך האם גם לחילונים כדאי להניח בצד את עיסוקיהם ליום אחד ולאמץ את הלכות החג? האם צפוי להם רווח בריאותי כלשהו ממהלך כזה?


"כיול מחדש לנפש"

ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר מומחה, מנהל מרפאה פרטית בראשון לציון, משיב על השאלה בחיוב. "הלכות חג כמו תפילה בבית הכנסת, הדלקת נרות, התנתקות ממסכים, מנוחה, הימנעות מעבודה או משימוש במכשירי חשמל – כל אלה ממש תורמות לכיול מחדש לנפש, אפילו אם מבצעים רק חלק מהן".

בנוסף, הוא מסביר כי באופן כללי, אמונה ורוחניות תורמות לחיזוק הבריאות הנפשית ומאפשרות לצמצם את הסיכון למחלות, לרבות תופעות נפשיות כגון חרדות. "אחת החרדות הבסיסיות של כולנו היא חרדה מפני המוות, מפני הלא נודע. הדת למעשה מעניקה לנו אמונה וביטחון וסוג של הגנה מפני החרדות האלה".

מתפללים בניגוד להנחיות בירושלים (צילום: ניצן שפירא)
"כשאנשים מתכנסים יחד, הם מרגישים חלק מזהות משותפת" | צילום: ניצן שפירא

גם עניין הקהילתיות שבתפילה המשותפת תורם, לדבריו, לחיזור בחוסן הנפשי. "בייחוד כיום בעידן המסכים, אנשים מחפשים קהילה להשתייך אליה. בית הכנסת הוא מקום כזה. אנשים רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר, לבלות במחיצת אנשים אחרים. כיום יודעים לומר שקהילתיות היא מרכיב מאוד חשוב בביטחון האנושי, בהגנה על בריאות נפשית, על איכות החיים. בכל סוג של קהילה, כשאנשים מתכנסים יחד, הם מרגישים חלק מזהות משותפת, לכן יש משהו מאוד חיובי בלהתפלל יחד ולהגיע לבית הכנסת. זה בהחלט משפר את הבריאות הנפשית. ביום כיפור יש מעין התייחדות רוחנית, ניתוק מחיי היום-יום, כמו סוג של מדיטציה, כולם מתכנסים יחדיו כדי לעשות חשבון נפש".

""כשאנחנו מאתגרים את הנפש בדברים שהיא לא רגילה אליהם, ומביאים את הגוף למצב קיצוני כמו שעושים בצום למשל, זה מאפשר לנו רוגע ושקט נפשי"

ד"ר אהוד רוזיצקי

גם עניין הצום, תורם לדברי ד"ר רוזיצקי, לפחות בהיבט הבריאות הנפשית. "כשאנחנו מאתגרים את הנפש בדברים שהיא לא רגילה אליהם, ומביאים את הגוף למצב קיצוני כמו שעושים בצום למשל, זה מאפשר לנו רוגע ושקט נפשי, ותחושת מסוגלות והצלחה. אגב מנהגי צום קיימים גם באיסלאם, בנצרות ואף בבודהיזם. אנשים מתנזר מכל עינוגי הגוף מתוך רצון להגיע לזיקוק נפשי, וזה נכון - צום או אימוץ הלכות חג דתיות יכולים להביא למצב של ניקיון נפשי. אני מאמין שהפעולה הזו עוזרת לנו להרגיש נקיים יותר. אתה לוקח את עצמך ליום אחד בו אתה מתנתק מהכל ורק שוקע פנימה. מרגיש את הגוף, לעיתים את הייסורים, וזה עדיין עושה לך טוב. זו חוויה חזקה מבחינה נפשית".

בשורה תחתונה, ד"ר רוזיצקי מציין כי במסורת היהודית צום יום הכיפורים נחשב לחוויה מטהרת גם עבור הציבור החילוני. "תהליך כזה מאפשר לנו להיות יותר מחוברים לעצמנו, לעצור רגע ולשאול את עצמנו שאלות, כי כשאנחנו יוצאים מהמרוץ יש לנו זמן להתבוננות פנימית. זה עוזר לנפש לווסת את עצמה ומחזק אותה. אגב, מומלץ לקחת פסק זמן מדי פעם, ולא רק ביום כיפור. זה פשוט עושה טוב לנפש".